Min kompis har et U-hvelv i leiligheten der hvelvet er en buet masonite og listene er sannsynligvis sporet og masoniten løper så i dette sporet. Nå har han et hull i masoniten som skal repareres. Det er en avstand på ca 30mm til en steinvegg bak masoniten. Hvis man bare fyller opp med gipsbruk og sparkler og maler så føles det som det vil sprekke etter et kvarter. Hullet måler ca 100mm.

Hvordan ville dere ha reparert dette hvis dere ville legge minimalt med penger og arbeidsinnsats?

Kanskje gipsbruk og sette microlit i hvelvet? Eller gipsbruk og sette skjøtebånd med lim og deretter sparkle og male?

Beste resultat får man nok ved å rive all masonite og erstatte med ny. Masonite er ikke dyrt og byggehuset skjærer rette fine kutt.

Ja, så klart. Men man må nok ta ned listene for å kunne sette i den nye masoniten, og jeg vet ikke hvordan de er festet i veggen, kanskje pl-400? Masonitremser på 20-25 cm er jo ikke direkte bøyelige nok for å klemme inn. Dessuten gjenstår problemet med at det blir en skjøt i masoniten. Jeg trenger jo nærmere 4 m lang remse.

Gipsbruk+microlit høres ut som en god idé. Og før det kan man kanskje lime fast en form for armering bakfra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.