Hei, Vi skal bygge vegg.
Vi skal ha stålstendere, OSB og gips. Samt trestender rundt døren.
-Hvilken type skrue skal jeg ha?
-Er det en type skrue for å montere stålstender på gulv og i vegger? Samt feste stenderne i hverandre?
-En type skrue for OSB mot stålstender?
-Til slutt en type skrue for gipsen som skal gå gjennom alle lagene og feste i stålstenderen?

Eller er det gipsskrue for montering på stålstendere for alle momenter?

Ha en fin dag!

Beste svar

For å montere stålregel i gulv og vegg avhenger det av underlaget: Er det tre så duger i prinsippet enhver skrue med større hode. Er det mot andre gipsvegger med samme konstruksjon OSB+Gips så samme fremgangsmåte.
Er det betong i gulv, vegg, tak så velger jeg alltid spikerplugg i metall:

Metallisk spikplugg med hode og lang, riflet kropp, brukes til å feste rammer i betongvegger og gulv. En metallpopnagle som brukes for å feste metallskinner til hverandre i byggeprosjekter.

For å feste reglene i hverandre pleier man ikke å bruke skruer, men man bruker en sveisetang:

En hånd bruker en fixertang for å feste metallstendere i hverandre ved montering.
Finnes i ulike utførelser og definitivt ulike prislapper - Jeg bruker selv en Stanley som jeg har hatt i mange år. Jeg har også ved en anledning valgt å bruke popnagler til reglene når jeg har glemt tangen hjemme. Skruhodene har en tendens til å stikke ut og påvirke monteringen/sluttresultatet.
Min fremgangsmåte er at jeg måler ut reglene på platens CC-mål - Jeg bruker alltid 900 plater så cc45 og fester regelen i underkant, bruker et magnetvater eller laser for å få reglene rette men fester ikke oppe i det hele tatt før platene er oppe - Helt enkelt for å slippe å bryte løs regelen og justere om den er skjev.

Så et tips - OSB har ingen midtmerke som gips - Tegn alltid en strek i midten av platen så du vet hvor regel er i veggen.
Et til - Begynn alltid å skru oppe eller nede og ikke midt på - Stålregelen vil bøye seg og skruen drar ikke.

For å skru OSB på regel bruker du beregnet skrue - Tre Mot Stål, plateskrue, lurer på om den heter FZY eller noe sånt.

Gyllen skrue med flenset hode og spiralformede gjenger mot en hvit bakgrunn.

Gipsen da - Der finnes det to måter, skjøtene på gipsen skal overlappe OSB'en og det er egentlig ikke et krav at man skrur slik at gipsen biter i reglene. Jeg pleier ikke å legge så mye vekt på akkurat den biten, men skrur på gipsen med skjøtene forskjøvet mot OSB/Plyfa og bruker gipsskrue for tre:

Metallskrue med nummer 325421, designet for å feste bygningsplater til underlag.

Pleier å bruke 30-40mm.

Vil man ha det slik at gipsen også biter i stålregelen bør man bruke kombinasjonsskrue som er beregnet for tre og stål:

En metallskrue med standard gjenger og flat forsenket hode, brukt for montering av gips på tre- og metallstender. Skruen er sølvfarget.

Og da øke lengden slik at den går gjennom gips-OSB samt stålregelen. Jeg synes at det er unødvendig vanskelig og bruker som sagt tidligere for det meste bare i OSB'en.

Gipsskrue til OSB blir ikke særlig bra mot stålregel da hodet ikke vil synke inn i platen og følgelig blir det ujevnt under gipsen. Dessuten, hvis du skrur slik at du kun skrur gipsen i platen, er det en helt annen skrue.

Sist redigert:
  • Liker
lofstrand og 3 andre
  • Laddar…
De gipsskruvene for metallstendere jeg har sett fungerer bra å skru i tre med. Les på pakken.

Første lag med OSB skrur du med kortere skru (29mm) enn andre lag med gips med lengre skru (41-45mm).
https://www.byggahus.se/forum/threads/viken-laengd-pa-gipsskruv.30298/

Det finnes de som ikke anbefaler gipsskru til OSB, men jeg har ikke hatt noen problemer med at skruen ikke går inn ordentlig eller brekker.

Jeg ville kjørt med gipsskru til samtlige momenter.

M mattoys skrev:
Jeg ville ha brukt gipsskrue til samtlige momenter.
Har bygget hundrevis av meter vegg gjennom mine år som snekker og gipsskrue til OSB/Plywood er noe som jeg absolutt ikke anbefaler. Eller, vil man plage seg selv, så bare kjør på! :p For meg skal det gå raskt og bli bra første gangen!

• Liker
kulle og 3 andre
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Har bygget hundrevis av meter vegg i løpet av mine år som snekker og gipsskrue til OSB/Plywood er noe jeg absolutt ikke forespråker. Eller, vil man kødde det til så kjør på! :p For meg skal det gå fort og bli bra første gang!
Men hva er problemet?
For plywood forstår jeg at det kan bli problem da den er betydelig hardere enn OSB.

Problemet er plåtregeln og at OSB er litt ulikt hard på sine steder - Skruen slipper i plåtregeln, OSB er ikke riktig tykk nok så den store kragen før hodet på gipsskruen tar i platen. Ender med at hodet på gipsskruen stikker ut litt lett. Når du senere kommer med gipsen kan den bli litt bulkete over skruradene.
Plattskruen har "riller" på undersiden av hodet, en større vinkel dessuten og er rett og slett bygget for å bore seg inn i platen så hodet synker inn.

Riktig skrue til riktig sak rett og slett...

• Liker
Slägggan og 1 annen
  • Laddar…
Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare på mitt spørsmål!!! Ha en fin helg!

• Liker
slacker
  • Laddar…
Bra tråd, jeg savner imidlertid varianten plåtskruv med selvborende spiss, som jeg har blitt anbefalt hos XL bygg, her i form av Fasadskruv (jeg tok derimot bort tetningen for å få ned høyden) - jeg bygger et stålskjelett til en hagemøbel av stålsprosser og har dem ikke i innervegger. Sikkert ikke så vanlig, men tenker bare for helheten her, om noen skulle ha et lignende problem som jeg hadde.

• Selvborrende plåtskruv uten tetting på treoverflate, brukt for å bygge stålskelett til hagemøbel av stålreglar.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.