Joda. De begynner å ligne !!!! :)

Det hadde jo vært gøy med en ekte. Man er jo verktøysfetisjist.

Jeg er vant til ekte maskiner i yrket, så det er tungt med budsjett hjemme. Dessverre har jeg ikke bruk for en fres i yrket. :-/ ;D

Lenken til Bosch var bra. Skal skrive ut den og ha på dass.

Mats

Jeg har et tilbehør for vinkelsliper som fungerer perfekt for hjemmebruk. Da jeg kjøpte den, fantes ikke de billige lamellfresene på markedet. Den er i et plastmtrl med kraftige kulelager uten noe slark i freseskiven.
Har en vinkelsliper av grei kvalitet, en blå Bosch 125mm.
Dessverre kostet mitt tilbehør mer enn de billigste lamellmaskinene, men den føles faktisk mer solid enn lavprismaskinene jeg har sett på. Kjøpte den for 6-7 år siden på et byggevarehus og den heter LUX (Emil LUX GmbH&Co)
Har i mange løsninger gjort skjøter av endetre med lim og keks, dvs. du slipper masse utenpåliggende støttebånd og plater.
Om du kjøper en lavprisvariant og tenker å frese i spon/MDF-plater, må du sannsynligvis bytte ut freseskiven til en av bedre kvalitet siden det ofte er skiven som avgjør resultatet. Samme problemet som med sirkelsag gjelder også "keksmaskinen", sløv skive gir dårlig resultat.

Jeg vil påpeke at det er forskjell på kex og kex.

På ekte kex står det "Lamello" De er jevne i tykkelsen og suger til seg fuktighet slik de skal, og de sveller av limet.

Dårlige kex har andre egenskaper: Ujevne i tykkelsen, suger vann dårlig, og burde dermed svelle dårlig. Dermed er det ikke sagt at de dårlige kexene er billigere.

Disse dårlige kexene har jeg kjøpt på både Bauhaus og en lokal mindre jernvarebutikk, begge ganger i 50-60-pakninger. Det har stått forskjellige etiketter på posene, men i begge tilfeller har kexene vært merket "Wolfcraft"

Angående kjeksen så er dette en veldig avgjørende faktor....

Lamellos er som sagt bra, det er jo originalen. Enten kjøper man dem i "riktige" butikker og da oftest i 100-pack. Har selv kjøpt på theofils.
Men det er slik at de kjeksene som classe selger i 50-pack er lamellos(!), dog kun i en plastpose uten etikett så man må se på kjeksene for å oppdage det :D

Boschs Kjeks er også veldig bra, finnes i 50 eller 1000 pakker, og som du sikkert kan regne ut så er prisen betydelig lavere for den store pakken, og kjeks går det åt, i store mengder :)

AndersS skrev:
Jeg har en tillegg for vinkelsliper som fungerer perfekt for hjemmebruk. Da jeg kjøpte den, fantes ikke de billige lamellfresene på markedet. Den er i et plastmateriale med kraftige kulelager uten noe slakk i fresklingen. Har en vinkelsliper av brukbar kvalitet, en blå Bosch 125mm. Dessverre kostet min tillegg mer enn de billigste lamellmaskinene, men den føles faktisk mer solid enn lavprismaskinene jeg har testet. Kjøpte den for 6-7 år siden på et byggmarked, og den heter LUX (Emil LUX GmbH&Co) Har i mange løsninger gjort sammenføyninger av endeved med lim og kex, dvs du slipper masse utvendige støttebånd og plater. Om du kjøper en lavprismaskin og tenker å frese i spon/MDF-plater, må du sikkert bytte fresklingen til en av bedre kvalitet siden det oftest er klingens kvalitet som avgjør resultatet. Samme utfordring som for sirkelsag gjelder også "kexmaskinen", sløv klinge gir dårlig resultat.
Ok, så jeg skal altså ikke forkaste den greien. Jeg har en vinkelsliper, en Hitachi. Er det maskinen eller tilbehøret som er viktigst? Nja, dumt spørsmål egentlig.

Hvor viktig er maskinen?

Jeg sjekket ut Wolfcraft for et par dager siden. Hadde inntrykk av at det var brukbar kvalitet!???

Mats

Hei hei,
er helt ny til denne siden. Jeg finner interessante emner overalt! Lamellfräsar f.eks.
Hvis vi skal oppsummere deres erfaringer når det gjelder budsjettvarianter av disse maskinene, hvordan høres det ut da?

Jeg vurderer å kjøpe en, kommer til å bruke den ca. 2-5 ganger/år maks. Har funnet en som ser brukbar ut for ca. 6-700 på Jula (hvis jeg husker riktig)

Jeg tror ikke at selve vinkelsliperen har så stor betydning da det er frese delenes konstruksjon og lagring som er viktig. Det eneste man må gjøre noen ganger er å sjekke dybdeinnstillingen for de forskjellige keksstørrelsene.

Hei og velkommen!

Mine erfaringer med billige lamellfreser (les: billige maskiner generelt) er dårlige.

Kjøpte en Power Craft lamellfres før jeg kjøpte min Bosch GFF 22 A og disse modellene kan ikke sammenlignes samme dag.

- Anlegget var skjevt støpt så sammenføyningen ble merkbart skjev.
- Sagbladet var helt elendig så kjeksen vrikket i de freste hullene.
- Lydnivået var såpass høyt at det knapt nok hjalp med hørselsvern.
- Dybdeinnstillingen var feilaktig støpt, så man kunne ikke få riktig fremskårsdypde.

Ja, det var bare noen ulemper med denne maskinen. Den eneste fordelen var egentlig at den var billig, men det ble dyrt i lengden da den var helt ubrukelig til snekring, og jeg likevel måtte kjøpe den dyre som jeg burde kjøpt med en gang.

Leser du litt i verktøyforumet, merker du snart folks dårlige innstilling til billige maskiner. Visst kan man med visse maskiner (ikke presisjonsmaskiner) kjøpe billig hvis man ikke kommer til å bruke dem mer enn noen ganger per år. Men lamellfresen, som er et slikt presisjonsverktøy, må være bra, ellers blir resultatet alt annet enn hva du har tenkt deg, hvis det blir noe resultat i det hele tatt ::)

Lamellfresen er jo en av de få maskinene som ikke finnes i "mellomklassen". Enten er de svært billige, og med kvalitet deretter, eller så er de dyre proffmaskiner, men på disse blir man ikke skuffet.

Så mitt råd lyder.....
Føler du at behovet finnes, så kjøp en dyr "ekte" maskin. Finnes ikke behovet, så lei en de gangene du har tenkt å bruke den.
Kjøp i hvert fall ikke en billig "noname" da garanterer jeg at du får bedre resultat med vanlig hederlig treplugg :)

Oi, så mye tekst det ble, håper du hadde en hyggelig lesestund ;)

Sjekket rundt på internett for å se om LUX-tillegget jeg kjøpte fortsatt var tilgjengelig, men fant ikke den modellen. Kan nok være utkonkurrert av de billige komplette maskinene. Jeg fant en form for fres hos selskapet som produserer den, men den lignet ikke på mitt tillegg, den jeg har ser ut som de vanlige lamellfresene. Notering angående kvalitet: Den gir samme resultat som en proffsmaskin når vi sammenlignet med den som min svoger har på snekkerverkstedet, vel å merke er vel den maskinen allerede 5 år gammel. Det som skiller er at en "ekte" maskin er mye enklere å endre vinkler på og at den har en bedre justering av fresedybden. Så hvis man bruker maskinen ofte og bytter hyppig mellom ulike keksstørrelser, ville jeg valgt en dyrere maskin. Men til hjemmebruk en gang i måneden fungerer tillegget perfekt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.