Hei!

Tenkt å lage egne sandwich-elementer, her følger en enkel skisse: https://app.sketchup.com/share/tc/e...UPikX2xTxoOcRELinlRHRymXE3q4KbRaoD&source=web

Er nybegynner når det gjelder husbygging, men har en far som uten å være snekker har bygget hus på egen hånd (inkl. el. og rør) og har derfor en følelse av at ingenting er umulig, selv om det selvfølgelig oppstår litt grubling og banning underveis. Tenkt bygge et lite hus på trailer som jeg dog vil skal være ganske stort for å være lite, omtrent 30 kvm grunn. Dette gjør at jeg vil komme ned i vekt og fikk da øynene opp for sandwich-panel. Problemet med de kommersielle løsningene jeg har funnet er at alle inneholder plast, samt krever diffusjonstetthet, og siden jeg har en liten trevenn i meg og vil leve i et hus som puster så blir dette ikke et alternativ.

På grunn av diffusjonsåpenhet tror jeg ikke OSB som vanligvis brukes er optimalt (dårlig fuktledende evne, kan ekspandere og ødelegge konstruksjonen ved for mye fukt osv). Derfor vurderer jeg i stedet å bruke rupanel. Som isolator tenkte jeg kanskje bruke trefiber i plater, da disse i teorien (?) også kunne fungere bærende.

Mitt spørsmål er vel egentlig om dere tror to lag med rupanel vil kunne fungere bærende i seg selv, uten tradisjonell treramme? Et alternativ er å ha en treramme i fugene mellom elementene, men med isolasjon rundt slik at det ikke blir en kuldebro.

Vil legge til at jeg ved eventuell byggestart vil engasjere en byggkonstruktør, vil bare ha forslag for å komme nærmere en slik! Takk for all input.

Mvh Nils
 
Blir ikke to lag råspont like tungt som en regelstamme?
 
T Taxture skrev:
Blir ikke to lag råspont like tungt som
Saken er at man (i teorien) kan bygge betydelig tynnere og dermed få mer intern bredde (så ikke huset blir for smalt), og også da spare vekt på bredden. Man bruker i alle fall å si at Sandwich laget av OSB og cellplast er lettere enn vanlig trestamme med cellplast som isolasjon. OSB og råspont i samme bredde er omtrent likeverdige vektmessig hvis jeg har forstått det riktig.
 
Nå er jeg ingen konstruksjonsekspert, men på svigerforeldrenes landsted finnes det et par eldre hus der ytterpanelet er bærende (og som da har tålt 50 års vintre). Innenfor ytterpanelet sitter en form for regelkonstruksjon (45x45), men reglene ser ut til å mest fungere som noe å holde sammen panelet med og holde isolasjonen på plass. Innerveggens konstruksjon tror jeg bare er 3 mm masonitt. Summa summarum gjettet jeg at råspont bør være tilstrekkelig for å holde opp et enklere hus.
 
  • Liker
tjärnisse
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.