Jeg tror at det kommer til å se uproporsjonalt og klumpete ut med 90 mm brede vangstykker. Synes at de andre forslagene du har fått med fingerskjøt eller egen skjøt over søyle er bedre.

Vil du bygge din egen bjelke så bygg på høyden istedenfor, typ med 3 stk 45x70-95 på høyden istedenfor (som en limtrebjelke er konstruert)

Bernieberg Bernieberg skrev:
Jeg tror at det kommer til å se uproporsjonalt og klumpete ut med 90 mm brede vangstykker. Synes at de andre forslagene du har fått med fingerskjøtet eller egen skjøt over plint er bedre.

Vil du bygge din egen bjelke så bygg på høyden i stedet, typ med 3 stk 45x70-95 på høyden i stedet (som en limtrebjelke er konstruert)
Takk for ditt innspill!
Jeg har modellert opp trappen i 3D og jeg synes det ser OK ut rent proporsjonalt. Litt kraftige vangstykker, men jeg har bestemt meg for å kjøre 2 stykker 45x220 (altså at jeg bygger sammen fire stykker for å få riktig lengde). Trevirke er kjøpt, så snart skal det begynne å bygges vangstykker! :-)

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
For den interesserte, slik ble det.
En nylig bygget tretrapp på en skråning med gress og steiner rundt. En liten rød leketraktor er synlig i forgrunnen.

• Liker
Annbran og 22 andre
  • Laddar…
K Krombacher skrev:
For den interesserte, sånn ble det.
[bilde]
Flott bygget! (y)

• Liker
Krombacher
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Fint bygget! (y)
Takk!

Bra jobbet (y)

• Liker
Krombacher
  • Laddar…
SC Aero SC Aero skrev:
Bra jobbet (y)
Takk!

K Krombacher skrev:
For den interesserte, så her ble det.
[bilde]
Fint

D
K Krombacher skrev:
For den interesserte, slik ble det.
[bilde]
flott!

Skrulimet du bjelkene?

D Derbyboy skrev:
snyggt!

Skruvlimmade du reglarna?
Nei.
Først tenkte jeg både lime og skru, men bestemte meg så for å hoppe over limet. Men det ble mye skruer. :)

Snyggt går i lignende tanker: bygge en trapp i vår skråning, hvor mye trenger gjøre under? Kan den legges rett mot gress?

K Krombacher skrev:
Hmm, googler litt rundt og finner ikke noe stort utvalg på trykkimpregnert limtre. Blir det til at man må spesialbestille mener du?
Hvorfor skal du ha trykt? Jeg har bygd noen frittstående utendørstrapper i ubehandlet treverk, og vangstykkene har holdt i 10 år og var i bra stand etter det. Det er festene til trinnene som vanligvis råtner hvis de er feilkonstruerte.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hvorfor skal du ha trykkimpregnert? Jeg har bygget noen frittstående utendørstrapper i uimpregnert treverk, og vangestykkene har holdt i 10 år og var i bra stand etter det. Det er innfestingen av trinnene som pleier å råtne hvis de er feilkonstruert.
Jeg skulle gjerne visst hvordan man bygger hvis man skal legge den på en gressbakke

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.