Skal bygge en trapp med granittblokk trinn.
For å bygge sider til denne har jeg tenkt å støpe L-støtte på begge sider og bygge opp med 0-32 mellom disse som jeg plasserer granittblokk trinnene på, ifølge korte filmklippet.

Har nå støpt første siden og fikk anbefaling av en i bransjen at det holder med armeringsnett i bunnen som går opp i støtten, ifølge vedlagte bilde.
Dimensjonene på L-støtten som er 1,6 meter lang er:
Høyde 1000mm - 490 mm
Dybde 600mm
Tykkelse 190mm

Har vært inne på noen tråder nå om armering og lurer nå på om det virkelig holder med kun armeringsnettet?
Den som anbefalte dette mente at på prefab L-støtte så er det kun et nett i vinkelen i "L:et"...

Form for betongstøp av L-støtte med armeringsnett plassert over rosa isolasjonsplate, omgitt av trekonstruksjon på grusunderlag.

Noen?

Hvis det er bærelaget som tar opp de vertikale lastene, synes jeg det burde holde med den grunnarmeringen som nettet tilbyr.

Ok, tenker du på bærelaget under støttene?

Jeg tenkte om det blir horisontalt trykk bak støtten der det kommer til å ligge pakket bærelag og granittblokktrinn bak. Disse lastene er jo i og for seg mer eller mindre konstant bortsett fra når man går på trinnene og eventuell snø som ligger i trappen.
Vil jo ikke at den vertikale delen av støtten skal gi etter for de lastene...

J justusandersson skrev:
Om det er bærelaget som tar opp de vertikale lastene synes jeg det burde holde med det grunnarmeringen som nettet tilbyr.

Uten å ha vært på din tomt er spørsmålet naturligvis litt teoretisk, De største lastene er vertikale og granittblokkene vil dessuten hjelpe til med å holde L-støttene fra hverandre. Jeg ville ikke bekymret meg for dette.

Ok, da går jeg nok for den armeringen.
Takk for svar!

J justusandersson skrev:
Uten å ha vært på din tomt er spørsmålet naturligvis litt teoretisk, De største belastningene er vertikale og granittblokkene kommer dessuten til å hjelpe med å holde L-støttene fra hverandre. Jeg ville ikke bekymret meg for dette.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.