Hei!

Jeg holder på med et lite hus og skal ha en bæreline som takstolene hviler på, men innser at jeg ikke vet hvordan man skal spore ut reglene på en god måte for å felle inn bærelinen.

Det beste jeg kommer på er å bruke håndsagen, men det blir mange meter med håndarbeid, og dessuten pleier jeg å ha problemer med å sage rett med håndsagen, noe som er viktig her siden jeg vil ha den horisontal og rett bæreline. Jeg forestiller meg at man må være nøyaktig for å unngå unødvendige skjevbelastninger.

Finnes det en smart løsning? Vurderer å legge opp alle reglene og kjøre det horisontale snittet med sirkelsag (skulle kunne gå i kappgjærsagen også), men det loddrette snittet?

Det skal felles inn en 45x145 i en 45x95 reglering, typ slik, men litt dypere.

Trebjelke med et utfrest spor i enden, ligger på et bord.

Bildet lånt fra http://www.randek.com/se/maskiner-u...kning-foer-baerlina-urhakning-urhakningssaag/, som har en fin maskin for formålet som jeg hadde kjøpt hvis jeg hadde tenkt meg serieproduksjon.

En sirkelsag med et sideanlegg på? Så gjorde jeg iallfall.

Anholdet på siden burde funke når man har en bunt reglar (har aldri brukt det) skal vurdere den løsningen.

Masse snitt/reglar og så stemjern?

• Liker
Pliv
  • Laddar…
Jeg skal bygge garasje neste år og planlegger nå for fullt. Utskjæringer for bæring kommer jeg til å gjøre ved å legge opp alle bjelkene jevnt, på skinnen og deretter sage 45 mm dypt gjennom alle på en gang. Da blir høyden korrekt/lik og deretter merke på og ta det lange snittet med stikksag. Det bør bli rett nok. Som jeg ser det er høyden viktigst så bærelinjen ligger stabilt.

Mikael_L
pjodden skrev:
Jeg skal bygge garasje neste år og planlegger nå for fullt. Utskjæring for bæring skal jeg gjøre ved å legge alle bjelkene jevnt, på skinnen og deretter sage 45mm dypt gjennom alle på en gang. Da blir høyden korrekt/lik og så merke på og ta det lange snittet med stikksag. Det bør bli rett nok.
Som jeg ser det, er høyden viktigst så bjelken ligger stabilt.
Så gjorde jeg. Men jeg tok nok bare vanlig håndsirkel, ikke dykkesag med skinne for det 45mm dype snittet gjennom alle bjelkene. Og jeg sagde nok på frihånd mot den tegnede linjen.
Klemte sammen hele bunten med bjelker med en tvinge først.

Altså jeg husker ikke helt sikkert, men det er slik jeg vil tro at jeg gjorde.
Man tegner en linje og så har man vernebriller og følger nøye med der bladet bearbeider materialet langs linjen så blir det garantert tilstrekkelig bra. 1mm avvik vil neppe påvirke huset merkbart. ;)

Jeg tegnet også opp for det lange loddrette snittet (en hultafors vinkelhake er heldigvis nøyaktig 45mm bred, som bjelkene (bæringen) er) og sagde det med stikksagen. Heller ikke her er det vanskelig å få tilstrekkelig bra, bare stikksagen er av rimelig god kvalitet og bladene likeså.
Jeg brukte et blad som hadde vært borti en spiker/skru og blitt litt stump på noen tenner på den ene siden, ja da ble det ikke 90° rett snitt lenger. :|
Så bruk et nytt og godt blad, sjekk noen bjelker nå og da at snittet virkelig er 90° hele veien.

Jeg har sett snekkere arbeide i lag om to, en gjør første snittet med kapp- og gjærsagen og den andre renkutter med kløvsagen.

Definitivt ikke like seriøst og bra resultat som de forslagene tidligere i tråden, men det gikk raskt :)

Jeg har bare spikret, iof en planke vannrett oppå også og takstolene ovenfor de stående stendere.
Med hammerbåndet utenpå kommer de til å flukte med spikerstenderne lenger ned på veggen.

Protte

Det er lettest hvis du har en sirkelsag eller enda bedre en dykksag med skinne. Sag først alle bjelkene i riktig lengde med hjelp av en kapp og gjærsag, lag en lengdestopper slik at alle bjelker blir like lange. Legg sammen bjelkene, tegn med vinkelhake hvor utskjæringen skal være og legg skinnen eller en list å styre imot dersom du har sirkelsag. Still inn dybden på sagen og sag et snitt likt på alle. Still deretter inn hvor mye du skal sage ut fra bjelken på en bordsirkelsag og sag bort biten.
blir veldig nøyaktig og bra!

• Liker
DSM
  • Laddar…
C ChrisseE skrev:
Det enkleste er om du har en sirkelsag eller enda bedre en senkesag med skinne. Sag først alle lektere i riktig lengde med hjelp av en kapp- og gjærsag, lag en lengdestopp så alle lektere blir like lange. Legg sammen lekterne, tegn opp med vinkelhake hvor uthullet skal være og legg skinnen eller en list å styre mot dersom du har sirkelsag. Still inn dybden på sagen og sag et kutt likt på alle. Still deretter inn hvor mye du skal sage ut fra lekten på en bordsirkelsag og sag bort biten.
det blir veldig nøyaktig og bra!
Vekker liv i en gammel tråd.

En fundering når man gjør kuttet med bordsirkelsagen, kjører man da slik at hele trebiten løsner?
Jeg tenker om man kjører så, blir jo sagkuttet igjen på andre siden av lekten siden bladet er rundt.
Har dette noen betydning eller skal man ta stikksagen siste biten?

P
J JED skrev:
Vekker liv i en gammel tråd.

En fundering når man gjør snittet med bordrundsagen kjører man da så hele trebiten løsner?
Jeg tenker om man kjører så vil jo snittet bli igjen på den andre siden av bjelken siden bladet er rundt.
Har dette noen betydning eller skal man ta stikksagen siste biten?
Vi kjører så hele biten faller av, er du pirkete så kan du håndsage eller sage med stikksag det siste men det har ingen betydning om det er innebygd i en vegg..

Rejäl skrev:
Vi kjører så hele biten faller av, er du pirkete så kan du håndsage eller sage med stikksag det siste, men det har ingen betydning om det er innebygd i en vegg..
Takk for svaret. Går jo mye raskere da.

P
J JED skrev:
Takk for svaret. Går jo mye raskere da.
Yes og har null betydning..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.