47.408 lest ·
25 svar
47k lest
25 svar
Kryssfiner eller OSB til innervegg?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.414 innlegg
Her snakker de om styrken til å holde opp ting på veggene tror jeg, så det er ikke helt det samme. Legger ved en forumfavoritt om emnet.J justusandersson skrev:
Summa summarum.
Det er først og fremst en smakssak slik som du tenker å bruke det
Jeg har brukt OSB i fyrrommet, synes det er penere. Skal du henge opp noe veldig tungt, bør du sikte på stenderne uansett materialvalg.
Det er først og fremst en smakssak slik som du tenker å bruke det
Jeg har brukt OSB i fyrrommet, synes det er penere. Skal du henge opp noe veldig tungt, bør du sikte på stenderne uansett materialvalg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Elasticitetsmodulen er omtrent dobbelt så høy for plywood som for OSB uavhengig om det gjelder bøyning eller strekk. I eksempelet i innlegg #16 er det jo mest gipsen som testes. Som jeg forsøkte å antyde i mitt forrige innlegg så er OSB i de fleste tilfeller tilstrekkelig sterkt som materiale bak gips. Finishen på K-plywood er heller ikke superhøy. I et boligareal ville jeg valgt furu- eller bjørkplywood.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.414 innlegg
Hva gjør gipsen for forskjell i hvor mye det kreves for å dra ut en skrue? Gipsen er dessuten den samme i alle og viser derfor bare forskjellen i plate-materialene bak.J justusandersson skrev:
Testet er gjort av SP så det er nok relativt sikkert å stole på...
Vil legge til at du sikkert har rett i det du sier, men forstår man ikke hva det betyr, så er det lett å tro at kryssfiner skulle være dobbelt så god på å holde oppe en tung TV eller hylle på veggen, og det er ikke sant.
Sist redigert:
Man må alltid fundere over HVA man har som formål. Det går an å henge opp ganske tunge gjenstander i en vanlig gipsplate med riktige produkter.Rickard.ag skrev:
Hva gjør gipsen for forskjell i hvor mye det kreves for å dra ut en skrue? Gipsen er dessuten den samme i alle og viser derfor bare forskjellen i platematerialene bak.
Testen er gjort av SP så det er nok relativt sikkert å stole på…
Vil legge til at du sikkert har rett i det du sier, men forstår man ikke hva det betyr så er det lett å tro at plywooden skulle være dobbelt så bra på å holde oppe en tung TV eller hylle på veggen, og det er ikke sant.
Prøv å tenke litt ”Ikea tester inn og ut med belastning på kjøkkenskuffer”. Tok Ikeas kjøkkenskuffer som eksempel, for det var noen video som dukket opp i hodet.
Det er en grunn til at 15 mm ”våtrumsplyfa” er godkjent for innfestninger i badrum og ikke 15 mm osb.
Om dere skrur i 2 skruer i spon, osb eller Plyfa med samme tykkelse og henger opp en hammer tilstrekkelig mange ganger, så sverger jeg på, uten vitenskapelige belegg, at skruene i plywooden vil sitte lengst og unngå å begynne å glippe.
Noen med for lite å gjøre kan jo teste.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.414 innlegg
Er vel bare ifølge sikker vann? Sikker vann anbefaler gode løsninger men det betyr ikke at alt annet er feil eller dårlig.Krille-72 skrev:
Så at plyfa er bedre tror jeg de fleste forstår så der trenger du ikke overbevise meg, men i visse situasjoner er osb-en ganske nær.
50" var for ti år siden. Nå er det 65-75" som gjelder, og den største TVen som går å kjøpe på Elgiganten er på 85" og veier 54kg. Som du sikkert forstår er det ingen problemer overhodet å feste en slik TV (eller den du kjøper om 10 år for all del) i en OSB, sponplate eller kryssfiner.B Byggare Bob 1966 skrev:
Vi ser ikke på ting forskjellig, det handlet bare om at du tror at kryssfiner holder mye bedre enn OSB, noe som er feil i sak. Det handler ikke om synsing.
Nå var det Ts opprinnelige spørsmål jeg prøvde å besvare sammen med mange andre. Mitt valg falt på Plyfa.Rickard.ag skrev:
For øvrig kan jeg nevne at det ikke bare er Sikker vann som anbefaler en god løsning. Når "våtrumsplyfan" ble utviklet som et alternativ, var alle berørte bransjeorganisasjoner involvert sammen med flere forsikringsselskaper og noen flere. Hensikten med å utvikle en felles løsning er for meg åpenbar. Men nå skal vi ikke diskutere "våtrumsväggen" i denne tråden.
Før dette var osb absolutt vanligst som underlag på baderom.
Klikk her for å svare

