Første fugen i teglsteinen over et par vinduer på huset har begynt å gi seg p.g.a. rustne armeringsjern. Tidligere eiere av huset har "fikset" dette over et par vinduer ved å rett og slett fjerne det ytre armeringsjernet og fuge om teglsteinen. Det viste seg å holde knapt ti år så nå må det gjøres på riktig måte.
Det finnes jo diverse løsninger med vinkeljern eller ferdige L-vinkler som bærer opp det første skiftet over vinduet. Er dog litt nysgjerrig på ferdige teglbjelker, eller snarere hvordan man lager slike selv.
Vurderte litt om det er verdt å slå ned det første skiftet, bore langsgående hull, dytte gjennom rustfritt armeringsjern og støpe det på plass samt montere tilbake den egen bjelken over vinduet. Noen som har gjort noe lignende selv?
Det finnes jo diverse løsninger med vinkeljern eller ferdige L-vinkler som bærer opp det første skiftet over vinduet. Er dog litt nysgjerrig på ferdige teglbjelker, eller snarere hvordan man lager slike selv.
Vurderte litt om det er verdt å slå ned det første skiftet, bore langsgående hull, dytte gjennom rustfritt armeringsjern og støpe det på plass samt montere tilbake den egen bjelken over vinduet. Noen som har gjort noe lignende selv?
Vil bestemt huske at det har vært en artikkel om akkurat dette i bladet Gör-Det-Själv. Om jeg husker riktig, var metoden akkurat som du beskrev på slutten. Skal gjøre et raskt søk og sende deg artikkelen hvis jeg finner den.
Eller så gjorde man den to skift tykk og hadde armeringen imellom.
Eller så gjorde man den to skift tykk og hadde armeringen imellom.
Sist redigert:
Finner du noe så er det bare å si ifra. Avisene kan jo alltid finnes på biblioteket. Det jeg er litt usikker på er å bore et langsgående hull gjennom ~250mm hulltegel. Føles som om det lett kan bli teglsalat når man begynner å komme inn med boret i hullrekkene. Noterer dog at jeg lett kunne skaffe et 26mm kjerneborr med diamantkroner til min kjernebormaskin og kjøre det med vannkjøling. Pleier å gå som en dans i tegel.
Letet en del på GDS, og er forbauset over at jeg ikke fant noe. Husker bestemt at jeg har sett artikkelen der. Kanskje har de ikke alle artiklene som finnes i avisene på nettet. Men jeg trodde det. Ble så ganske overbevist om at de gjorde bjelken i to skift med armering mellom skiftene. Armeringen var vil jeg minnes liknende slik som man har i glassblokkvegger, typ som en stige med to langs gående armeringsjern med tverrstenger med jevne mellomrom. Ledd rostfri da som du har notert 
Jeg lagde teglbjelker når vi laget en murt kjøkkenhette ved å sage flere spor i vanlig massiv murstein med vinkelsliper og diamantblad, og deretter knekke bort bitene i midten slik at det ble som en tom U.
Deretter la vi teglsteinen på rad, i med to armeringsjern på avstandsholdere slik at de kom på passende avstand fra kantene, tettet endene og fylte med betong.
Vi la teglsteinene tett mot hverandre så det ble jo ingen fuge, men siden hetten skulle pusses gjorde det ingenting. Vil man ha en bjelke med fuge, går det kanskje an å tette mellom teglsteinene.
Bjelken ble montert deretter med betongen nedover, det beste er om armeringen kommer i underkant av bjelken.
Vet ikke om metoden passer for deg? Å tenke på er jo at det i så fall må være tegl for utendørs bruk.
Deretter la vi teglsteinen på rad, i med to armeringsjern på avstandsholdere slik at de kom på passende avstand fra kantene, tettet endene og fylte med betong.
Vi la teglsteinene tett mot hverandre så det ble jo ingen fuge, men siden hetten skulle pusses gjorde det ingenting. Vil man ha en bjelke med fuge, går det kanskje an å tette mellom teglsteinene.
Bjelken ble montert deretter med betongen nedover, det beste er om armeringen kommer i underkant av bjelken.
Vet ikke om metoden passer for deg? Å tenke på er jo at det i så fall må være tegl for utendørs bruk.
Her finnes det en del nyttig informasjon å lese om akkurat dine skader. Gå inn under rubrikken "projekteringshandlingar" og last ned PDF "murverksskador"
http://www.murma.se/dokument.html
Og her kan du se en test av akkurat Murmas lagningsbjelke:
http://www.hagilab.se/web/Ritning/Test Nr1 tegelbalk med bilder.pdf
http://www.murma.se/dokument.html
Og her kan du se en test av akkurat Murmas lagningsbjelke:
http://www.hagilab.se/web/Ritning/Test Nr1 tegelbalk med bilder.pdf
Sist redigert:
Jo, jeg har lest en hel del av Murmas materiale tidligere samt hatt kontakt med dem angående sementbaserte farger. De har alltid vært meget imøtekommende. Deres veggbjelkesystem er sikkert så bra som helst, men jeg får en synlig plate i overkant på vinduet som skaper problemer med eksisterende platearbeider. Dessuten føles det nesten som litt overkill på smalere vinduer, krasst sett fungerer det nok utmerket med armeringsjern i første skiftet så lenge de ikke ruster. Har mange vinduer på kåken som fortsatt ser bra ut.
Om jeg bestemmer meg for å lage egne bjelker blir det nok med eksisterende tegl. Spiller egentlig mindre rolle da teglet skal slammes og males med sementfarge igjen.
Om jeg bestemmer meg for å lage egne bjelker blir det nok med eksisterende tegl. Spiller egentlig mindre rolle da teglet skal slammes og males med sementfarge igjen.
Våger man skremme liv i en sånn gammel tråd tro.....
Jeg har selv samme problemet, løse steiner over et par vinduer.
Jeg er fristet til å bruke løsningen med egentilvirket teglbjelke av mine eksisterende steiner.
Mitt problem er å få tak i rustfrie armeringsjern, vanlig glatt stang er ikke noe problem. Kan man jacke slik for å få mørtelen til å binde godt?
Har også lest at man bruker doble 6mm jern. Høres svakt ut, er jo ingen styrke i slike. Så forstår jeg at alt "låser seg" når man støper og man fuger med mørtel.
Hva tror dere om en L-profil i rustfritt? Jacke ut steinene og støpe inn en slik. Burde jo kunne ta litt last.
Uansett. Noen som har noe å komme med her. Skulle virkelig trengt litt råd og tips.
Og ja, jeg har lest om murmas veggbjelke. Men jeg vil at det skal se likt ut i alle vinduer og jeg kommer bare til å reparere det som er dårlig akkurat nå.
Jeg har selv samme problemet, løse steiner over et par vinduer.
Jeg er fristet til å bruke løsningen med egentilvirket teglbjelke av mine eksisterende steiner.
Mitt problem er å få tak i rustfrie armeringsjern, vanlig glatt stang er ikke noe problem. Kan man jacke slik for å få mørtelen til å binde godt?
Har også lest at man bruker doble 6mm jern. Høres svakt ut, er jo ingen styrke i slike. Så forstår jeg at alt "låser seg" når man støper og man fuger med mørtel.
Hva tror dere om en L-profil i rustfritt? Jacke ut steinene og støpe inn en slik. Burde jo kunne ta litt last.
Uansett. Noen som har noe å komme med her. Skulle virkelig trengt litt råd og tips.
Og ja, jeg har lest om murmas veggbjelke. Men jeg vil at det skal se likt ut i alle vinduer og jeg kommer bare til å reparere det som er dårlig akkurat nå.
Hvordan gjorde du til slutt? Sitter i samme situasjon der jeg nok burde montere teglbjelke eller lignende for å sette inn vinduer i en vegg.X xydix skrev:Tør man vekke liv i en så gammel tråd tro.....
Jeg har selv samme problem, løse steiner over et par vinduer.
Mitt problem er å få tak i rustfrie armeringsjern, vanlig slett stav er ikke noe problem. Kan man sage hakk i den for å få mørtelen til å sitte godt?
Har også lest at man bruker doble 6mm jern. Det høres spinkelt ut, det er jo ingen stivhet i slike. Så forstår jeg at alt "låser seg" når man støper og fuger med mørtel.
Hva tror dere om en L-profil i rustfritt? Sage ut steinene og støpe inn en slik. Burde kunne ta litt last.
Uansett. Noen som har noe å komme med her. Skulle virkelig trenge litt råd og tips.
Klikk her for å svare