4.657 lest ·
8 svar
5k lest
8 svar
Lage vangstykker av sammenslimt kryssfiner og MDF
Har planer om å bygge en trapp selv. Har lest utallige tråder som fraråder å kjøpe trapp, men jeg har bestemt meg for å prøve.
Har sett på limtre, men siden jeg vil lage en trapp med underliggende vang, blir det ca 400 mm bredde for å kunne sage ut for trinnene. Har derfor vurdert å lime sammen 3 stk 12 mm kryssfiner og deretter kle dette med 6 mm MDF (for å få pen finish på lakkering).
Hva sier dere om bæreevnen på denne konstruksjonen? Trengs det hardt trykk ved sammenføyning av kryssfiner for at dette skal bli sterkt nok, og har dere eventuelt tips om hvordan jeg skal få til nødvendig press? Jeg har bare tilgang til tvinger.
Takk for hjelpen!
Har sett på limtre, men siden jeg vil lage en trapp med underliggende vang, blir det ca 400 mm bredde for å kunne sage ut for trinnene. Har derfor vurdert å lime sammen 3 stk 12 mm kryssfiner og deretter kle dette med 6 mm MDF (for å få pen finish på lakkering).
Hva sier dere om bæreevnen på denne konstruksjonen? Trengs det hardt trykk ved sammenføyning av kryssfiner for at dette skal bli sterkt nok, og har dere eventuelt tips om hvordan jeg skal få til nødvendig press? Jeg har bare tilgang til tvinger.
Takk for hjelpen!
Handler ikke om pengene. Visste ikke at det het Kertobjelker, men var inne på at produktet burde finnes. Det jeg nå stiller meg spørsmål til er bare hvordan overflatefinishen blir ved å sprøytelakkere kertobjelker. Fant nemlig bare 45 mm kerto, og hvis jeg kler dem med 6 mm MDF så blir det 57 mm bredde på bjelkene, noe jeg kan synes blir litt grovt.
Så lurer jeg på om jeg er på rett spor? Er det fornuftig å bygge vangstykker av det materialet?
Så lurer jeg på om jeg er på rett spor? Er det fornuftig å bygge vangstykker av det materialet?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
For å lime dette burde du ha en limpress, men det er jo ganske store stykker.
Men det blir vel ganske lange biter, er det en helvåningstrapp så blir det vel rundt 4 meter og da er det trolig umulig å få tak i en limpress.
Men hvis det blir 4 meter, hvordan skjøter du plywooden? Blir det slik at bæreevnen bare regnes som 24 mm?
Om du fortsetter på limtrelinjen og limer på trekanter for trinnene i stedet for å sage bort?
Protte
Men det blir vel ganske lange biter, er det en helvåningstrapp så blir det vel rundt 4 meter og da er det trolig umulig å få tak i en limpress.
Men hvis det blir 4 meter, hvordan skjøter du plywooden? Blir det slik at bæreevnen bare regnes som 24 mm?
Om du fortsetter på limtrelinjen og limer på trekanter for trinnene i stedet for å sage bort?
Protte
Bøyde vangstykker lages i sammenlimt kryssfiner, så det burde ikke være et problem. Jeg ville ikke kjøpt byggkryssfiner, men minst konstruksjonskryssfiner eller kanskje bjørkekryssfiner. Skru midlertidig mens limet tørker og ta dem deretter bort. Jeg ville tenke på å ha årringen i platen parallelt eller 90 grader med vangen.
Det kommer til å bli riktig stabilt.
Det kommer til å bli riktig stabilt.
Takk for alle tips! Kanskje skulle ha lagt til at det er en u-trapp med kappede hjørner. Så det lengste vangstykket blir 1,8 m.
Føler spontant selv at dette må bli stabilt, men ville få en til persons syn på det.
Takk for tipsene om å skru sammen! Siden jeg har tenkt å kle med mdf så er hullene ingen problem. Men hvor tett tør jeg skru uten å ødelegge holdbarheten? Dette bør vel gi tilstrekkelig press, så jeg kan droppe tvinger.
Når det gjelder lim så er det vel PU-lim som gjelder?
Føler spontant selv at dette må bli stabilt, men ville få en til persons syn på det.
Takk for tipsene om å skru sammen! Siden jeg har tenkt å kle med mdf så er hullene ingen problem. Men hvor tett tør jeg skru uten å ødelegge holdbarheten? Dette bør vel gi tilstrekkelig press, så jeg kan droppe tvinger.
Når det gjelder lim så er det vel PU-lim som gjelder?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
PU-lim har den egenskapen at det skummer/ekspanderer og krever høyere presstrykk/tettere mellom skruer/tvinger enn vanlig trelim.
Bruk vanlig trelim det er jo innendørs og tørt lokale.
Protte
Bruk vanlig trelim det er jo innendørs og tørt lokale.
Protte
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 291 innlegg
Legg gjerne ut en byggetråd om det blir aktuelt at du bygger. Er selv litt inne på å lage en trapp selv med underliggende vangere.
Lover byggtråd når jeg begynner. Takk for hjelpen!
Klikk her for å svare