Hei ekspertpanelet!
Holder på å bygge huset på bildet, og de fleste innerveggene samt det enorme innertaket skal kles med OSB og deretter 4 mm kryssfiner utenpå det. Jeg setter OSB-en med et par millimeters mellomrom, men tenkte deretter å sette kryssfinerplatene kant i kant. Planen er å feste med tynne limstrenger samt skyte dykkert i kantene og kanskje på midten.
Mitt spørsmål gjelder mest hvor mye man kan tenke seg at alt beveger seg. Kryssfiner skjøtene vil være "midt på" OSB-en, så disse ligger stabilt mot hverandre, men kan det bli problemer andre steder, slik at kryssfiner bøyer seg eller slites i stykker når OSB-en beveger seg, eller slik at den løsner. Skulle jeg gjette så tror jeg ikke det er noen problemer, men at kryssfiner kan ta opp de minimale bevegelsene som jeg tror det blir. Håper dere forstår. Har dere deretter tips om lim samt dykkertlengde er det bare bonus.
Har sett andre tråder her om kryssfiner på OSB, men ikke som har behandlet problemet med bevegelser.
Takk på forhånd!
Holder på å bygge huset på bildet, og de fleste innerveggene samt det enorme innertaket skal kles med OSB og deretter 4 mm kryssfiner utenpå det. Jeg setter OSB-en med et par millimeters mellomrom, men tenkte deretter å sette kryssfinerplatene kant i kant. Planen er å feste med tynne limstrenger samt skyte dykkert i kantene og kanskje på midten.
Mitt spørsmål gjelder mest hvor mye man kan tenke seg at alt beveger seg. Kryssfiner skjøtene vil være "midt på" OSB-en, så disse ligger stabilt mot hverandre, men kan det bli problemer andre steder, slik at kryssfiner bøyer seg eller slites i stykker når OSB-en beveger seg, eller slik at den løsner. Skulle jeg gjette så tror jeg ikke det er noen problemer, men at kryssfiner kan ta opp de minimale bevegelsene som jeg tror det blir. Håper dere forstår. Har dere deretter tips om lim samt dykkertlengde er det bare bonus.
Har sett andre tråder her om kryssfiner på OSB, men ikke som har behandlet problemet med bevegelser.
Takk på forhånd!
Hei! Tør jeg spørre hvordan du løste montasjen av osb + 4 mm plywood og om du ble fornøyd med resultatet? Takk for eventuelle erfaringer da jeg tenker på samme kombinasjon til låven jeg renoverer. Mvh😊
Medlem
· Sverige
· 5 688 innlegg
Et stille spørsmål: hvorfor plywood på OSB? Det vanlige er vel en form for gips så det blir glatt og lett å sparkle osv.
Medlem
· Sverige
· 5 688 innlegg
Aha... sorry jeg gikk glipp av den detaljen.
Jeg har lest et sted at en slik veggplate skal festes i bjelkelaget med over femti tilstrekkelig lange "sponplateskruer" og deretter lærer den nok ikke løsne og slå seg. Hvis den utsettes for fukt må nok det problemet løses separat, bare man unngår doble tettesjikt. Både OSB og kryssfiner må være av "konstruksjonskvalitet" som kan ha kvist hull og sprekk i finlagt, men som er limt på riktig måte.T Tornhuset skrev:Hei ekspertpanelet!
Holder på med å bygge huset på bildet, og de fleste innerveggene samt det enorme innerdekket skal kles med OSB og deretter 4mm kryssfiner utenpå det. Jeg setter OSB med et par millimeters mellomrom, men tenkte deretter sette kryssfinerplatene kant i kant. Planen er å feste med tynne limstrenger samt skyte dykkspiker i kantene og kanskje på midten.
Mitt spørsmål gjelder mest hvor mye man kan tenke seg at alt beveger seg. Kryssfiner skjøtene kommer "midt på" OSBen, så disse ligger stabilt mot hverandre, men kan det bli problemer andre steder, slik at kryssfiner bulker eller slites i stykker når OSBen beveger seg, eller slik at den løsner. Skulle jeg gjette så tror jeg ikke det er noen problemer, men at kryssfiner kan ta opp de minimale bevegelser som jeg tror det blir. Håper dere forstår. Har dere deretter tips om lim samt dykkspiker lengde er det bare bonus.
Har sett andre tråder her om kryssfiner på OSB, men ikke som har behandlet problemet med bevegelser.
Takk på forhånd!
Jeg gjorde slik at jeg limte med strenger av PL400 samt skjøt dykkert, mange i kantene og noen midt på platen der det føltes som at den ikke fikk kontakt. Tenkte først bare beise før jeg satt opp platene, men det dekket litt dårlig, og jeg ville dekke dykkert-hodene, så jeg beisede en gang til når de var på plass. Det ble uansett utrolig bra synes jeg, med en herlig overflate. Du ser kanskje ikke detaljer der, men Byggahus har laget en reportasje (og film) om byggingen:Martin Johansson2 skrev:
https://www.byggahus.se/byggde-sommarhus-sjalv-for-823422-kr
Fordi det er så store flater ønsket jeg en mer levende overflate enn gips. Det meste er dessuten i stryklys, så uansett hvor nøye jeg hadde sparklet og pusset gipsskjøtene, ville det ikke blitt bra.H Harald Blåtumme skrev:
Føles som at dette gjelder mer hvis man skal bygge type et bad. Konstruksjonsfiner finnes så vidt jeg vet ikke i 4mm, den er for tynn til å skru med spånskiveskrue, og som overflatesjikt vil man ikke ha kvist hull og sprekker.S star_daddy skrev:Jeg har lest et sted at en slik veggplate skal festes i stenderverket med over femti tilstrekkelig lange "spånskiveskrue" og da vil den nok ikke løsne og slå seg. Hvis den utsettes for fukt må nok det problemet løses separat, bare man unngår doble tettesjikt. Både OSB og Plywood må være av "konstruksjonskvalitet" som kan ha kvist hull og sprekk i finerlagene, men som er limt på riktig måte.
Klikk her for å svare
