Vår panel på gavlen trengtes å byttes. Fikk svar på ca 1,5 uker med riving. Hørtes rimelig ut. Vi bestemte oss for å rive selv, hvilket tok ca 8 timer for én mann. Nå har snekkeren vært her og satt panel. 8 dager tok det hvorav 52 timer. Og han ble ikke ferdig! Vi stilte spørsmål ved tiden og han mente på at det var mer pirk enn hva han hadde regnet med, og som svar på hvorfor han sa 1,5 uker for alt, mente han da regnet med å arbeide 8 timer per dag i stedet for som nå, 6. Vi ba ham slutte for å selv ferdigstille hvilket er omtrent halve gavlen lektert. Har han vært overdrevent langsom eller har vi vært tidsoptimister?

Vi vet jo ingenting om Deres hus, etc, ut fra innlegget.
Men rent generelt og personlig synes jeg ikke det høres spesielt avvikende ut i tid, det dukker alltid opp ting.

Og at det alltid tilkommer ting burde jo snekkeren vite. Så det burde han ha tatt høyde for i sitt tilbud, alternativt lagt inn en reservasjon for. Men med tanke på at han slapp å rive ned det gamle, fikk han jo 8 timer gratis som han har drukket bort. Jeg byttet min gavl, to etasjer høyt, på mindre enn en uke. Et stillas som dekket hele gavlens bredde/høyde. Opp med en sag på stillaset og en spikerpistol. Jeg er ikke snekker, men sunn fornuft løste oppgaven. Ca-mål 7x7 meter med to vinduer per etasje.

Sist redigert:
Spørsmålet gjelder hvor mange timer det var igjen for å ferdigstille.

Henri skrev:
Spørsmålet er hvor mange timer det var igjen for å ferdigstille.
"Vi ba ham slutte for å selv ferdigstille hvilket er omtrent halve gavlen lekt."

Omtrent halve jobben tolker jeg det som?

Hvordan mener dere at forumet skal kunne vurdere om tiden er rimelig eller ikke? Dere må forstå at ingen her har den minste anelse om hvordan huset deres ser ut.

Hvor stor er gavlen? Hva er materialet nå? Hva skal dere bytte til? Er det noen vinduer? Er det kompliserte vinduskarmer? Hva er det for underlag under gavlen? Gruset gang eller blomsterbed? Bare som eksempel...

Mitt hus ser ut som et stort + ovenfra. 11 sider å bytte panel tok to uker, da var panelet grunnet, oljet i endetre, dekkbeis ett lag, klar for oppsett. Ingen spikerpistol. Men den 12. siden tok nesten like lang tid som alt det andre. Til saken er at jeg arbeidet med dette på heltid som yrke, snekker altså, nå valgte jeg å spare den "dårligste siden" til sist, fikk høre flere ganger av folk om jeg ikke gjorde noe! Det tar så lang tid! Nå har vi for så vidt et "vanskelig" hus å gjøre endringer på, men jeg synes at det ikke høres urimelig ut at snekkeren deres tar "tid" på seg. Er arbeidet bra utført? Kan dere gjøre det bedre? Jeg er helt sikker på at dere kan gjøre det like bra, men det vil da ta tid, lengre tid enn dere kanskje har håpet på. Er det liggende panel/stående/lock/tømmer eller hva er det snakk om? Å bytte panel på et hus kan man ikke si at det tar så eller så lang tid å gjøre! Men har han sagt at det tar 1,5 uker så håper jeg dere har et tilbud på det og ikke løpende per time.

Den som bør være kvalifisert nok til å gjøre denne vurderingen må vel være håndverkeren som har gitt tidsopplysning om 60 timer. Alle seriøse aktører legger inn margin i prisen sin for det er alltid noe som skiter seg. Nå viste det seg jo at håndverkeren ikke kom i mål til tross for hans kvalifiserte gjetning. En dialog underveis ville sikkert ha rettet ut eventuelle spørsmålstegn, på samme måte som det trolig hadde blitt satt pris på at håndverkeren ga beskjed når han oppdaget ting som gjorde at han ikke ville rekke det.

Dere kan vel begynne med å ferdigstille selv og se hvor lang tid det tar, det burde gi en pekepinn på snekkeren sin innsats. Kan jo hende at dere bare har rettstrekken igjen, så ha det i tankene. Mer enn en uke å bytte panel på en gavl høres i og for seg mye ut synes jeg, men det avhenger jo som sagt av hvordan det ser ut. Legg opp et bilde, det letter spekuleringen.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Jeg har slettet innlegg med krangel som bygget på misforståelser. Hold dere til å svare på TS sitt spørsmål, det er naturlig å ha ulike meninger.

Er dere ferdige med panelet ennå?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.