??? Jeg vurderer hvilke plater som er virkelig sterke!! Kan ikke bruke sponplater siden de ikke liker fuktighet så godt!!!
Jeg skal innrede en stall, og vurderer hvilke plater jeg skal ha mellom bokser og spiltoveggene og sånn... :-/

Har tenkt på Plywood, eller asfaltboard...

;D Veldig takknemlig for alle tips jeg kan få!!!

:-*Sender noen klemmer som takk på forhånd!! :-*

:-* Tusen takk for svaret!

Selvfølgelig ville jeg ha en ramme som gjør at de ikke kan gnage på platene!!! Så det problemet trenger man ikke å bekymre seg for!!

;) Greia er vel at jeg synes det kunne være stilig med hele plater i stedet for planker... Ser ikke like hjemmelaget ut!!! :P

??? Hva finnes det ellers av plater som er skikkelig sterke?
Noen med noen gode tips?

Det finnes bestemmelser for hvor tykkelsen på veggene i bokser skal være. Jeg husker ikke nøyaktig, men en hest skal ikke kunne sparke hull og sette fast hoven. Det samme gjelder eventuelle gitter/nett.

Vi holder på akkurat nå med å bygge et par bokser, og vi bygger med liggende 170x45 plank og i går kjøpte vi gjerde/nett på Bauhaus, halv pris nå (2,5x1 m for 169 kr). (galvanisert 5 mm tråd med ca 6 cm avstand og doble horisontale tråder hver 20 cm)

Her er en lenke til dyrevernmyndighetens bestemmelser for hest: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/BestallaWebFix_dsm/download/PDF/93/slutligtillwebb.pdf i den gamle utgaven ble det nevnt hvor tykke vegger skal være, men finner ikke det nå.

:-* Kanooonsnilt!!!

Takk så mkt. for tipsene!! Jeg hadde ingen anelse om at det fantes sånn...

Nei, det er jo selvfølgelig at de ikke skal kunne slå gjennom!!
Et tips når man bygger med liggende er å sette en "støtte" på midten også... Har venner som bygde uten, og de fikk problemer med at plankene "buktet" om noen hest sto og presset skikkelig hardt imot....
Jeg synes personlig at de ferdige stallene man kan kjøpe som er laget i plater er veldig pene...

countrymamman skrev:
Nei, det er jo selvfølgelig at de ikke skal kunne sparke igjennom!!
Jeg har sett stall hvor man har bygget med OSB-plater og sponplater, bare fordi det er billig og enkelt

countrymamman skrev:
Et tips når man bygger med liggende er å sette en "støtte" på midten også...
Allerede gjort, vår ene hest veier 650 kg og er 1,74 i mankehøyde :P

countrymamman skrev:
Jeg synes personlig at de ferdige stallene man kan kjøpe som er laget i plater er veldig fine...
Enig, nå i ettertid så skulle jeg nok ha kjøpt ferdige bokser. Jeg tror summen for det vi har bygget bokser nå for kommer opp i samme kostnad... Og skal man regne tiden som det har tatt å bygge i penger, så blir hjemmebygget veldig dyrt.

Bruker ikke formplywood ofte brukes til bla til låver har jeg for meg...

Finnes det en spesiell landbruks plywood til stall?

en kollega har formplyfa i sitt stall. Det var tidligere atg godkjent så det burde duge

Ulempen med formåluwood er at den ikke er endeforseglet og derfor tar opp fukt dersom den f.eks. står i gjødsel eller vann eller noe annet.
Formplyfa brukes akkurat som forskalingsbord én gang for deretter å kasseres.

Torparn skrev:
En måte som jeg tror jeg har sett er å sveise en ytre form av svake u-bjelker og stappe planken i (pleier ikke å være i stall :-) )
En skikkelig god konstruksjon. Tilpass U-bjelken for 2" planke (evt. 45) så går det lett å bytte ved behov. Man blir heller ikke låst til en dimensjon, det er mulig å bruke forskjellige bredder billig og enkelt, og fremfor alt blir det lett å bytte ut eventuelt skadede planker.

:-* Takk så mye for alle svarene deres!!!! :-*

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.