Hei!

Jeg renoverer en gammel leilighet (bygd 1907). Jeg skal fjerne et par vegger for å gjøre kjøkkenet større. Jeg har revet det meste, men har en veggbit igjen som jeg ikke tør å røre fordi jeg er usikker på om den er bærende eller ikke.

Veggbitene består av 5 kraftige stendere (ca 20-30 cm brede). Utenpå disse er det siv og puss. Jeg synes stenderne virker veldig store for ikke å være bærende, men er usikker på dette. Leiligheten over meg har fjernet dem, men de vet ikke om han som fjernet veggen erstattet konstruksjonen med en bærende bjelke. De har senket taket i hele kjøkkenet, så det er vanskelig å vite...

Så, er det noen som har vært med på lignende konstruksjoner i gamle bygninger som kan gi noen råd?

Mvh
/Anders

Hei!

Jeg og kjæresten har lignende vegger i vår etasjeleilighet (byggeår 1936). Vi har slike vegger stort sett overalt der det ikke har blitt renovert, men de er ikke bærende for det. Vi ønsket også å rive en vegg i vår leilighet.

Vi kjøpte en kopi av konstruksjonstegningen for vår leilighet fra bygningsetaten og ba en byggmester om å se på den veggen vi ønsket å rive. Han sa at det "sannsynligvis" var en bærende vegg fordi den gikk midt i leiligheten (en såkalt hjertevegg) og tvers med bjelkelaget i gulvet. Vi måtte stive opp undertaket med 4 stempler, 2 på hver side av veggen som vi ønsket å rive, og deretter rive veggen og sette opp en IPE-bjelke som måtte avlastes på en limtrestolpe på den ene siden (da vi har en trapp som går opp til stuen i overetasjen) og på den andre siden i et urtag i eksisterende plankvegg. Vi senket deretter taket for å slippe å se "gipsboksen" med 2 lag gips (brannkrav i flerbolighus) rundt IPE-bjelken.

Selv om det bare er 5 kraftige planker/regler du har, kan de være bærende fordi det kan finnes bærende jernbjelker/trebjelker inni taket ved døråpninger.

Min anbefaling er at du ser på konstruksjonstegningen og/eller snakker med en byggmester.

MVH / Tomas

Hei, takk for infoen. Nå har jeg allerede revet veggen ;) . Jeg sagde dem av, en om gangen for sikkerhets skyld. Hvis de hadde vært bærende regnet jeg med at det hele ville "sette seg" om den var bærende. Etter å ha sagd av siste planken kunne jeg konstatere at konstruksjonen ikke var bærende. De rørte seg ikke en millimeter engang, selv om det er en hundre år gammel konstruksjon. Gulvbjelkene i leiligheten min er ikke til å spøke med ... de er sikkert 7-10 cm tykke og kanskje 30-40 cm høye (har ikke målt så nøye). De visste hvordan man bygget skikkelig på den tiden. Jeg tror ikke disse bjelkene var kjøpt på Byggmax direkte... :)

Mvh
/Anders

Så bra at du slapp alt mekk med jernbjelke i taket osv... Ja det var kraftige greier de bygde med før. De hadde ikke mangel på ved iallfall..hehe.

Ps. Håper alt blir bra med kjøkkenet nå

MVH / Tomas

Totte_S
Jeg blir både overrasket og imponert over motet hos dere som går løs på tvilsomme vegger i flerboligbygg. Det gjelder å ha kaffe av riktig sort hjemme "om det kommer uventet besøk" :-)

Hadde nok tenkt å senke taket uansett, men kanskje ikke så mye ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.