Hei, har en kjeller som er større enn huset så den stikker ut ca. 160 cm og har da fungert som balkong i første etasje. Da jeg rev ut litt gulv og vegger i kjelleren oppdaget jeg betydelige fuktskader på grunn av sprekker i balkongen og mangel på noen form for dryppnese, så regnvann/tinende snø renner inn gjennom taket ned i kjelleren og renner også langs veggen og inn gjennom det nederste vindusåpningen. Jeg har nå tenkt å ta tak i dette til sommeren og har noen funderinger.

Eldre hus med utsatt kjeller som stikker ut som en balkong; tydelige fuktskader og dårlig drenering synlige på kjerneveggen.

Jeg tenker å kappe bort noen desimeter av kledningen og eventuelt fjerne balkongdøren, frese/vaske bort tjæren og løstsittende betong på oversiden. Få til en form mot husveggen (galvanisert plate?) og støpe på gulvet med så mye fall utover som mulig. I dag er det litt fall bortsett fra de siste 15 cm der det er ytterst lite bakfall og så sitter det et rør gjennom den utstikkende klossen lengst bort som skal fungere som nedløpsrør, men det fungerer ikke noe bra.

Etter støpning legge dobbeltfalset takplate direkte på betongen og la platen gå opp et stykke bak kledningen (hvis det går) og stikke ut utenfor kanten nedbøyd som dryppnese. Sette takrenne med nedløpsrør på klossen som stikker ut og helle terrenget slik at vannet renner bort fra huset.

Fremtidige prosjekter er å bygge en balkong med tak i overetasjen i samme størrelse som balkongen nede, slik at jeg får tak på den nedre balkongen og ikke samme mengde vann/snø på den, innfesting av stolper/balkongrekkverk blir også mye lettere. Pussen på kjellerveggen har snart løsnet helt, så hvis man får til takrenne blir det nok samme type kledning som på huset, eller ville det se rart ut? Det er jo ikke så mye jobb å pusse veggen, så det er et alternativ også.

Høres dette ut som en god løsning, eller har noen andre forslag?

Hvor tynt kan man støpe med betong, trengs det armering og noen type forankring i det eksisterende gulvet?

Du skal ikke benytte anledningen til å bytte fasade (i det minste på den siden) da? Den ser unektelig ganske slitt ut. Da kan du i ro og mak sette en blekk opp bak fasadepanel og gulvet.

Å støpe så tynt som kreves her er nok tvilsomt, men jeg kan ta feil. Ville nok satset på en annen løsning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.