Skal lage et stort lager i attefallsstørrelse.

Skal ha åstak med en mønebjelke og sperrer vinkelrett ut til veggene.

Spennvidden på bjelken blir 6,7 m.
Bygningens bredde blir 3,6 m
Kommer til å ha tro, takpapp og eventuelt platetak.

Å lage en slik bjelke selv av lekter og plywood eller plyfa, er det engang å tenke på?

Trodde i så fall å ha f.eks., 50x200 Triple lag 400 mm høy plywood eller plyfa i midten og 50x200 igjen.
Skjøtene må legges overlappende med mye skruer og lim.

Grunnen til at jeg engang vurderer det og ikke kjøper limtre direkte er at jeg har trelast, og noen plater kan jeg få gratis.

En 8 m limtredrager (med utstikk) kan jeg ikke kjøre hjem selv på tilhenger, så da kommer det i tillegg ganske mye i fraktkostnad.

/Jonas
 
glemte, saltaket skal ha ca 30 graders vinkel..
 
Ingen som har gjort noe lignende?
Eller har noe å bidra med i alle fall..
 
Jeg skulle kjøpt limtre. Med nesten 7 meters spennvidde er det en solid sak som trengs. Jeg har samme konstruksjon men med "bare" 4,8 meters spennvidde. Er en 66x315 bjelke!

Det går sikkert å lage selv men jeg er ikke med på hvordan du tenker deg konstruksjonen. En skisse ville vært bra!
 
Jeg tror nok ditt forslag funker selv om jeg selv ville sett etter en brukt LT eller Kerto.
 
Diagram over konstruksjonsplan med bruk av 50x200 og 50x150 mm regler samt 400 mm høy plywood eller plyfa, merket i sort, grønt og rødt.

Her er et bilde, omtrent hvordan jeg har tenkt hvis jeg skal lage en egen. Håper det synes hvordan jeg mener.

Så lime og skru alt med solide skruer.
Vet ikke hva som ville vært best med plyfa som er 12 mm tykk men sterkere, eller treplater som finnes i tykkere dimensjoner. Vet ikke hvilket lim som fester på plyfa heller, vanlig trelim går såklart ikke i alle fall.

Tror ikke jeg kan få tak i en brukt bjelke dessverre.
 
  • Liker
Per Kylemark
  • Laddar…
Forstår ikke hvorfor limtrebjelken skal trenge å være 8 m lang? Utenfor gavlene gjør den jo ingen nytte.
 
J0naz1 skrev:
[bilde]

Her er et bilde, omtrent slik jeg har tenkt hvis jeg skal lage en egen, håper det synes hvordan jeg mener.

Deretter lim og skru alt med solide skruer. Vet ikke hva som skulle være best med plyfa som er 12 mm tykk men sterkere, eller plywood som finnes i tykkere dimensjon. Vet ikke hvilket lim som fester på plyfa heller, vanlig trelim går såklart ikke i alle fall.

Tror ikke jeg kan få tak i noen brukt bjelke dessverre.
Jeg ville ha brukt P30-klasset konstruksjonsfiner minst 15 mm tykk, helst tykkere. Dobbelt på begge sider. Altså totalt 4 lag. Forskutte skjøter!

Jeg antar at du mener en kassestruktur? Eller mener du at dine 200 høye bjelker skal stå direkte på hverandre slik at totalhøyden blir 400 mm? Tror ikke den høyden rekker, har du regnet på det?

Vanlig trelim (PVA) duger godt forutsatt at du får god anlegg.
 
Dimensjonstabell for limtre og Kerto-S med spesifikasjoner for nedbøyning, minste oppleggslengde, dimensjonert pelarlast og bjelkens vekt.
 
Grunnen til at jeg snakket 8 m var at limtrebjelkene på byggevarehandelen hadde den lengden.
Bygningen blir 6,7 m lang innvendig og 7 m utvendig.
7 meter pluss at jeg tenkte å ha i alle fall minst 30 cm? utstikk på hver side.
Kanskje det ville vært mulig å gjøre alt utstikk med underlagspapp. Men hvis man har mulighet, så er det like greit å la bjelken stikke ut, eller i det minste litt av bjelken.
Gjør jeg det med plater gjør jeg den 2,4 m x 3 = 7,2 m

Jeg hadde ikke tenkt å lage en boksbjelke der stendere er liggende og plater stående. Men jeg tenkte å ha alle delene stående da de vel burde gi best bæreevne? Bjelken blir følgelig forskjellige høyder, 400 mm i midten der jeg tenkte å sette kryssfiner og 200 mm der stenderne går.
 
Så nå beregningen om at kerto skulle trenge å være 600 høy. Den høyden får jeg ikke plass med, da blir det for lite plass på loftet.

Fikk en annen idé nå. Om jeg lager en kassebjelke 400 høy, med liggende 50x150 oppe og nede og 400 mm høy kryssfiner på hver side (se bilde). Om jeg deretter lager fagverk inni kassen, burde ikke de bli veldig sterke?
Boxbjelke med liggende 50x150 treverk oppe og nede, og 400 mm høy kryssfiner på sidene, vist i en tredimensjonal tegning.

Observer at det blir en skjøt på hver "regel lengde" samt to skjøter på hver "kryssfinerlengde".
 
Skal vel legge til at det er beregnet med dine oppgitte verdier. Taket er med 0.5Kn/m2 egentyngde (isolert med papptak) og i snøsone 3.0.
 
Skulle det ikke være lettere at du lager din egen limträbalk om du har godt om virke.
Den plywood som går med koster vel nesten som en kjøpt limträbalk
Jeg får det til at en limträbalk l40c i dimensjonen 90x405 skal være tilstrekkelig litt avhengig av snøsonen.
 
...men om mønet skal bære utspringet må du vel ha sperrer lengst ut også. Og hva har de for opplag i nedenden?
 
har tilgang til noen plater gratis. Så mye trelast tror jeg ikke jeg har til overs. Kortstykker å lage fagverk av kan jeg også få gratis.
Limtre 90x400 bærer rekke ellers 90x450...er snøsonen 2.5.

Jeg lar hammerbåndene stikke ut som opplegg for sperrene ytterst..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.