Hei.
Går i fritidsboligkjøpetanker og har funnet et objekt som har bra beliggenhet, består av to hus, bra pris (ikke så rart i og med tanke på byggmaterialer?, megleren har også gått ned i pris da huset blitt nulltaxert!)) mm mm.

Dog så har det ene huset blitt bygget av gamle sviller og de er jo impregnert med kreosot. Vi har til hensikt å rive dette huset og bygge opp et nytt med ANNET MATERIALE men kanskje bruke samme grunn???
Spørsmålet er om noen har erfaring med å rive et slikt hus? Hva tenke på? Kan man levere inn virket hvor som helst?

Kan grunnen rundt huset, vannet (brønnen ligger dog ca 50 m fra huset), grunnen, gammel innredning ha tatt skade?

Hvordan hus nummer to er, dog laget av annet materiale, og der tenkte vi å bo mens eventuell renovering gjennomføres osv...ligger ca 150 m fra det andre.

Ville vært veldig takknemlig om noen i vårt langstrakte land kunne gi svar på disse spørsmålene eller dele egne erfaringer!

Mvh
Fredrik

Vanskelig spørsmål å svare på, om Kreosot etter mange år fortsatt inneholder skadelige stoffer. Kanskje SJ eller Televerket har undersøkt hvordan det egentlig forholder seg med deres sviller og telefonstolper rundt om i den svenske naturen. Det har også blitt solgt mengder av sviller til bl.a. villaeiere, som har saget og snekret med disse. Noen rapporter om at folk har blitt forgiftet av disse svillene, har jeg ikke hørt om. Også kommunene anla lekeplasser der gamle sviller inngikk. Tror også at det i huset du snakker om, finnes like mye edderkopper og andre kryp, som på hvilket som helst annet sted. Er svillene innebygd i vegger, kan jeg tenke meg at de avgir en del lukt når paneler eller annet fjernes. Men at de skulle påvirke grunnvannet/brønn etter så mange år, tviler jeg på, men for den del trenger man ikke stable opp restene i nærheten av vanntilsig/brønn. På den annen side var Kreosoten ypperlig som impregnering (har selv en boks igjen :)
cuprinol.jpg

Kreosot er en blanding av kjemiske stoffer og finnes i tredrev og steinkulldrev. Vet ikke i hvilke mengder. Tredrevet brukes jo fortsatt for utvendig impregnering av tre, så det gjør tydeligvis mer nytte enn skade om det brukes på riktig sted :-/.
Midler med kreosot kan man ikke håndtere hvordan som helst og la det renne i bakken som det har skjedd ved drev- og trekullfabrikasjon, og der man impregnerte mengder med stolper og lignende... som nå områder trenger å saneres.
På en måte er tredrev treets naturlige beskyttelsesmiddel og finnes i treet opprinnelig, men så klart ikke i så store mengder som når vi selv impregnerer en planke med en meget konsentrert blanding.
Ville ikke vært redd for å bo i dette huset bare man ikke har direkte kontakt med impregnerte flater og ingen plagsom lukt innvendig.
Søk mer info om kreosot og skaff deg kunnskap om hva du egentlig er redd for ;).
gaia

Ikledd grønne klær og med AK på armen  8-) deltok jeg for ~20 år siden i byggingen av solide bunkere hvis direkte treff-tålige tak ble støttet av gamle sviller og stolper. De var impregnert med kreosot. Jeg deltok i oppsagingen av dette virket. Med tanke på hvordan min og andre motorsagføreres hud så ut og hvordan de som arbeidet inne i disse bunkerne hadde det, ville jeg ikke more meg med en slik riving. Ikke engang med solide kropps- og åndedrettsvern....

Kreosot inneholder vel arsen? Ikke så nyttig...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.