Hei, jeg skal gjøre om doen og legge om gulvet, og jeg lurer på om jeg kjøper trevirke og setter inn bjelkene, vil de da "krympe" når de har stått en stund. Kanskje noen krymper mer og jeg får et ujevnt gulv, eller er de allerede så tørre at de ikke minker i mål? Dessuten er det et tømmerhus og jeg skal plassere bjelkene på en stokk, og hvis de minker i mål, kanskje de begynner å "henge i luften" eller er det ingen risiko for mine bekymringer? Takk for råd.

Om en panel bjelke som er 12+95. så skal den tørke i minst 12 dager. Like mange dager som den er tykk. Det er en bra regel. En planke eller bjelke krymper knapt noe på lengden. Du trenger ikke vente på en regel som skal sitte i veggen skal tørke. Bare den bare er byggetørr, Ca 14-18% fukt.

Takk, men en gulvregel på 145x45 da, tør man sette inn den direkte uten at den blir 141mm høy bare= ujevnt gulv! ?

Det skal nok gå bra. Har du virke i samme kvalitet så kanskje det blir 141mm i alle regler, men det blir ikke ujevnt. Om alle regler blir 141 så gjør det ikke så mye. Lykke til

Jeg kjører på, takk for hjelpen

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.