29.985 lest ·
21 svar
30k lest
21 svar
Laste tømmer på tilhenger, hvordan surre det fast?
Side 1 av 2
Hei, jeg har en fundering rundt hvordan man forankrer planker på en tilhenger slik at alle plankene sitter fast. Når jeg drar spennbåndet over, er ikke treverket pakket nøyaktig "avrundet" som selve båndet blir når man strammer. Det er nok at en planke ligger litt høyt for at planken ved siden av ikke skal få friksjon mot spennbåndet. Stod i går faen meg en halvtime og prøvde å pusle det sammen.
Hvordan gjør dere, finnes det en god måte å tenke på rundt dette?
Hvordan gjør dere, finnes det en god måte å tenke på rundt dette?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 838 innlegg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1.838 innlegg
Slår en runde rundt haugen. Altså over og så ned på den andre siden, så under og opp på "starten" og bort til andre siden av tilhengeren.
Føler at det ville vært lettere å forklare med et bilde...
Føler at det ville vært lettere å forklare med et bilde...
H
Hallerudsbo
Verktøyentusiast
· Värmland
· 3 837 innlegg
Hallerudsbo
Verktøyentusiast
- Värmland
- 3.837 innlegg
Jeg legger så jevnt det går.
Deretter drar jeg fra surringsøyen over plankene, så under og over så man gjør en runde rundt plankehaugen, deretter til neste øye og spenner fast.
Da klemmes alt sammen.
Deretter drar jeg fra surringsøyen over plankene, så under og over så man gjør en runde rundt plankehaugen, deretter til neste øye og spenner fast.
Da klemmes alt sammen.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 innlegg
Å surre hele lasten i et "nyp" fungerer bare hvis haugen ikke er for bred i forhold til høyden. Ellers får plankene i midten ingen klemkraft. Man kan stable sånn at man har et fjell i midten, deler av lasten høyere enn ved kanten. Da biter stroppebåndene bedre.
Det var det jeg prøvde i dag, men sykt frustrerende at noen planker hele tiden var "løse"T Thomas_Blekinge skrev:
Beste svar
Loopsurring heter metoden du bør bruke.
På den vedlagte lenken følger alle metoder som kan brukes og når de skal brukes
http://forankra.sites.zc.zitac.net/...log=Forankra+Mediabank&id=3547&encoding=UTF-8
På den vedlagte lenken følger alle metoder som kan brukes og når de skal brukes
http://forankra.sites.zc.zitac.net/...log=Forankra+Mediabank&id=3547&encoding=UTF-8
Finnes bra instruksjoner for yrkestrafikk som finnes på nettet.
Kan man få til førstengning er det å foretrekke fremover. Da er man sikker selv om forspenningen slipper litt under reisen.
Tenk på at lastsikringen skal tåle minst hele lastens vekt fremover og halve til øvrige sider.
Kan man få til førstengning er det å foretrekke fremover. Da er man sikker selv om forspenningen slipper litt under reisen.
Tenk på at lastsikringen skal tåle minst hele lastens vekt fremover og halve til øvrige sider.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Det er lov å bruke så mange bånd man vil. Jeg pleier å dra sammen haugen med et antall bånd, og så kan man binde haugen i vognen. Å bruke det samme båndet til begge oppgavene pleier å fungere dårlig, selv om det såklart går hvis man tenker seg om. Spennbånd er imidlertid billige, så jeg ser ingen grunn til å ikke ha mange.
Hvordan er det her egentlig, har du 1000kg last så har jeg trodd det holder med et 1t bånd...M Mikasw skrev:
Men ifølge en lærer jeg hadde i uken så må man regne på det, kjører du 90 så veier lasten 9t ved bremsing (noe som kanskje stemmer) så da er det 9t du skal sikre.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Ja selvsagt men det er vel det som er greia, 90% av alle som surrer gjør feil og de har bare to band med seg. De strammer bare haugen nedover med et band og så glir det som ikke sitter fast ut bakover.MathiasS skrev:
Nei, hvor fort man kjører er ikke relevant.
Muligens bør man ta hensyn til retardasjonen som jo kan være alt fra enkelt-g til mye mer hvis du kjører inn i en fjellvegg. Og skal man regne nøye så tar man hensyn til friksjonen mot underlaget osv, det er ikke spesielt komplisert men også helt unødvendig for det vi diskuterer her.
Spontant tror jeg at jeg aldri har brukt to ett-tonns bånd for 1 tonn virke på tilhengeren. Det er et skikkelig lass, så jeg kjører nok med 3- eller 10-tonns båndene så man kan stramme skikkelig.
Du kan jo også lese spesifikasjonen på lasteørene på tilhengeren din - du vil nok bli overrasket/skremt når du ser hvor lite de tåler på de fleste tilhengere.... => ingen idé å ha spennbånd for mange tonn.....det vil løsne uansett...
Muligens bør man ta hensyn til retardasjonen som jo kan være alt fra enkelt-g til mye mer hvis du kjører inn i en fjellvegg. Og skal man regne nøye så tar man hensyn til friksjonen mot underlaget osv, det er ikke spesielt komplisert men også helt unødvendig for det vi diskuterer her.
Spontant tror jeg at jeg aldri har brukt to ett-tonns bånd for 1 tonn virke på tilhengeren. Det er et skikkelig lass, så jeg kjører nok med 3- eller 10-tonns båndene så man kan stramme skikkelig.
Du kan jo også lese spesifikasjonen på lasteørene på tilhengeren din - du vil nok bli overrasket/skremt når du ser hvor lite de tåler på de fleste tilhengere.... => ingen idé å ha spennbånd for mange tonn.....det vil løsne uansett...
Så er det sikkert, jeg oppfattet bare at du ikke syntes at den halve loopsurring fungerte, og det ville jeg protestere mot. At "folk" ikke kan surre ordentlig ser man hver gang man nærmer seg en byggevarebutikk. Skremmende.S Stefan1972 skrev: