Hvordan kan jeg kurve bord på den måten?
Buede terrassebord med integrert belysning om natten, omgitt av moderne utemøbler og planter, sett i et hageomgivelser.

• Liker
Ludvigjohnsson
  • Laddar…
Jeg gjetter at det der er en form for komposittmateriale

OM det nå er tre så kan det være bøytre, altså smale biter sammenlimt.

Protte

Det der ser ut som bløff. Noe slags etterligning av ekte plast.

Hvis du bygger en enkel lavtrykksdampkjele, for eksempel av en gammel hydrofortank eller aller helst av en vedfyrt bykkjele, og kobler den med et grovt jernrør til en langstrakt trekasse av spontet treverk med en luke i enden, kan du dampe treet og gjøre det relativt bøyelig. Det kalles å base trevirket, og trekassen kalles baserenne.
Man baser treet en time per tomme virkestykkelse, og deretter har man noen minutter på seg til å bøye det og sette det i spenning med skrutvinger før det avkjøles.
På den måten baset og bøyde skipsbyggerne bord i tykkelser opp til 8 tommer da de bygde treskip før i tiden. Det går bra å bøye også slike tykke planker flat, men å bøye på kanten som på bildet ditt er verre. Man blir mer eller mindre tvunget til å laminere av smale ribber som man limer sammen.

Sist redigert:
  • Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
nanowire skrev:
Jeg gjetter at det der er en form for komposittmateriale
Enig, det er sikkert plast blandet med sagflis.

• Liker
JuggeH
  • Laddar…
Google på curved composite deck så ser du hva man kan gjøre, kan bli imponerende skapelser.

prototypen skrev:
OM det nå er tre så kan det være bøyd tre, altså smale biter sammenlimt.

Protte
Typ sånn? Vanskelig å tro at det eldes på en bra måte selv med vannfast lim?
https://youtu.be/sgr8j15JP2U

Hvis du leser Stephens sluttkommentar så trenger du mange tvinger og tynnere lameller og jeg ville limt alt i ett sveip men det krever en sterkere form enn hva Stephen hadde (hvorfor holde til 20 cm over OSB-platen, sett klossene direkte på platen)

Alt limtre man ser er limt så hvorfor skulle det ikke holde?

protte

heimlaga skrev:
Det der ser ut som bløff. Noen form for imitasjon av ekte plast.

Om du bygger en enkel lavtrykksdampkjel for eksempel av en gammel hydrofortank eller aller helst av en vedfyrt bykgryte og kobler den med et grovt jernrør til en langsmal trekasse av spontet virke med en luke i enden, så kan du dampe treet og få det relativt bøyelig. Det kalles at man baser virket, og trekassen kalles baserenne.
Man baser treet en time per tomme virketykkelse, og deretter har man noen minutter på seg til å bøye det og sette i spenn med skrumtvinger før det kjølner.
På den måten baserte og bøyde skipsbyggerne bord i tykkelser opp til 8 tommer da de bygde treskip før i tiden. Det går fint å bøye også slike tykke planker på flaten, men å bøye på kant som på ditt bilde det er verre. Man blir mer eller mindre nødt til å laminere av smale ribber som man limer sammen.
Helt enig med deg. Baser selv gjerne i stedet for å lime. Men noen minutter har jeg aldri hatt på meg, snarere telles hvert sekund. Vet at man med basing med ammoniakk i stedet for vann kan få utrolig mye mer bøyelig tre, men metoden innebærer så store risikoer at det dessverre ikke er å anbefale uten et ekte laboratorium så vidt jeg har forstått.

nanowire skrev:
Typ sånn her? Vanskelig å tro at det eldes på en god måte selv med vannfast lim?
[lenke]
Ingen problemer med riktig lim.

Daniel_N skrev:
Inga problem med rett lim.
Det jeg tenkte på var bilder jeg har sett på limtre i eik som etter mange år utendørs riktignok holder sammen, men hvor det er tydelig at det er laminert. Men hvis alternativet er å ikke kunne ha kurver i det hele tatt, så er vel det smellen man får ta.

Eik er en tresort som generelt er vanskelig å lime, spesielt utendørs.
Hvis man bruker tresorter som er lettere å lime, kan man til og med laminere spant til båter.

Danieln har rett.
I snekkersammenheng med tynne dimensjoner er det sekunder som teller, men jo grovere virke man har desto lengre tid får det ta.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.