Hei!

Jeg skal snart kjøpe ganske store mengder gips, men jeg funderer litt på hvordan det er med kvaliteten på de ulike merkene av gips som finnes i handelen.

Har f.eks hørt at Lafarge ikke skal være helt ok, men stemmer det virkelig eller er det bare snakk?

Er det noen her på forumet som har noen erfaringer med forskjellige merker (fordeler og ulemper) på gips og deres kvalitet så er jeg takknemlig om dere vil dele med dere.

/Jonas

Kjør med Danogips, de vanligste du finner i byggevarehandelen. Fungerer fint men det finnes billigere gipsplater.

Hva eksakt mener du med kvalitet? En gipsplate er i grunn en enkel konstruksjon som alle produsenter klarer av.

Lafarge finner du bl.a. på byggmax, antakelig derfor de kan ha fått et rykte, jeg synes dog ikke det er noe galt med dem,

Noen lavprisskiver føles mykere og er å skjære i som fuktig gips, de er dessuten mykere når man setter plugg i dem.

/Kent

Min følelse er at standardskivene fra de store, inkludert Lafarge, holder liknende kvalitet og pris. Gips er veldig prispresset i byggevarehandelen. Derimot har enkelte varehus, f.eks. Byggmax, også lavprisskiver (i tillegg til sin standardkvalitet) som er virkelig dårlige.

Det jeg tenkte på var nettopp hvordan de ulike platene er å jobbe med. Hvordan de holder osv.

Har jo som sagt hørt at Lafarge ikke skal være helt 100, men prisen på platene på Byggmax er jo klart fristende... De er jo en god del billigere enn de øvrige byggevarehusene på markedet.

Saxat fra Byggmax:

BYGGmax budgetgips følger EU-norm. Resterende gipssortiment følger Svensk Standardnorm.

joflopp skrev:
Saxet fra Byggmax:
BYGGmax budsjettgips følger EU-norm. Resterende gipssortiment følger Svensk Standardnorm.
Jeg pratet med noen på Byggmax kundeservice om den billigere gipsen og de ville ikke selv anbefale den til et vanlig hus. Mao er det virkelig budsjett vi snakker om. Svenskstandardnorm er nok bra i dette tilfellet.

Bestiller man en større bunt er min erfaring at det koster omtrent like lite overalt, Byggmax vil ikke være billigere enn andre steder (bortsett fra budsjettgipsen da).

Tja, Budgetgipset har jeg brukt ved noe tilfelle, bl.a til garasjen, der det utsettes for en del prøvelser,
Jeg har også brukt det til innendørsvegger noen ganger, og ikke fått klager ennå,
Derimot finnes det vel bare som 120 plate, noe som ikke er så gøy å jobbe med,

Lafarge selges vel ikke som budsjettplate, men er vel å betrakte som hvilken som helst plate,
bør finnes som 90 plate også, det er jo passe gøy når man skal bære opp 60 plater på en overetasje...

Ellers oppfatter jeg Gyproc som vanligst i handelen, men det er nok et regionsspørsmål..

(Kom akkurat på at jeg brukte budsjettplater utenpå tretexen i mammas stue, ingen problemer overhodet.)

Sist redigert:
Knauf har en GDS plate som ikke oppfyller alle krav når det gjelder brannvern, lyd osv. Sikkert like bra som deres "vanlige" gipsplater, men ikke klassifiserte.

Kjørte norgips og Lafarge(ikke budsjett) da jeg bygde boden, ingen større forskjell på dem. Litt mykere papp kanskje på Lafarge men ikke noe verdt å henge seg opp i.

Takk for infoen.

Da er det bare å sette i gang og jakte på priser...

Litt erfaring med gips jeg har er at ved levering fra Trivselhus fikk jeg mange plater som var feilaktige (overflaten på platene var ikke glatt, flere mm dype furer) så det finnes visst ulike kvaliteter. Vet dessverre ikke merket nå.

Jeg har lagt merke til at gipsplatene kan variere litt i sprøhet når de lagres utendørs (typ byggmax). Når det er vinter, kaldt og tørt så kan de være litt sprøere og knakete, når det er fuktig vær føles platene litt mykere (kan være innbilning).

Jeg er på gang og skal bygge ut garasjen litt.
Noe spesielt å tenke på når det gjelder valg av gipsplater?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.