Jeg skal kle inn et kjellerrom i kun kryssfiner eller OSB, men har vanskelig for å bestemme meg for hva jeg skal bruke og hvor tykke platene bør være. Det skal bli et lite snekkerverksted der jeg skal henge opp ting på veggene som hyller, skap m.m. Veggene skal deretter kun males hvite.

Hva er best? Kryssfiner eller OSB og hvor tykk bør platene være?

• OSB-plater stablet på hverandre, klare for bruk i bygging eller renovering av rom. Platanes overflate viser tekstur av trevirke.
P
Byggplyfa? Eller konstruksjon plyfa kanskje de heter...
Ganske billige og holdbare.. Enkle å fikse på hvis man vil male..
8-12 mm pleier de å være..

Maskintok skrev:
Byggplyfa? Eller konstruksjonsplyfa kanskje de heter...
Tålig og relativt billig.. Lett å fikse til hvis man vil male..
8-12mm pleier de å være..
Tynne vegger som dette, fungerer det bra for opphengning, fungerer ikke OSB like godt da? Har du noen spesifik grunn til at du foretrekker plywood? For meg spiller det ingen rolle, vil bare ha noe som holder bra :) 8mm vegg føles veldig tynt, tør man i det hele tatt lene seg mot dem? :D

P
Jeg har hele verkstedets innervegger med Byggplyfa.. Og alle verktøyene henger på disse veggene..
Jeg lager også kaninbur i disse platene..
Innvendige vegger i huset mm..bruker dog 12mm

• Liker
scanmar
  • Laddar…
Jeg har for meg at forskjellen i strekkfasthet mellom plyfa og OSB er ubetydelig.
Skal det males, ser vel plyfaen penest ut.

Vermilion Vermilion skrev:
Jeg skal kle inn et kjellerrom i kun kryssfiner eller OSB, men har vanskelig for å bestemme meg for hva jeg skal bruke og hvor tykk platene bør være. Det skal bli et lite snekkerverksted hvor jeg skal henge opp ting på veggene som hyller, skap m.m. Veggene skal så bare males hvite.

Hva er best? Kryssfiner eller OSB og hvor tykk bør platene være?
Om du ikke bryr deg om kostnaden ville jeg valgt 15 mm ”våtrumsplyfa”. Da trenger du ikke å bekymre deg om det holder.
Kryssfiner holder bedre enn OSB i samme tykkelse. Spesielt om det er ting som tas ned og settes tilbake ofte.

• Liker
Niclas Nordberg og 1 annen
  • Laddar…
Bra spørsmål!

Plywoodplate er dyrere, men hvis du får tak i billig plywoodplate, er den helt klart mye bedre enn OSB-plate. Jeg monterer av og til kjøkken og vil ikke montere kjøkken hvis det er ment å være OSB bak kjøkkenskapene, spesielt overskapene. Forskjellen er kanskje 30 kr/m². Snekkervarianten for deg kan være OSB på nedre del av veggen og plywood oppe. Men da blir ikke overflaten ved maling helt lik; OSB har en grov struktur, og plywooden er helt jevn. =Legg litt ekstra penger på plywoodplate og bli helt fornøyd. OSB er tenkt som et alternativ innenfor gips i oppholdsrom/stue/soverom, men kanskje ikke i TV-hjørnet med stor TV'n oppe på veggen ...

• Liker
Joak
  • Laddar…
B Byggare Bob 1966 skrev:
men kanskje ikke i tv-hjørnet med stor tv`en oppe på veggen ...
Dette er jo helt feil. Det skiller veldig lite mellom plyfa og OSB i holdfasthet. Det finnes ingen TV du kan kjøpe på elgiganten som ikke går å feste i OSB.

Det eneste man trenger å reflektere over her er hvordan det ser ut når man har malt, og bryr man seg ikke i det hele tatt om hvordan det ser ut, kan man bruke hva som helst.

• Liker
Skånepöjk og 2 andre
  • Laddar…
AXS
Skulle velge det som passer best med takhøyde og regelavstand. Og selvfølgelig hva du kan få tak i i nærheten.

Jeg har kjøpt parti plater på finn.no, går det å tilpasse etter det kan det bli riktig billig for bra overflate. Møbelplyfa for byggmax-pris.

Man ser på saken ulikt. Jeg har gjennom årene lært meg å forsøke å gjøre ting riktig første gangen = i går en 50 tommer i overmorgen 75 tommer. Verden er full av ting som burde gå. Se gjerne på Stora ingenjörsmissar på tv, det er et herlig program om du spør meg ;)

P
Skiller vel ikke så mye på osb og Byggplyfa?
230 kr betaler jeg for en plate plyfa 1200x2500x12 mm

Rickard.
Maskintok skrev:
Skiller vel ikke så mye på osb og Byggplyfa?
230 kr betaler jeg for en plate plyfa 1200x2500x12 mm
Kanskje 100 kr ekstra per plate for 12 mm plyfa mot 10-11 mm osb avhengig av. Litt grovt "gjettet"

P
For den lille forskjellen så hadde jeg tatt kryssfiner og hatt vakre mønstre på veggene..

• Liker
Svalan69
  • Laddar…
Forskjellen i styrke mellom OSB og K-plywood er stor. Det kan variere litt mellom ulike kvalitetsklasser, men generelt er plywood dobbelt så sterkt. Det utelukker ikke at OSB mange ganger er tilstrekkelig sterkt. Selv ville jeg ikke brukt OSB i synlig montering med mindre det var snakk om et svært enkelt rom.

• Liker
Bngth og 2 andre
  • Laddar…
Rickard.
Maskintok skrev:
För den lilla skillnaden så hade jag tatt kryssfiner og hatt vakre mønstre på veggene..
Jeg har kjellerstuen i malt OSB med lister i skjøtene og jeg er helt enig. Bak gips bruker jeg dog bare OSB, bortsett fra muligens i noen åpenbare tilfeller. (som jeg ikke har kommet til ennå)

• Liker
Frank Malmqvist og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.