Hei!
Limtredrager som ble brukt ved nedfelt bæring av bærende lettbetongvegg med opplag på 25 cm (stålplate 2+3 mm) på eksisterende vegg, fullt tilstrekkelig ifølge konstruktør. Taketasjen også av lettbetongelementer.
Når resten av renoveringen til slutt ble fullført og det var tid for taklister, la jeg merke til at det hadde oppstått en glipe mellom drageren og taketasjen, spesielt tilsvarende opplagsdelen, på ca. 2 mm mellom drageren og taketasjen. (Undersøkte ikke hele dragelengden, men da takelementene er skjøtet i nivå med drageren, burde de fleste ha kontakt med drageren).
Nå til selve spørsmålet - hva har forårsaket denne glipen? Er det rett og slett en tørking/krymping av drageren? (Ble oppdaget i vinterhalvåret, så jeg antar at det var som tørrest da). Det finnes ingen synlige tegn på noen direkte "setningsskade" ved opplaget.
Og siden de aktuelle takelementene delvis hviler på originalveggen, antar jeg at gappen kan forklares med eventuell trekrymping. Er dette noe man kunne motvirket når arbeidet ble utført?
Løsningen på oppdagelsen med et par kiler fra hver side før listene ble satt, så det burde ikke ha noen direkte innvirkning - eller hva tror dere kunnskapsrike mennesker?
Limtredrager som ble brukt ved nedfelt bæring av bærende lettbetongvegg med opplag på 25 cm (stålplate 2+3 mm) på eksisterende vegg, fullt tilstrekkelig ifølge konstruktør. Taketasjen også av lettbetongelementer.
Når resten av renoveringen til slutt ble fullført og det var tid for taklister, la jeg merke til at det hadde oppstått en glipe mellom drageren og taketasjen, spesielt tilsvarende opplagsdelen, på ca. 2 mm mellom drageren og taketasjen. (Undersøkte ikke hele dragelengden, men da takelementene er skjøtet i nivå med drageren, burde de fleste ha kontakt med drageren).
Nå til selve spørsmålet - hva har forårsaket denne glipen? Er det rett og slett en tørking/krymping av drageren? (Ble oppdaget i vinterhalvåret, så jeg antar at det var som tørrest da). Det finnes ingen synlige tegn på noen direkte "setningsskade" ved opplaget.
Og siden de aktuelle takelementene delvis hviler på originalveggen, antar jeg at gappen kan forklares med eventuell trekrymping. Er dette noe man kunne motvirket når arbeidet ble utført?
Løsningen på oppdagelsen med et par kiler fra hver side før listene ble satt, så det burde ikke ha noen direkte innvirkning - eller hva tror dere kunnskapsrike mennesker?
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 115 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.115 innlegg
Hmm kanskje, men tvil på den. Limtre sveller og krymper i takt med fuktigheten, som tre generelt. For limtre pleier man å regne med ca 0,2 prosent langs med fibrene og 0,1 prosent på tvers av fibrene for hver prosentendring i fuktighetsinnhold.
Hmm, om det ikke går an å relatere til bjelken og ingen synlige setninger sees (synes at underliggende veggparti burde bule litt) hva kan da ligge bak sprekken?Bergendorff skrev:
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 115 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.115 innlegg
Ok, jeg har vanskelig for å se at bjelken skulle ha tørket så mye. Eller vanskelig for å se, det har den ikke enkelt og greit. Det må være noe annet som har beveget seg.M Magnus83 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 innlegg
Er du sikker på tallene? Vanlig tre sveller jo betydelig mer tvärs mot fiberriktning.Bergendorff skrev:
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 115 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.115 innlegg
Ok, fant dette: I oppvarmede svenske boliger i Midtsverige er fuktigheten i virke gjennom hele året i gjennomsnitt 7,5 % og den er høyest om sommeren (7–12 %) og lavest om vinteren (2–6 %).Bergendorff skrev:
Altså maks ca 10% enheter.
10*0.002*270(bjelke)= 5,4 mm
Da høres jo 2 mm ikke helt usannsynlig ut lenger, eller tenker jeg feil?
Tenker jeg rett at krymping kan tross alt være årsaken, eller bør jeg fortsette å se etter tegn på setninger - noen tips på hvordan man kan utbedre dette i så fall?M Magnus83 skrev:Ok, fant dette: I oppvarmede norske boliger i Sør-Norge er fuktigheten i treverk året rundt i gjennomsnitt 7,5 %, og den er høyest om sommeren (7–12 %) og lavest om vinteren (2–6 %).
Altså maks ca 10% enheter.
Da høres jo 2 mm ikke helt usannsynlig lenger, eller tenker jeg feil?
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 115 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.115 innlegg
Beklager, så ikke at du svarte.M Magnus83 skrev:Ok, fant dette: I oppvarmede norske boliger i Mellom-Norge er fuktighetskvoten i trevirke under hele året i gjennomsnitt 7,5 % og den er høyest om sommeren (7–12 %) og lavest om vinteren (2–6 %).
Dvs max ca 10% enheter.
Da høres jo 2 mm ikke helt usannsynlig ut lenger, eller tenker jeg feil?
Bruker man vel ikke å regne med 2-6 % fuktighetskvote om vinteren? Lavest 7 om vinteren og høyest 12 om sommeren i limtre.
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 3 115 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 3.115 innlegg
Ja, nøyaktig, er omtrent hva glippen er... Er mest ute etter å enten kjøpe at glippen t skyldes tørking eller om jeg må søke en eventuell annen årsak, okulær besiktigelse gir meg ingen ledetråder...Bergendorff skrev:
Klikk her for å svare