Skal støpe en plate til garasjen og har sett på armeringsnett. Byggmax har jo for 229 kr mens min vanlige leverandør tar minst det dobbelte. De sier at det er forskjell i kvalitet, selv har jeg ingen anelse. OK det er ikke store penger, men det drar jo lett av gårde både her og der. Hva synes dere at jeg skal velge??

Jeg har fått lære at nettet du kjøper på byggmax har to feil. For det første er det bare 5mm, for det andre er det 20cm mellom jernene. 6mm/15cm er et bedre valg da det holder å gå på mens du støper. Jeg betalte omtrent en 500-lapp for et slikt nett (5x2,35m, 6mm/15cm)

som vanlig så har byggmax et billigere alternativ som ikke holder samme kvalitet...
Billig er viktigere enn bra for dem.

Armeringsnettet utgjør vanligvis rissarmering, dvs. det er ikke ment å ta opp større krefter. I "Støpe grunn" anbefales 5mm c200, noe som er akkurat det Byggmax selger. Selv ser jeg ingen feil i å bruke nettopp Byggmax armeringsnett til å støpe plate på mark.

styrman1 skrev:
som vanlig så har byggmax et billigere alternativ som ikke holder samme kvalitet...
Billig er viktigere enn bra for dem.
Holder ikke fullt med om dette da forskjellen er at det ikke er de samme tingene man sammenligner.
Man må jo selvfølgelig sammenligne kvaliteten mellom armering av samme slag og da tror ikke jeg at det er noen som helst forskjell.

MartinT skrev:
Armeringsnettet utgjør vanligvis sprekkarmering, dvs. er ikke ment å ta opp større krefter. I "Støpe grunn" anbefales 5mm c200, hvilket er nøyaktig hva Byggmax selger. Selv ser jeg ingenting galt i å bruke nettopp Byggmax armeringsnett til å støpe plate på mark.
Jeg mener ikke at det har med holdfasthet å gjøre, det handler om rene praktiske ting. Går du på 5mm armering så bøyer den seg og forblir bøyd. Lite praktisk når man støper. Fikk tipset fra et annet kjellerprosjekt på forumet og testet det så selv. Merkostnaden for 6mm jern føltes ubetydelig.

Takk for alle tips! Har ikke bestemt meg ennå, men det heller mot kvalitet fremfor pris...

Snuttjulle skrev:
Jeg er ikke helt enig i dette da forskjellen er at det ikke er de samme tingene man sammenligner.
Man må jo selvfølgelig sammenligne kvaliteten mellom armering av samme slag, og da tror jeg ikke det er noen som helst forskjell.
Det er nettopp det byggmax ikke gjør.
Isolasjon av dårligere kvalitet, men det sier de ingenting om. takplast som ikke får lagres utendørs.
De bryr seg ikke om kvalitet, bare pris. Nå spiller det ingen rolle på visse artikler forresten.

styrman1 skrev:
isolering av dårligere kvalitet men det sier man ingenting om.
Vet ikke hvordan det ser ut i butikkene, men på hjemmesiden ser man at de har forskjellige typer isolasjon ("proffs", "budsjett"). Lambdaverdier oppgis for de forskjellige alternativene.

Og lambda for proffversjonen er bedre enn for f.eks. rockwoll

Lambdaverdier måles ifølge ulike standarder i Sverige og baltiske land. For noen år siden hadde Byggmax en annonse på isolering med lambdaverdier som ikke var sammenlignbare med hvordan vi måler i resten av Europa.
Et annet eksempel, det siste jeg tenker å gi i denne tråden, er da statens prøvningsanstalt gjorde tester på deres gulvspon og de ikke klarte langtidslast i henhold til normen for privatbolig. Finurlig, ikke sant?

ThreadDirection.jpg

Tilbake til armeringsnettene..... ;)

Starfighter skrev:
Skal støpe en plate til garasjen og har sett på armeringsnett. Byggmax har jo for 229 kr mens min vanlige leverandør tar minst det dobbelte. De sier at det er forskjell i kvalitet, selv har jeg ingen anelse. OK det er ikke store penger, men det drar jo lett av gårde både her og der. Hva synes dere jeg skal velge??
Antagelig blir du lurt av fine byggevarehandelen - bare det en grunn til å ikke handle der...
Legg doble Byggmax-matter så vil det nok holde :)

Akkurat armeringsjern er jo et forholdsvis enkelt produkt der man kan sjekke kiloprisen på jernet. Sjekk hva 1 kg jern koster hos Byggmax og sammenlign det med prisen hos fine byggehandelen. Mellomlegget kan man regne med som prutemulighet..

Styrmann. Det er rapportert i Sverige i samsvar med svenske normer

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.