V8dc skrev:
Jeg er på gang og skal bygge ut garasjen litt.
Noe spesielt å tenke på når det gjelder valg av gipsskiver?
Nei, ingenting spesielt, derimot vil jeg slå et slag for 90 plater i stedet for 120, Uhyggelig mye triveligere å jobbe med, så får man litt flere lekter å skru ting i.. kostnadsspørsmål riktignok..

Har brukt byggmax budsjett en hel del, også i taket i garasjen, og har ikke opplevd noen problemer med den. Tips: lei en gipssjekk om du skal skru tak!

Sist redigert:
Mäster skrev:
Nei, ingenting spesielt, derimot vil jeg slå et slag for 90 plater i stedet for 120, forferdelig mye hyggeligere å jobbe med, så får man litt mer lekter å skru ting i.. kostnadsspørsmål riktignok..
Takk for svaret!

Men om det er lektet cc 60, noe jeg tror det er.
Hvordan får jeg det da til å stemme med en 90-plate?

Det jeg skal bygge ut garasjen med er altså en eksisterende vedbod som allerede finnes bak garasjen. Tenker rive bakre garasjeveggen mot vedboden og isolere igjen vedboden.
Ble det begripelig?

Vedbods-delen finnes allerede i dags dato integrert i samme bygning.
Dvs taket og ytterveggene finnes allerede, men er ikke isolert.

90 platene er cirka 30% dyrere om jeg ikke husker feil (koster omtrent som 120 platene). De pengene kan man bruke på OSB å ha bak gipsen i stedet.....

Driver man med det hele dagene er det klart at 90 er å foretrekke. Bygger man noen titalls plater hjemme spiller ikke størrelsen noen rolle.

V8dc skrev:
Takk for svaret!

Men om det er reglet cce 60, hvilket jeg tror at det er.
Hvordan får jeg det da til å stemme med en 90-plate?QUOTE]

Da kan du ikke bruke 900mm plate om du ikke vil regla om eller sette OSB bak.

Takk, da var jeg ikke helt på villspor i mine tanker.

Budgetplatenes forskjell fra Std-gipsen er mengden gips i platene. Altså bruker du Gyproc, Norgips, dano eller Lafarge er deres Std-plate den samme, men Budgetplaten kan variere i gipsmengde. Bruk Std-gips til vegger.
// Ferdy

V8dc skrev:
Takk for svaret!

Men om det er reglet cce 60, hvilket jeg tror at det er.
Hvordan får jeg det da til å stemme med en 90-plate?
Du kan jo alltid montere platene liggende. I hvert fall om du setter 2 lag og forskyver skjøtene mellom lagene. 90x240 funker da...

men fordi dette handler om et grovrom er det jo "selvfølgelig" å sette OSB bak gipsen og da spiller ikke regelavstanden noen rolle. Det blir bare et økonomisk spørsmål...

ja.... og et spørsmål om femten plater- eller tretti- med medfølgende antall skjøter... om man får for seg å sparkle og male en gang.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.