Hvis man med en vanlig kappeskive og vinkelsliper skal lage langsgående snitt i f.eks. et firkantrør, pleier det å ende med at arbeidsstykket krummer seg på grunn av varmeutvidelse. Ville en form for vannkjøling forhindre dette? Går det an å bruke vanlige keramiske kappskiver og vannbesprøyting? Maskinen klarer det, men liker skiven vannet?
Naturligvis kan man bruke skjæreveske, men det er verken riktig verktøy og riktig miljø for dette. Maskiner og verktøy for korrekt bearbeiding mangler.
Jeg skal blant annet lage et 10 mm bredt spor i et 3m 30x30x2 firkantrør (tilsvarende E220). Har testet på en liten kortbit og materialet holder seg ikke rett etter inngrepet. Det blir bedre hvis man er forsiktig, men det tar hele dagen i bruk.

Gjorde en test med liten flisekutter (stasjonær, vannbegjuten, 500W) og en 180 mm stålskive og det fungerte jo i praksis, men altfor langsomt, typisk ½ mm/s. Den snurrer med 2800 omdreininger/min som er ¼ av en vinkelsliper. En magnet i "avløpet" plukket opp alt spon som mer var som fint støv.

Hvor tykk kappskive?
Hadde gjettet at det var vanskeligere å kjøre rett enn at den mister formen

Metallblad i sirkelsag?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Hvor tykk kappskive?
Hadde gjettet at det var vanskeligere å kjøre rett enn at den mister formen
2 mm var de eneste jeg fant til 180 mm. Snittet ble helt rett med anlegget, men som sagt uutholdelig langsomt med den spinkle motoren og lavere turtallet.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Metallblad i sirkelsag?
De sirkelsagene jeg har klarer ikke stål med tannet blad. Derimot aluminium. Høres dessuten litt farlig ut å teste i den situasjonen.

RoTe
Hvor langt skal du kappe? Er det ikke enklere å bare sveise sammen det du trenger?

2x 3m. Det er til en opphengsanordning med variable hengpunkter, typ skyvedørsskinne. Sparsom som jeg er bruker jeg de firkantrør som allerede ligger på hyllen enn å legge 1500:- på en for kort skinne med tilhørende spesialhengere.

Man kunne jo for så vidt spyle vann gjennom selve røret og kjøre med den store vinkelsliperen. Litt sprutbeskyttelse bare.

ClasseClas
Jeg vurderte å bruke en nibler for den vil nok ikke varme opp emnet særlig mye. Problemet er at min håndnibbler klarer maks 1,2 mm og min nibbler til skrudriller/boremaskin klarer ca 0,8 mm. Sjekk markedet videre om du synes ideen er fornuftig.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jeg var inne på å bruke en nibler for den vil nok ikke varme opp emnet spesielt mye. Problemet er at min håndnibbler klarer maks 1.2 mm og min nibler til skrutrekker/borremaskin klarer ca 0.8 mm. Sjekk markedet videre om du synes ideen er vettig.
Nibler kan nok funke, men etterlater vel en ujevn kant?

RoTe
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nibblare kan nok funke, men etterlater vel en ujevn kant?
Nei men tror ikke de klarer 2mm tykk... Nibblare bruker man til takplater.

Rickard.
  • Liker
Johan Gunverth og 1 annen
  • Laddar…
ClasseClas
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nibblare kan nok funke, men etterlater vel en ujevn kant?
Ja, krever litt etterbehandling med fil eller rondell.

Rickard. Rickard. skrev:
At det krøker seg skyldes nok ikke varmen eller i alle fall ikke bare varmen, men spenninger som finnes i materialet fra produksjonen, omtrent det samme som hvordan en regelplanke kan slå seg om man kløyver den.

Typ dette men mindre ekstremt 😉
[lenke]
Det stemmer jo. Jeg gjorde noen tester for en stund siden, og det blir i prinsippet ingen forskjell med den kjølende langsomme metoden og en vanlig tørrsaging. Den siden som fikk de to snittene (en åpning på 10 mm i et 30x30x2 firkantrør, svulmet til 31 mm for begge metodene. Rimelig enkelt å bøye tilbake til 30 mm med en tvinge.

Så…jeg kjører med den vanlige "tørre metoden" for snittene og finjusterer med den våte. Noterte at kappeskiven ikke ble slitt i det hele tatt når den var vannslepet. Noe har man lært i alle fall. 🙂

Sist redigert:
  • Liker
hapazard
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.