Bor i et 1 ½ plans hus fra -00 med innredningsbar overetasje, vi flyttet inn -03. Huset er bygd på en torpargrunn og har en limtrebjelkekonstruksjon, noe som gjør at vi ikke har noen normale takstoler. Vi har en langsgående limtrebjelke i mønet og en limtrebjelke mellom over/underetasje. De langsgående limtrebjelkene hviler på søyler som igjen står på en pilarbetongbjelke, som ligger i sentrum langs med huskroppen. Ytterveggene hviler på selve (prefab) torpargrunnen, som også er plintet.

Uansett..
Mitt problem er at gulvet i underetasjen har begynt å svikte og har en nivåforskjell på et par cm tvers gjennom huset. :( Nivåforskjellen ser ut til å ligge på eksakt samme avstand fra sentrum, ca. 1 meter. Altså huset er 8 meter bredt og betongbjelken ligger 4 meter fra yttervegg, men nivåforskjellen har oppstått 3 meter fra ytterveggen. Jeg har ingen kjennskap til hvordan gulvbjelkelaget er konstruert, og noen detaljtegninger ser ikke ut til å finnes ("som vanlig" har entreprenøren gått konkurs).

Vi er dog bekymret for at det er en skjult feil, alternativt at det er en konstruksjonsfeil som påvirkes av setninger og evt. at vi har innredet den uinnredede overetasjen. Merkverdig nok har vi ikke noen sprekker på innervegger eller gulv, men vi tror en sprekk på torpargrunnen har oppstått. Vi er ganske enkelt ute og famler om hva man bør gjøre. Vi vil ikke bare bryte opp gulvet selv og se, hva vi nå ville forstå av det. :rolleyes:

Er det noen her som har ideer om hva som kan gjøres, kontrolleres eller gjennomgås, og av hvem. Overdragelsesbesiktigelsen sa ikke så mye, mer enn at vi trolig kan vise at det har skjedd en forandring takket være den.

Alle råd og ideer mottas med takk.

ta dit en annen besiktningsmann, kontakt ditt forsikringsselskap. Det sistnevnte kanskje er best så kan de råde deg hvordan du skal gå videre.

Må dere bryte opp gulvet for å komme ned i krypkjelleren? Det finnes ingen luke noe sted?

Fein > Vet du hvilken type av takstmann? Hvor kan man finne noen (antar det er noen helt annen enn overtakelsesinspektør)?

Jeg er også tvilende om det kan dekkes av noen forsikring. Når jeg leser vilkårene får jeg inntrykk av at det må være et jordskjelv.

jon_h > Det går å komme inn nedenfra, men jeg kan ikke se noe mer enn at det er dekket med en type fiberpapir som hindrer løsulla i å rase ned.

Men det er et trebjelkelag antar jeg? For det merkelige er jo at det høres ut som at bjelkelaget har begynt å henge ned mellom opplagene, altså det høres jo ikke ut som at det er selve betongbjelken i midten eller ytterveggen som har begynt å sette seg.

Jeg vet ikke om det er trebjelkelag, men overetasjen har det.

Bilde fra krypkjelleren.

• Krypkjeller med eksponert treverk i taket, betongvegger og en plastduk på bakken.
Når jeg hadde fasthetsfunderinger på mitt hus ringte jeg rundt til ulike bygningsteknikerfirmaer. Noen ba meg i prinsippet dra til helvete, men en annen henviste meg til et tredje firma som også utførte inspeksjoner.

Ellers kan kanskje forsikringsselskapet tipse om noe ekspertise på området. Man kan synes at de må ha hatt kontakt med en og annen i tidligere tilfeller.

Lykke til!

Hva har du for grunn?
Er huset tilbygd eller har den samme grunn under hele huskroppen?
Lei en bygglaser (rundstrålende) og kontroller hvor setningene er eksakt.
Hva mener du med at gulvet har begynt å svikte?
/CC

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.