Noen som tør å si hvor lav pilarfundament jeg tør gjøre?

Skal lage attefalls og trenger all takhøyde til loft.

Har gravd ut 20-30 cm og gruset med singel. Grunnen er ganske tørr under, med sand jord og stein blandet.

Tenkte å gjøre det enkelt siden det må graves så utrolig dypt for å komme til frostfritt. Tenkte å legge først en hageplate, for å få litt større anleggsflate, så legge en leca stein på det.

Holder det å ha 5 cm luft under bjelkelaget til grusen hvis jeg legger plast under for å hindre markfukt?

/Jonas

Rekker. Men du sparer betydelig mer takhøyde ved å støpe en plate i stedet!

OK, da blir det nok at jeg prøver med det.

Ja, det ville være den beste løsningen bortsett fra kostnaden.
Skulle da også egentlig legge kulvert og koble gulvvarme til bergvarmepumpen fra fyrrommet (ca. 30 m unna).

Men greia er at bygningen kommer til å være lager de første årene, mens vi gjør stor utbygging av huset.
Så dels vil jeg komme i gang med dette/få det ferdig slik at jeg kan begynne med huset.
Deretter kommer jeg til å satse pengene på huset.

Deretter så vet vi jo hvordan det pleier å være med midlertidige lager, de har en tendens til å bli permanente. Men vil likevel ha forberedt, for tanken nå er at det senere skal bli en liten leilighet.

En annen grunn til å ikke støpe er at bygningen kommer til å stå nederst på tomten, ville være greit å slippe å kjøre inn med en traktor mm. og ødelegge plenen.

/Jonas

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.