Kommer få hjem litt godt og blandet i omganger og trenger å lagre det i alt fra 2 uker til 2 måneder nå i sommer. Alt fra vinduer til trelastbunter og gips. Har litt plass i garasjen men kommer til å måtte ha en del ute. Tenkte kjøpe en litt mer robust plast presenning for å dekke med, men skal også treverket stå på en presenning for å unngå markfukt?
Hva finnes det av prisverdige presenninger å dekke med som det ikke går hull på med en gang? Skal også kjøpe så det rekker til å dekke hele huset under byggingen.
Trenger så utrolig stort for at jeg skal få inn alt, må nok holde meg til presenninger for at det skal funke.
Så er det dette med markfukt, noe å beskytte seg mot?
Ingen presenning på mark, men sørg for at ingen materialer ligger mot bakken, så klarer du deg med de rimelige som dekning av materialene. Er det innendørs gips, ville jeg sørge for å oppbevare dem under tak, også OSB. Vi hadde materialer som ble levert i november på denne måten, og vi har så brukt det fram til nå. Tørt og fint. Du kan kjøpe en rull med presenningstape eller sølvtape for å reparere eventuelle hull som kan oppstå når man plukker i materialhaugene. Sørg også for å ikke blande materialene, men hold det godt sortert.
En av de tingene jeg har lært meg den harde veien gjennom 10 års renovering, er å i størst mulig grad unngå å lagre byggematerialer lenger enn et par uker. Det går an å tenke litt og slippe en hel del lagring. Leverandører pleier å være forståelsesfulle og gi pris på helheten, og deretter er det greit å avrope/hente etter hvert som det trengs.
I noen tilfeller er det selvsagt vanskelig å unngå, men...
Hvis man må lagre trevirke, gjør det flatt og luftig. Har lagret takpanel utendørs i flere år, og det har det fortsatt bra takket være dette.
det man gjøre er at man planlegger sine leveranser så du bare har materialet som du trenger. material tar mye plass og skulle f.eks. gipsen bli fuktskadet så er det jo bare å kjøpe nye plater.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.