Medlem
· Västra Götaland
· 219 innlegg
Om jeg skal feste sammen treplater med hverandre, virker flis/kjeks som det beste.
Jeg har ingen fres, og det er litt voldsomt å kjøpe inn en slik for de få arbeidene jeg skal gjøre.
Jeg så i dag på Hornbach at de hadde to modeller/jigger som man bruker i stedet for maskiner. En for vinkelslip/kap og en for bormaskin.
Er det noen som har erfaring og meninger om disse greiene?
Jeg innser at det ikke er like bra som med en ekte fres, men som sagt er det ikke aktuelt å kjøpe en slik.
Jeg vurderer om det er bedre å plugge eller en annen metode, heller enn å bruke slike jigger.
//Mats
Jeg har ingen fres, og det er litt voldsomt å kjøpe inn en slik for de få arbeidene jeg skal gjøre.
Jeg så i dag på Hornbach at de hadde to modeller/jigger som man bruker i stedet for maskiner. En for vinkelslip/kap og en for bormaskin.
Er det noen som har erfaring og meninger om disse greiene?
Jeg innser at det ikke er like bra som med en ekte fres, men som sagt er det ikke aktuelt å kjøpe en slik.
Jeg vurderer om det er bedre å plugge eller en annen metode, heller enn å bruke slike jigger.
//Mats
Har en gang i tiden testet et sånt tilbehør for vinkelslip, og det ble ikke noe særlig resultat med den. Plugging blir mye bedre.
Kjøp av lamellfres var utelukket, men du kan kanskje låne/leie en?
Tror plugging er det beste ellers, legger man litt tid på det så får man nesten like fint resultat som med ved kexning.
Til slutt vil jeg bare advare mot budsjett-lamellfresene, disse er udugelige!!! Anholdet er skjev så resultatet blir katastrofe.
Kjøp av lamellfres var utelukket, men du kan kanskje låne/leie en?
Tror plugging er det beste ellers, legger man litt tid på det så får man nesten like fint resultat som med ved kexning.
Til slutt vil jeg bare advare mot budsjett-lamellfresene, disse er udugelige!!! Anholdet er skjev så resultatet blir katastrofe.
Medlem
· Västra Götaland
· 219 innlegg
elof skrev:Har en gang i tiden testet et sånt tilbehør for vinkelsliper, og det ble ikke noe videre resultat med den. Plugging blir mye bedre.
Kjøp av lamellfres var utelukket, men du kanskje kan låne/leie en?
Tror plugging er det beste ellers, legger man litt tid på det så får man nesten samme fine resultat som med ved kexning.
Til slutt vil jeg bare advare mot budsjett-lamellfresene, disse er udugelige!!! Anholden er skjeve så resultatet blir katastrofe.
Jo jeg mistenkte dette!
Skal sjekke om jeg kan leie en. Bør jo finnes noen i GBG som har.
Mats
Medlem
· Västra Götaland
· 219 innlegg
Jeg har jo en overhåndsfrese. En grønn Bosch.
Kan man bruke den?
Mats
Kan man bruke den?
Mats
Ja det finnes sett til håndoverfresen så den fungerer som lamellfres
Clas Ohlson har et sett (30-9146) som koster 299 kr. Har selv ikke testet denne men kanskje noen andre her som har?

Men plugggning funker jo ellers fint.
Clas Ohlson har et sett (30-9146) som koster 299 kr. Har selv ikke testet denne men kanskje noen andre her som har?

Men plugggning funker jo ellers fint.
Medlem
· Västra Götaland
· 219 innlegg
elof skrev:
Satt nettopp og sjekket ut Classes saker. Får se om det er noen som har erfaring.
Det der med plugging føles litt vrient når man ikke er vant til det. Jeg har plugget før, på skolen (=geologisk tidsalder) Så det kan jo bli interessant.
Jeg holder på med en eikeplate som skal ligge oppå en hylle jeg har bygd ved trappen. Det er litt synd å øve (misse) på den dyre platen.
Mats
Om jeg har tolket deg riktig, så dreier det seg om to plater som skal sammenføyes til én lang?
I så fall er plugging veldig enkelt
- Sørg for å ha to rette, rene snitt
- Bor hull til plugger i det ene stykket (antall plugger og dimensjon avgjøres av arbeidsstykket)
- Bruk markeringsstifter som du setter i de borede hullene
- Legg platene på et glatt underlag og trykk dem sammen slik de skal være
- Bor ved markeringene (bor med senterspiss er veldig bra)
- Lim hull og motstående flater
- Sett stykkene i spenn, har du ikke lange nok tvinger/knekt, så bruk spennbånd eller lignende.
Lykke til
I så fall er plugging veldig enkelt
- Sørg for å ha to rette, rene snitt
- Bor hull til plugger i det ene stykket (antall plugger og dimensjon avgjøres av arbeidsstykket)
- Bruk markeringsstifter som du setter i de borede hullene
- Legg platene på et glatt underlag og trykk dem sammen slik de skal være
- Bor ved markeringene (bor med senterspiss er veldig bra)
- Lim hull og motstående flater
- Sett stykkene i spenn, har du ikke lange nok tvinger/knekt, så bruk spennbånd eller lignende.
Lykke til
Medlem
· Västra Götaland
· 219 innlegg
Jeg skal skjøte dem sammen i 90* vinkel. Det er 27 mm tykk og ca 300 brede plater.
Dessuten står det en stolpe midt i skjøten, som holder oppe en bjelke.
Kunne jo vært en lettere førstegangsoppgave.
Mats
Dessuten står det en stolpe midt i skjøten, som holder oppe en bjelke.
Kunne jo vært en lettere førstegangsoppgave.
Mats
Medlem
· Västra Götaland
· 219 innlegg
Må ta opp dette igjen.
Noe jeg lurer på. Hvorfor bruker man lameller i stedet for plugg?
1) Er lameller en nyere oppfinnelse?
2) Er lameller mer tilgivende, om man bommer litt sideveis. Eller rettere sagt, man
trenger ikke være så nøye sideveis?
3) Hvorfor bruke det ellers?
For øvrig var jeg og så på Bauhaus i dag. De hadde en lamellfres, Alpha Tool, for 400:--. Den føltes som sagt litt slarkete.
Hva er viktig å tenke på om jeg skal lime sammen plater, lamell eller plugg?
Mats
Noe jeg lurer på. Hvorfor bruker man lameller i stedet for plugg?
1) Er lameller en nyere oppfinnelse?
2) Er lameller mer tilgivende, om man bommer litt sideveis. Eller rettere sagt, man
trenger ikke være så nøye sideveis?
3) Hvorfor bruke det ellers?
For øvrig var jeg og så på Bauhaus i dag. De hadde en lamellfres, Alpha Tool, for 400:--. Den føltes som sagt litt slarkete.
Hva er viktig å tenke på om jeg skal lime sammen plater, lamell eller plugg?
Mats
Jeg fortsetter å svare 
Fordelen med å bruke lamellkex ("kex") sammenlignet med plugg er, synes jeg, at forbindelsen blir mer solid, men først og fremst at det er lettere å oppnå et godt resultat.
Har man en bra lamellfres så er det så å si en bragd å mislykkes
Nei men pluggingen blir mye lettere skrå og vridd. Dessuten er den ~30-40mm lange pluggen veldig vanskelig å påvirke hvis man ikke helt har klart å bore vinkelrett mot stykket, noe som kan føre til et noe dårligere resultat enn forventet.
Lamellkexen er ikke bare der for å styre opp bitene når limet tørker...nei, disse er laget slik at de, når de kommer i kontakt med lim, sveller i sine trange hull og på den måten forsterker forbindelsen. Det er derfor viktig å oppbevare kexen tørt, ellers kan man få problemer med å få dem ned i hullene. Har en gang brukt uttrykket at de suger til seg vann som en tampong :
kanskje ikke helt nøyaktig, men du skjønner omtrent hva jeg mener 
Konklusjonen blir vel dermed at bruk av lamellkex gir på kortere tid en penere og mer holdbar fuge, selv om pluggen noen ganger har sine fordeler, men det er en annen historie
/AB
Fordelen med å bruke lamellkex ("kex") sammenlignet med plugg er, synes jeg, at forbindelsen blir mer solid, men først og fremst at det er lettere å oppnå et godt resultat.
Har man en bra lamellfres så er det så å si en bragd å mislykkes
Lamellkexen er ikke bare der for å styre opp bitene når limet tørker...nei, disse er laget slik at de, når de kommer i kontakt med lim, sveller i sine trange hull og på den måten forsterker forbindelsen. Det er derfor viktig å oppbevare kexen tørt, ellers kan man få problemer med å få dem ned i hullene. Har en gang brukt uttrykket at de suger til seg vann som en tampong :
Konklusjonen blir vel dermed at bruk av lamellkex gir på kortere tid en penere og mer holdbar fuge, selv om pluggen noen ganger har sine fordeler, men det er en annen historie
/AB
Medlem
· Västra Götaland
· 219 innlegg
Mistenkte dette.
Klemte litt på Classes fresemojjäng i dag. Den så solid ut. Trekasse og alt.
Derimot sto det ikke hvordan det var tenkt å bruke den. Jeg antar at man stiller inn riktig høyde på overhåndsfresen, og freser rett inn.
Hvordan man skal styre sideveis vet jeg ikke. Kanskje med parallellanslaget.
Hvordan styrer man en lamellfres, så den ikke vandrer sideveis?
Så en fyr bruke en lamellfres i Timells program for noen år siden. Da var det ikke aktuelt å bruke en slik, så jeg husker ikke hvordan han gjorde det.
Mats
Klemte litt på Classes fresemojjäng i dag. Den så solid ut. Trekasse og alt.
Derimot sto det ikke hvordan det var tenkt å bruke den. Jeg antar at man stiller inn riktig høyde på overhåndsfresen, og freser rett inn.
Hvordan man skal styre sideveis vet jeg ikke. Kanskje med parallellanslaget.
Hvordan styrer man en lamellfres, så den ikke vandrer sideveis?
Så en fyr bruke en lamellfres i Timells program for noen år siden. Da var det ikke aktuelt å bruke en slik, så jeg husker ikke hvordan han gjorde det.
Mats
Hvordan du styrer lamellfresen.....
Fresen har en markering for sagbladets senter som du setter mot der keksens midt skal havne. Skal du sammenføye to plater legger du enkelt platene sammen slik de skal sitte og trekker en strek over fugen der keksens senter skal havne. Deretter freser du hver side ved markeringene, og så er det klart!
(Jeg bare gjør det komplisert med mine innviklede beskrivelser :
)
På min fres (Bosch GFF 22 A) er det et gummibeskyttelse på anleggsflaten som øker friksjonen og hjelper fresen å stoppe under fresingen. Jeg har aldri opplevd at fresen vil vandre sidelengs, den blir pent på plassen sin
På Bosch og Makitas lamellfreser (vet ikke om noen annen har det) finnes det et justerbart anlegg som letter fresingen.
Du kan altså stille inn avstanden i høyden fra kanten til sporet på en enklere måte.
Håper jeg rettet ut noen spørsmålstegn

Fresen har en markering for sagbladets senter som du setter mot der keksens midt skal havne. Skal du sammenføye to plater legger du enkelt platene sammen slik de skal sitte og trekker en strek over fugen der keksens senter skal havne. Deretter freser du hver side ved markeringene, og så er det klart!
(Jeg bare gjør det komplisert med mine innviklede beskrivelser :
På min fres (Bosch GFF 22 A) er det et gummibeskyttelse på anleggsflaten som øker friksjonen og hjelper fresen å stoppe under fresingen. Jeg har aldri opplevd at fresen vil vandre sidelengs, den blir pent på plassen sin
På Bosch og Makitas lamellfreser (vet ikke om noen annen har det) finnes det et justerbart anlegg som letter fresingen.
Du kan altså stille inn avstanden i høyden fra kanten til sporet på en enklere måte.
Håper jeg rettet ut noen spørsmålstegn
Om du ser i bosch-fresens manual så finnes det ganske bra bilder på hvordan man kan bruke og stille inn lamellfresen.
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...lication/pdf&download=3609929471_0405.pdf
Det ekstra anlegget jeg nevnte tidligere er det som brukes på bla. bilde B, D og F
/AB
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...lication/pdf&download=3609929471_0405.pdf
Det ekstra anlegget jeg nevnte tidligere er det som brukes på bla. bilde B, D og F
/AB