Balkongen på vårt hus som er bygget på slutten av 40-tallet er i behov av renovering.
I den eksisterende konstruksjonen var balkongplaten forseglet med et tykt lag asfalt, på asfaltlaget var det påstøpt en form for avretting for fall, og øverst lå det fliser i mørtel:
Platen synes jeg ser OK ut, det er ingen sprekker, om enn med visse skader langs kantene samt forvitring på oversidens kanter under dryppblekket (antagelig på grunn av den utslitte tetningsmembranen). Kantene er sparklet / reparert tidligere, men ikke av meg.
Balkongplaten er helt i vater og mangler altså fall. Min idé er å bygge opp fall først, og deretter legge nytt tetningslag oppå, og oppå tetningslaget terrassebord.
Høres dette ut som en god vei fremover?
For å bygge opp fallet hadde jeg tenkt enten noe reparasjonsbetong som skal kunne støpes i tynne sjikt, f.eks. Weber REP 920, eller en avrettingsmasse for utendørs bruk som f.eks. Finja 260. For støpningen tenkte jeg å bygge en enkel støpeform av masonitt som holdes på plass av balkongrekkets innfestinger.
Som nytt tetningslag hadde jeg tenkt meg Mapei Mapelastic som ifølge databladet skal tåle legging av terrassebord direkte på tetningslaget. Terrassebord på platen og fliser i oppkanten mot fasaden.
Et par spørsmål jeg har er:
- Bevegelsesfuge mellom det oppbygde fallet og fasaden, trengs det og hva er i så fall egnet, kanskje et par lag byggplast eller tynn celleplast (10mm)?
- Inngjuttede gjengestenger for balkongrekkverket er rustangrepet, og en viss frostsprengning har skjedd rundt dem. Er det egnet å male dem med noe rustbeskyttende maling før jeg sparkler/reparerer kanten?
- Før det nye tetningslaget kan monteres så må murverket pusses eller sparkles så det er jevnt og tetningslaget kan legges på, hva er egnet materiale for dette?
Er gjengestengene fortsatt ok da kanskje begynne å pusse dem og deretter spraye med sink-spray for kaldgalvanisering kanskje? Men jeg vet ikke om det kan ha noen negativ innvirkning da halvparten av stålet er inngjuten...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.