Hei.

Vi hadde tenkt å innrede vårt loft. Gulvet til loftet (altså taket til etasjen nedenfor) består av 160x160mm trebjelker som ligger på ytterveggene (doble teglvegger med luftspalte mellom, ingen bærevegg i midten. Avstanden mellom ytterveggene er (innvendig i huset) 6300mm.

Så tvers over dem ligger det en spennbjelke oppe på loftet (trekantformet, "selvbærende") som er forankret ned i takbjelkene, disse hviler på teglveggene som deler av rommene, så spennbjelken hjelper til med å holde oppe bjelkene slik at de ikke skal svikte unødvendig mye (noe de allerede har gjort).

Avstanden mellom takbjelkene (gulvet for loftet) er cirka cc 1200mm.

Hvor mye bærende effekt ville vi få av å legge nye limtrebjelker på oversiden som krysser de eksisterende bjelkene.

Jeg vet at hvis vi legger 270x56 bjelker, 5 meter lange, cc 600 mm så vil de holde, de vil heller ikke ha noen kontakt med de eksisterende bjelkene fordi de (til tross for spennbjelken) gir litt etter.

MEN, vi vil ikke heve det ytterligere 270 mm, hvis vi i stedet skulle redusere dimensjonen (høyden på limtrebjelkene), stive opp de små forskjellene som finnes slik at de får kontakt med det sviktende gulvet, og deretter feste dem med vinkeljern med det eksisterende gulvet/takbjelkene, burde ikke de kryssete gulvbjelkene samvirke da, og hvor mye i så fall?

Så mye at man kan fjerne spennbjelken?

Et alternativ vi har fått fra arkitekt er å på begge sider av spennbjelken montere IPE 200 eller 220, eventuelt HEA 200 / 220 stålbjelker, spenne dem fast slik at de samvirker med spennbjelken, og dermed kunne fjerne spenn-funksjonen fra bjelken. Likevel vil vi måtte heve gulvet for å overvinne høyden av spennbjelken.

Jeg har tegninger som arkitekten har laget basert på målinger av huset, men jeg kan ikke laste dem opp akkurat nå.

Jeg vil starte med å vite hva det gir å krysse (rutemønster) bjelker der det nedre laget er 6,3m lange, 16x16cm tykke/høye samt ligger cc1200mm, og det øvre laget i så fall blir limtrebjelker, 5m lange, cc 600mm, passende størrelse/tykkelse, begge lagene forankret med hverandre med vinkeljern.

Noen som har noen innspill?

Å innføre en stålbjelke på undersiden for å kompensere spennbjelken vet jeg ikke om det er noen idé, den vil da havne midt i rommet.

Forresten, oppå så skrulimer vi jo sen gipsplategulv og så passende gulv (trenger man legge gulvgips oppå gulvsponplaten eller holder det med gulvsponplate på cc600mm lekter/bjelker/bjelker, hva det nå enn kalles/heter?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.