Hei,

Jeg og min kone vurderer å sette inn en peis i vårt 1½-planshus, og en av plasseringene vi vurderer er mellom stuen og gangen/kpr. på første etasje. Peisen vil da havne ganske sentralt, den ville være synlig fra den delen av stuen hvor vi har sofaen, og i tillegg ville pipen gå fritt mellom takstoler/bjelker og passere gjennom en garderobe i andre etasje slik at vi slipper å se pipeløpet.

For best sikt og plassering ville imidlertid en liten bit av hjertemuren (innringet med rød ring i bildet nedenfor) i åpningen til stuen måtte fjernes. Åpningen ville da økes fra 2,0m til cirka 2,3m.

bottenvaning.JPG

Når jeg ser på tegningene og husets plukkliste, ser det ut til at hjertemuren er regla med 35x70 og CC 300. Ingen limtre- eller stålbjelke er oppført i plukklisten, men derimot er en del 70x70, 70x220 og 70x95 spesifisert i plukklisten for "mellomvegger og mellombjelkelag".

Uten å ha revet, bare banket og målt på veggen, er det ganske nøyaktig 315mm i høyden der "bjelken" ligger. Kanskje er det 70x220 + 70x95 som man har spikret sammen og lagt opp?

Uansett, hva ville være passende dimensjon på limtrebjelke og opplegg for denne åpningen om jeg gjør den beskjedne økningen fra 2,0 til 2,3m spennvidde på bjelken?

Siden det er 35x70 regler og 10mm spon på hver side, ville jeg så klart ønske å holde meg på eller under 70mm bredde på bjelken. Ville 66x315 limtre være et alternativ? Passende opplegg for denne?

Huset er et 1½ plans hus fra Umeå Prefab bygd i 1979. Det har tilvalget takkarnapp og har derfor to forskjellige typer takstoler. Dels vanlige takstoler og en noe kraftigere variant ved takkarnappet. Jeg har tegnet inn åpningen på 2,3m i bildet nedenfor som viser takstolenes og bjelkenes plassering. De gulmarkerte takstolene og bjelkene er de som havner ovenpå min tiltenkte limtrebjelke. Oppleggspunktene for takstolene er merket med A / B / C.

TK-1 er en takstol for takkarnapp og 5-1 er en vanlig takstol. 4-1 er 45x220 til bjelkelaget.

takstolar-pa-hjartvagg.jpg

For takstol TK-1 finnes følgende data:

Snølast: 2500 N/m^2
Vindlast: 700 N/m^2
Selvvekt Yttertak: 180 N/m^2
Selvvekt Innertak: 400 henholdsvis 550 N/m^2

Oppleggsreaksjoner:
A: 14,2kN
B: 6,9kN
C: 14kN

Tilsvarende data for en "vanlig takstol", dvs. 5-1 finnes følgende data:

Snølast: 1500 N/m^2
Vindlast: 700 N/m^2
Selvvekt Yttertak: 180 N/m^2
Selvvekt Innertak: 400 henholdsvis 550 N/m^2

Oppleggsreaksjoner:
A: 10,4kN
B: 6,3kN
C: 10,2kN

http://[url=http://forumbilder.se/H...bilder.se/H5VH1/sektion-karrskogen.jpg][/url]Ytterligere tegninger:

overvaning.JPG
fasad.JPG

Lenke for seksjon i høyere oppløsning: https://www.pixeltopic.com/files/2018/2/amqxznjclfeqlm.jpg

sektion-karrskogen.jpg

Av detaljtegningen fremgår det at i åpninger ≤ 900 mm finnes det en bjelke som er 70x95 mm. Hva som er i din nåværende 2 m åpning har jeg ikke klart å finne. Kanskje er det en 70x220 og en 70x95.

Det er ikke helt enkelt å gjøre en nøyaktig beregning ettersom annenhver gulvbjelke også tar opp en viss taklast. Hvis man tar utgangspunkt i det mest ugunstige scenariet, ville en limtrebjelke på 66x315 klare det med god margin. Som opplegg for bjelken kunne du bruke to limtresøyler, 90x90, som du splitter ned (= minsker lamellenes bredde) til 70x90.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.