Min familie monterer for fullt et IKEA-kjøkken som skal ha en kullfiltervifte over komfyren i fritidsboligen. Ifølge monteringsanvisningen skal et aluminiumsrør for utløpet (150mm i diameter) gå rett opp gjennom et hull i toppen/taket av Metod-skapet som viften er montert i. Det ville vært flott HVIS IKKE taket er så nærme som ca. 7-8 cm over den nevnte rørmunningen/taket til Metod-skapet (se bilder nedenfor). I kjøkkenet har vi ingen installert ventilasjon med mindre man åpner kjøkkendøren ut (men en luftvarmepumpe skal settes i nærheten om det nå hjelper?) og huset er ellers en gammel solid 60-tallsbygning i tre med naturlig ventilasjon gjennom skorstein to rom borte fra kjøkkenet.
Viften og røret
Der røret munner ut
Til venstre for komfyren - lage hull i husveggen her og lede utløpet dit?
Har dere kjære forumklokiser noen forslag til:
1. Hvordan beskytter jeg best innertaket fra fuktig komfyrvifteluft? Skal jeg satse på en 90-graders bøy fra rundt til rektangulær luftkanal som leder blåset tilbake inn i rommet gjennom et ikke altfor stygt rist? Bør jeg lage hull i innertaket og lede luften opp på loftet og videre ut? Er det i stedet hensiktsmessig å lede det mot en åpning jeg lager i husveggen som man gjør hull i veggen for paxvifter i bad? Skeptikere vitner da om risiko for mugg og påvekst på husveggen der det kommer ut gjennom husveggen. Trenger forlengelser av røret isoleres på noen måte (typ mot brann)?
2. Gitt naturlig ventilasjon gjennom skorsteinen to rom borte fra kjøkkenet, burde vi installere en eller annen form for paxvifte i kjøkkenet for å redusere fuktighetsnivået i kjøkkenet under og etter matlaging, eller kan man regne med at en luftvarmepumpe holder luftfuktigheten i sjakk i tilstrekkelig grad? Det er uansett bare et fritidskjøkken som kommer til å brukes om sommeren i lengre tid og ellers noen helger på høsten/vinteren, kanskje sliter det så lite på huset at luftfuktigheten i kjøkkenet ikke kan gjøre så mye skade? 🤷♂️ Is less more?
Ettersom det er en kullfiltervifte, skal ikke luften ledes ut, men forbli i kjøkkenet. Hvis man ordner et utblås gjennom fasaden, er det en vanlig vifte uten kullfilter som er best.
For kullfilterviften er det helt greit at luften kommer ut i et 7-8 cm høyt rom som ikke er helt lukket. Dog vil nok overflatene ikke bli så pene med tiden. En taktilkobling med gitter fungerer.
Ifølge Boverket skal det finnes avtrekk i nærheten av komfyren/platen, en såkalt imkanal.
En luft/luft varmepumpe påvirker ikke ventilasjonen siden den bare setter fart på luften som allerede er inne.
Hvis man leder et viftrør eller en imkanal ut gjennom fasaden, må man antagelig gjøre en byggemelding til kommunen, og feieren må godkjenne den etterpå på grunn av brannsikkerhetskravene som er forbundet med det, man vil jo ikke at fasaden skal begynne å brenne med en gang hvis noe på platen tar fyr. Jeg husker ikke detaljene, men det er noe i retning av at man enten har en brannspjeld på innsiden eller beskytter fasaden med et fremspring, og hvis det er trefasade, setter man på en plate. Utløpet får ikke være for nær en gesims, og luften som sendes ut, får ikke komme inn som friskluft via et vindu/tilførselsventil.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.