Jeg synes å se at mange bare smekker opp takgips og smører på papirremse/glasfiber og er fornøyd med det, men hvor mange av dere har opplevd sprekkdannelse på grunn av mangel på kortlinger? Er det verdt bryet å dundre opp 60 kortlinger under kortsideskjøtene?

Jeg brydde meg ikke om det, men glesen sitter på c/c 30. Snakket med Norgips, og de syntes også det var unødvendig, men at det selvfølgelig ville bli mer stabilt.

Personlig ville jeg satt inn kortlinger om jeg hadde større cc-avstand.

Lykke til!

C
Har jeg misforstått noe? Jeg trodde ikke man sparklet takgips i skjøtene?

Jeg hadde også cc30 på glespanel og gjorde ingen kortlinger for gipsen. Funnet fint i 20 år.

Jeg tror vi snakker om vanlige gipsplater ....

gipsplate sparkles ikke i skjøter

cheetah1 skrev:
Har jeg misforstått noe? Jeg trodde ikke man sparklet takgips i skjøtene?
Jeg foretrekker helt slette tak og takgipset har fasete kanter.

Da er det som jeg trodde kanskje unødvendig arbeid å kjøre med kortlinger mellom skjøtene på CC30/glespanelen. Om Norgips synes det er unødvendig så følger jeg det rådet. :) Takk for deres input!

Skal sette gips i taket i dag i mitt gamle LB-hus hvor jeg har 40 cm mellom bjelkene.

Jeg kommer til å sage til små remser av OSB som jeg vil skyte inn i skjøten etter at jeg har satt opp første platen, og deretter skru slik at begge gipsplatene festes i denne.

Orker ikke kortle og prøver denne varianten i stedet:)

Hilsen

/PC

Det finnes jo et spesielt 10 cm bredt metallbånd å legge mellom gips og lekter ved kortskarvene. Man skrur rett gjennom dette med vanlig gipsskru.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.