2.162 lest ·
2 svar
2k lest
2 svar
Kreves beregning for avveksling til trapp?
Hei!
Vi bygger en garasje med loft, og på tegningen som lå til grunn for bestillingen hadde vi ikke tegnet inn noen trapp. Vi skal nå begynne å ferdigstille innsiden av garasjen, og tanken er å sette inn en L-trapp i hjørnet lengst inn i garasjen. Vi vil da trenge å vekselere en takbjelke (ikke noen takstol) for å få plass til trappen. Bjelken er 45x220. Vedlegger et bilde der den røde streken viser hvor vi tenkte å sette inn vekseleringen. Er dette noe som krever konstruksjonsberegninger? Jeg tenker at det ikke burde være noe større inngrep i bygningens konstruksjon, men det kanskje man alltid må regne på? Vedlegger også tegningen for takstol om det gir noen mer info.
Vi bygger en garasje med loft, og på tegningen som lå til grunn for bestillingen hadde vi ikke tegnet inn noen trapp. Vi skal nå begynne å ferdigstille innsiden av garasjen, og tanken er å sette inn en L-trapp i hjørnet lengst inn i garasjen. Vi vil da trenge å vekselere en takbjelke (ikke noen takstol) for å få plass til trappen. Bjelken er 45x220. Vedlegger et bilde der den røde streken viser hvor vi tenkte å sette inn vekseleringen. Er dette noe som krever konstruksjonsberegninger? Jeg tenker at det ikke burde være noe større inngrep i bygningens konstruksjon, men det kanskje man alltid må regne på? Vedlegger også tegningen for takstol om det gir noen mer info.
Det er ikke noe større inngrep. Mellombjelken er ment å bære last på gulvet. Underarmen på takstolen har kunnet reduseres p.g.a dette.J JR_83 skrev:Hei!
Vi bygger en garasje med loft og på den tegningen som lå til grunn for bestillingen hadde vi ikke tegnet inn noen trapp. Vi skal nå begynne å ferdigstille innsiden av garasjen og tanken er å sette inn en L-trapp i hjørnet lengst innenfor i garasjen. Vi vil da måtte veksel av en takbjelke (ikke noen takstol) for å få plass til trappen. Bjelken er 45x220. Legger ved et bilde der den røde streken viser hvor vi tenkte å sette inn vekslingen. Er dette noe som krever konstruksjonsberegninger? Jeg tenker at det ikke burde være noe større inngrep i bygget sin konstruksjon, men det kan hende at man alltid må beregne det? Legger også ved tegningen for takstol om det gir mer info.
Lasten må fordeles til takstolene ved siden av, og normalt gjøres dette ved å doble reglene ved siden av.
Jeg tror du kan få et mer utfyllende svar hvis du sender en epost til takstolsfabrikken og stiller spørsmålet.
Takk for svar! God idé, jeg kontakter takstolsfabrikken og hører med dem.T Tompafix skrev:Det er ingen større inngrep. Mellombjelken er tenkt å bære last på gulvet. Underarmen på takstolen har kunnet reduseres p.g.a dette.
Lasten må fordeles til takstolene ved siden av, og normalt så gjøres dette ved å doble bjelkene ved siden av.
Jeg tror du kan få et mer utførlig svar om du sender e-post til takstolsfabrikken og stiller spørsmålet.
mvh
Jonas
Klikk her for å svare