Hei!

Vi holder på å renovere et av soverommene og vurderte litt å bygge en tøysjakt, siden vaskerommet er beleilig plassert rett nedenfor soverommet det gjelder. Også neste soverom som skal renoveres ligger ovenfor, og på en eller annen måte tenkte jeg å bruke samme tøysjakt via en luke i en fremtidig garderobe, eller lignende.

Siden jeg uansett retter opp gulvet, oppdaget jeg at det er en slags betong, antagelig rundt 10 cm, over hele vaskerommet. Ståltråd stikker også opp på noen steder, antar at det binder en slags armering. Jernregler er innlemmet i betongen.

Uansett, kan man uten bekymringer lage et større hull til dette i betongen? Hva ville være gode verktøy for denne jobben i så fall? Noe annet vi bør tenke på, har noen gjort noe lignende, hvor stort rør bør vi bruke?

Takk!

• Betonggulv med sponfliser og synlig ståltråd, muligens armeringsjern, i et rom under oppussing. Vegger av treverk og noe rot rundt.
Når ble huset bygget?

J justusandersson skrev:
Når ble huset bygd?
Det er bygd 1946

Da bør det dreie seg om et vanlig armert betongdekke. Det enkleste er nok å kontakte et firma som driver med å sage hull i betong. De bør kunne sage opp et rundt hull med tilstrekkelig diameter for å kaste ned klær uten at det kreves spesielt forsterkninger.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Da bør det dreie seg om et vanlig armert betongdekke. Det enkleste er nok å kontakte et firma som driver med å sage hull i betong. De bør kunne sage opp et rundt hull med tilstrekkelig diameter for å kaste ned tøy uten at det kreves spesielle forsterkninger.
Skal se om jeg finner noen som kan gjøre det!
Men selv om jeg kunne stå på betongen så er vel den eneste funksjonen med betongen å fungere som kjellertak? 10 cm er jo ikke mye, og en form for jernbjelke finnes jo også, ser det ut som.

Det lokale byggefirmaet måtte komme hit og ta hull. Det ble bra! Armeringen bestod av ståltråd, mer eller mindre.

Da er jo spørsmålet… hvordan fester man på beste måte et spirorør vertikalt? :thinking:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.