Vet ikke om dette er riktig kategori for emnet, men fant ingenting mer passende...
Har lenge tenkt på å montere rent dekorative bjelker, typ som de som finnes å kjøpe på byggevarehusene.
Har imidlertid ingen lyst til å betale astronomiske summer for litt isopor.
Så er det jo, som alltid, morsommere å lage enn å kjøpe...
Hvilken av de følgende 3 metodene tror dere på i så fall? Eller om dere har andre forslag..?
1. Å ta utgangspunkt i vanlige planker i passende bredde og bygge en U-bjelke har jeg sett noen som har gjort... Men det blir, etter min mening - dels for tungt og dels for krevende å "deformere" plankene til "bjelke-look-alike".
2. Kanskje kan man bruke gipsplater istedenfor planker? Med viss forsterkning innvendig i L skjøtene såklart. Betydelig enklere å skjære i... med en stålbørste og liten høvel.... eller noe...
3. Min siste tanke er å etterligne isopor-diton så godt det går ved å bruke PU-skum. Begynner som i eksempel 1 med 3 planker for å lage U-formen som jeg så skummer osv...
My choice er såklart 3ern. Har dere noen synspunkter på det? Hvis ikke, hvilken type maling bør brukes for overmaling av PU-skum?
Takknemlig for litt synspunkter eller forslag....
Har lenge tenkt på å montere rent dekorative bjelker, typ som de som finnes å kjøpe på byggevarehusene.
Har imidlertid ingen lyst til å betale astronomiske summer for litt isopor.
Så er det jo, som alltid, morsommere å lage enn å kjøpe...
Hvilken av de følgende 3 metodene tror dere på i så fall? Eller om dere har andre forslag..?
1. Å ta utgangspunkt i vanlige planker i passende bredde og bygge en U-bjelke har jeg sett noen som har gjort... Men det blir, etter min mening - dels for tungt og dels for krevende å "deformere" plankene til "bjelke-look-alike".
2. Kanskje kan man bruke gipsplater istedenfor planker? Med viss forsterkning innvendig i L skjøtene såklart. Betydelig enklere å skjære i... med en stålbørste og liten høvel.... eller noe...
3. Min siste tanke er å etterligne isopor-diton så godt det går ved å bruke PU-skum. Begynner som i eksempel 1 med 3 planker for å lage U-formen som jeg så skummer osv...
My choice er såklart 3ern. Har dere noen synspunkter på det? Hvis ikke, hvilken type maling bør brukes for overmaling av PU-skum?
Takknemlig for litt synspunkter eller forslag....
Jeg har hatt samme idé, men en mye mer slitsom og dyrere sådan... Det finnes ganske fete bjelker å kjøpe, jeg fant på Qvesarum byggnadsvård for 150kr/m (tror jeg det var). Så er det jo "bare" å sage i takregels bredde og deretter hugge ut et spor! Beis på det så blir det kanon. Klart på en ettermiddag 
Gjorde for noen år siden en enda mer slitsom variant.... Sagde ned noen trær, lot det lokale sagbruket sage til noen skikkelige bjelker. Tok deretter motorsagen og gravde ut et spor for takregelen. Mishandlet bjelken med hammer, kniv og høvel. Ble riktig bra. Felte også inn spotter på oversiden av bjelkene så det ble pent "uplight".
Livar opp denne tråden igjen da jeg går med tankene om å lage egne "takbjelker" i isopor.
Har en del celleplast til overs, ganske mange som er 2400x1200x100 der jeg tenkte å lage dem 2400x10x10 for å få ut ca. 10 stk som da blir tre langsgående "takbjelker".
Lengden som hver blir er ca. 3.10.
Joda, det finnes ferdige, men de koster ca. 500,- for 2 meter, noe som ville bety ca. 5000,- for de ferdige.
Har regnet på at maling inkl. primer blir ca. 480,-.
Det vanskeligste er å sage dem til. I går gjorde jeg et forsøk med å bruke sirkelsaga og sage på hver side og så bryte av = gikk riktig bra.
(finnes jo spesielle skjæreblad/kniver å kjøpe, men heller ikke disse er så billige). Vil jo spare på kostnadene er tanken.
Men mitt spørsmål er;
Min tanke med disse takbjelkene er å skjule takets gipskarver.
Holder 10x10 cm som tykkelse?
Trenger man ytterligere forme disse isopordelen?
Er det noen her som har gjort dette selv og kan vise bilder?
Takk for alle råd.
Har en del celleplast til overs, ganske mange som er 2400x1200x100 der jeg tenkte å lage dem 2400x10x10 for å få ut ca. 10 stk som da blir tre langsgående "takbjelker".
Lengden som hver blir er ca. 3.10.
Joda, det finnes ferdige, men de koster ca. 500,- for 2 meter, noe som ville bety ca. 5000,- for de ferdige.
Har regnet på at maling inkl. primer blir ca. 480,-.
Det vanskeligste er å sage dem til. I går gjorde jeg et forsøk med å bruke sirkelsaga og sage på hver side og så bryte av = gikk riktig bra.
(finnes jo spesielle skjæreblad/kniver å kjøpe, men heller ikke disse er så billige). Vil jo spare på kostnadene er tanken.
Men mitt spørsmål er;
Min tanke med disse takbjelkene er å skjule takets gipskarver.
Holder 10x10 cm som tykkelse?
Trenger man ytterligere forme disse isopordelen?
Er det noen her som har gjort dette selv og kan vise bilder?
Takk for alle råd.
Klikk her for å svare