Moderator
· Stockholm
· 57 799 innlegg
Fugesvans. Evt. med påspendt gjæringskasse. Det finnes en type sagholder som man kan spenne fast på arbeidsstykket i litt forskjellige utførelser på byggmarkedene.
Alternativt, så blir det kjempefint når man sager med en ekte proffsirkelsag (typ Festo). De har en linjal man spenner fast på "objektet", deretter lineærkulelager i selve sagen. Man kan i prinsippet kjøre sagen med lillefingeren, og det blir et nøyaktig kutt. Har en følelse av at bladet vingler litt på "vanlige" sager, ikke på en Festo. Fikk låne en slik en gang.
Alternativt, så blir det kjempefint når man sager med en ekte proffsirkelsag (typ Festo). De har en linjal man spenner fast på "objektet", deretter lineærkulelager i selve sagen. Man kan i prinsippet kjøre sagen med lillefingeren, og det blir et nøyaktig kutt. Har en følelse av at bladet vingler litt på "vanlige" sager, ikke på en Festo. Fikk låne en slik en gang.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 innlegg
Njaa, sjekk ut de der "såghållarna" jeg har sett. De ser mer ut som en styrearm man spenner fast. Jeg tror at en slik veldig godt kan hjelpe deg med å styre sagen i det minste nesten hele veien. Siste biten "styrer seg selv", sagen følger sporet. Så lenge man bare har klart å få de første 20-30 cm helt rette (og det hjelper armen deg med), så blir det riktig i det minste like langt til.
Men skal du sage mange, og hvis du har høye krav, så se om det ikke går an å leie ordentlig utstyr.
Men skal du sage mange, og hvis du har høye krav, så se om det ikke går an å leie ordentlig utstyr.
Jeg bygde skapstammer til mitt kjøkken av laminatplater og brukte MDT-plater til dører og brukte en gammel herke til sirkelsag. Det ble bra resultat. ;D
Du kan bruke en rett planke (eller lang smal rett hva som helst) og klemme fast med vanlige tvinger på laminatplaten. Deretter lar du sirkelsagen løpe langs denne. Selv var jeg litt hysterisk og bygde en "skinne" av to parallelle planker som sagbordet passet akkurat mellom.
Sørg også for at sirkelsagen bare akkurat når igjennom platen så blir det ikke noe flis (ødelagt laminat) på undersiden av platen.
Du kan bruke en rett planke (eller lang smal rett hva som helst) og klemme fast med vanlige tvinger på laminatplaten. Deretter lar du sirkelsagen løpe langs denne. Selv var jeg litt hysterisk og bygde en "skinne" av to parallelle planker som sagbordet passet akkurat mellom.
Sørg også for at sirkelsagen bare akkurat når igjennom platen så blir det ikke noe flis (ødelagt laminat) på undersiden av platen.
Jeg har lenge kjørt med ovenstående metode med følgende tillegg.
Man limer fast masonite eller plywood på undersiden av brettet, så den stikker ut i den retningen hvor sagen skal støtte mot. Utstikket skal være noen cm mer enn avstanden mellom kanten og bladet på sirkelsagen.
Før man bruker denne hjemmelagde linjalen første gang, kjører man sagen en gang langs brettet. Da sagar man bort overflødig materiale og får linjalen tilpasset til sag og blad.
Når man senere bruker den, legger man linjalen slik at utstikket ligger langs med linjen. Strammer fast brettet og sager med et lett trykk mot brettet.
Da blir det rett og fint med nesten samme presisjon som en festo-sag.
Man limer fast masonite eller plywood på undersiden av brettet, så den stikker ut i den retningen hvor sagen skal støtte mot. Utstikket skal være noen cm mer enn avstanden mellom kanten og bladet på sirkelsagen.
Før man bruker denne hjemmelagde linjalen første gang, kjører man sagen en gang langs brettet. Da sagar man bort overflødig materiale og får linjalen tilpasset til sag og blad.
Når man senere bruker den, legger man linjalen slik at utstikket ligger langs med linjen. Strammer fast brettet og sager med et lett trykk mot brettet.
Da blir det rett og fint med nesten samme presisjon som en festo-sag.
Klikk her for å svare
