Hei

har en ovn som lader en 500l tank som deretter lader BVP med en diffpumpe.

tanken blir ikke varm i bunnen uansett hvor lenge jeg fyrer, se bilde hvordan det er koblet.
Sitter 63gr termoventil.

takk for hjelp, rørleggeren løser det ikke.

• Håndtegnet skisse over et varmesystem med kamin, 500L tank og rørtilkoblinger. Teksten beskriver en 63-graders termoventil og problemer med varmedistribusjon.
Panna for svak. Orker ikke løfte temperaturen samtidig som du tar ut varme til huset, ved uttak av varme så avkjøles tanken i bunnen og skal da varmes av panna. 500 l er mye, hvilke temperaturer har du på inn/ut panna?

Jeg får ingen temp i bunnen selv når jeg ikke lader mot BVP altså avstengt lading.
Da tar jeg ikke ut noe, men da skal bare lade opp 500l.
Jeg får typ 70 i toppen av tanken Max 60 i midten og bunnen stiger ikke i det hele tatt?

Vurderer å snu ladingen og kjøre inn i bunnen og ta ut i toppen, blir det bedre?

Bunnen får jo den temperaturen som returen har.

Får ingen temp i bunnen selv om diffpumpen er avslått. Så når peisen lader tanken, blir aldri bunnen varm.
Spontant hadde jeg ønsket å snu på sirkulasjonen og ladet varme i bunnen, så ladfomaten får varmere vann og tar mer fra tank?
Føles for øyeblikket som en stor del går rundt mot peis, og veldig liten del blandes mot akkumulatortank.
Typ 30gr i bunnen og 63gr termostat?

Det med 63 C termostat har ikke med tempen å gjøre, det viktige er hva for temp det er på røret til tanken, orker ikke panna få opp tempen så tanken får sitt, så får du senke farten på pumpen eller stenge til noen ventil litt og prøve

Hvor mye av kaminens 5kW går til tanken respektive blir varme ved kaminen?
Hvor blir energien av om den ikke varmer tanken når du fyrer? Hvor mye ved går det med?

Sitter kamin og acctank på samme høyde?

J jonaserik skrev:
Det med 63 C termostat har ikke med tempen å gjøre, det viktige er hva for temp er det på røret til tanken, orker ikke kjelen få opp tempen så tanken får sitt, så må du senke farten på pumpen eller stenge til noen ventil litt og prøve
Har ingen temp på innkommende fra kjelen men ca 80-90gr, det føles som retur til peisen er nesten like varm, da tar den ikke så mye vann fra tanken (er ca 30gr i bunnen).
Stengt ventilen mellom 11/30 og innkommende sånn at den bare skal ta fra tank men da
Virker det som sirkulasjonen nesten stoppet.
Så det føles bare som at det ikke sirkulerer nok i tank for å varme opp bunnen.
5kw bør vel være nok for å lade en 500l tank?
Selv om pumpen går på maks er retur veldig varm.

blackarrow blackarrow skrev:
Hur mycket av kaminens 5kW går till tanken respektive blir värme vid kaminen?
Vart tar energin vägen om den inte värmer tanken när du eldar? Hur mycket ved går det åt?

Sitter kamin och acctank på samma höjd?
Den ger 5kw till vatten.
Tanken sitter lite lägre, rören går ner i golv och sedan upp igen till tank.
Värmer tank, men även om jag eldat hela dagen står mätaren i botten fortfarande på 30,
När mellersta och översta är 65 resp 75.
Returen till kamin är väldigt varm, därför känns det som den inte tar så mkt returvatten från tank för att få det effektivt.
Kanske skall byta till 45gr termostatventiler?

Holder ikke effekten til mer har det ingen betydning hvordan du kobler rørene. Hva ønsker du å oppnå med en omkobling?

• Liker
GK100
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Räcker ikke effekten til mer kvittar det hvordan du kobler rørene. Hva vil du oppnå med en omkobling?
mener du at effekten ikke rekker?
Det er jo alltid skållhett på returen fra kamin uansett hvor varmt det er i tanken.
Hadde det ikke rekket til hadde den ikke vært så varm.
Tror ikke at det veksler så mye mot tanken, uten at det går rundt i laddomaten.
Luft eller feil termostat kanskje, hva vet jeg?

Jo, topp temperaturen er jo klart høyere enn man forventer seg for en slik termostat. Men varmen forsvinner jo ikke noe sted.

Eldar du og det ikke koker når du havner i den situasjonen gjør du selvsagt av med effekt/energi et sted. Har ingenting med dine temperaturer å gjøre, det er ikke feil å ha relativt varm retur mot ovnen. Mål både ut og inn mot den så kan du anslå effekten, 5 kW er ikke mye og er det nominelt kan man nok regne med mindre i praksis.

Har du sjekket om pumpen går?

Jeg hadde nøyaktig samme problem i vårt forrige hus. Uansett hvor lenge vi fyrte, fikk vi ikke opp temperaturen i tanken. Det viser seg at det var en kombinasjon av selv-sirkulasjon til elementer og varmtvannsforbruk. Energien forsvinner ikke magisk noe sted, men hvis du varmer fra 30 til 80-90 grader, er det ikke noe stort gjennomstrømning med 5 kW, så det vil ta lang tid å få den varm. Helt uten forbruk tar det lang tid å lade 500 l, og med bare litt tar det veldig lang tid.

Edit:
500 l, 50 grader blir 30 kWh, som med 5 kW skulle ta knapt 10 timer...

”Mikethestrike” skrev:
Luft eller feil termostat kanskje, hva vet jeg?
Hvor sitter pumpen, synlig eller i et skap, det var en stund siden som en hadde lik deg, pumpen satt i et skap som ingen tenkte på og var ødelagt, din pumpe skal nok starte på en justerbar termostat, har du sjekket at den fungerer som den skal. Er laddomaten OK, så ikke termostaten i den kiler seg fast, da blir det som nå er.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.