Skulle behöva åsikter om mitt kommande projekt.

Grundidén är att riva befintligt plåtskjul och bygga ett nytt större som mäter samma mått som gavel och intilligande byggnad.
Gavel är 9meter bred och intilligande byggnad är 6m lång.

Ovanpå detta bygga ett trädäck hamnar på ca 2,60m höjd och sätta i en altandörr där det idag sitter fönster.

Bygga en trappa från trädäck ner till gräsmattan nedanför förslagsvis utanför gavel på vänstersidan med plattform högst upp.

Jag tänker mig följande konstruktion:

Stolpar 95x95mm med 3m mellanrum som går förbi bärlina upp och bildar staketstolpe för trädäcket ovan.

Svart enkelt plåttak.
Väggar som nuvarande skjul av takplåt.

Detta är ett budgetprojekt och nu till mina frågor ang. konstruktionen.

1. Grund:
A) Gjuta plintar och ha makadam/grus som golv i förrådet?
B) Gjuta plintar och regla trädäck som golv i förråd?
C) Gjuta oisolerad platta i träform med ingjutna stolpjärn för alla stolpar direkt i plattan?
Kan man ens göra så eller bör jag gjuta plintar först och sedan oisolerad platta också.

2. Tak förråd, golv trädäck. Hur på enklast möjliga sätt konstruera tak i förråd och golv för trädäck?

Spontan tanke underifrån Bärlina 45x195, Reglar 45x170 cc 60, Läkt 70x45 cc 60, Takplåt, Regel 45x170 klyvd i samma lutning som tak monterad i dalen på takplåten cc 60 positionerad rakt över underliggande 45x170 reglar.

3. Väggar:
Regla mellan stolpar med 45x70 cc60 och sedan skruva takplåt? Avstånd mellan väggplåt och betongplatta 10cm för ventilation för t.ex. ved m.m.

Rødt trehus med tegnet trapp og terasse på fasaden; et blått plåtskjul ved siden av. Planlagt bygging av større skur og trappeforbindelse.
Rødt trehus med grått tak ved siden av et mindre bygg med liknende tak. Et gammelt plåtskjul til høyre på en plen med et ungt tre i forgrunnen.
Rødt hus med toetasjes tak og hvite vinduer, omgitt av gress og bartrær. Et svart plåtskjul er ved siden av huset.
Utsikt fra vindu over et plåtskjul med svart tak, vedstabel og hageredskaper, omringet av gressplen og beskårne trær i bakgrunnen.

Du tenker altså å bygge inn vinduet på bygningen ved siden av?

Av estetiske grunner bør bredden trekkes litt inn, dvs. <6m, forslagsvis 10-30 cm inn fra langveggen.

Som tak burde rupanel og takpapp være mer passende.

Med en størrelse på ca. 6x9m antar jeg at du regner med bærevegg/støttelinje i lengderetningen i vedboden/lageret?

Hvis du bor i et vindfullt område, anbefaler jeg vanlig stående fasadepanel uten dekklist/panel, og sokkel/sokkelskiver. Dvs. ingen åpninger bredere enn 1 mm for å holde det luftig/ventilert samtidig som du ikke ønsker å få inn snø(-driver), og helst holde smågnagere ute.

Det går bra med grus på gulvet, men legg gjerne gamle utslitte presenninger el markduk i plast el byggplast under grusen for å redusere luftfuktigheten i vedbod/lager og også for å gjøre grunnen tørrere.

Ja de er et vindu til et toalett men ja det tenkte jeg :/

Hmm jeg tenker bredden som gavlen den er 9m og tilstøtende bygning 6m. Hvilke mål bør jeg trekke inn av estetiske årsaker?

Ok hvorfor er råspont og takpapp mer passende? Har du noen kommentar til min tenkte konstruksjon av tak/terrasse vil som sagt gjerne holde kostnadene nede så mye som mulig.

Det ligger veldig vindsatt.

Boden skal brukes til ved, virkeslager og vinterlagring av hagemøbler.

Min siste tanke når det gjelder grunn er:
Grave ut jordlag ca 20cm legge noen form for markduk deretter på med bærelag type 8-16 opp til bakkenivå, så snekre en treform, deretter vibrasjonsfri betong ca 10cm (platen havner altså ca 10cm over nåværende bakkenivå). Montere stolpejern og gjengestang med skiver og muttere nedstøpt i platen og deretter legge en trykkimpregnert svill som base for veggene mellom alle stolpene?

Droppe mellomrom nederst på veggene uten la takplate eller panel gå utenfor betongplaten.

Hvorfor liker man ikke takplate som veggkledning?

Her kommer enda et bilde. Svært forenklet men for å gi en oppfatning. Gjerde og trapp ikke tegnet inn.

Enkel 3D-modell av et hus med to seksjoner og tak, målt til 6m x 9m. Stakittgjerde og trapp er ikke inkludert i modellen.

• Liker
Tosse og 1 annen
  • Laddar…
F
Dra inn det en halv meter på hver side så ser det finere og bedre ut. Så kan man dra inn vähhen litt med

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Jeg synes dimensjonene virker altfor spinkle. 6 meter spennvidde på nesten flatt tak med 170-regel høres altfor lite ut selv med CC60. Dette trenger en bedre beregning. Et vanlig bjelkelag bygger man jo normalt med CC60 og 300mm bjelker. Jeg tror nesten man må opp i limtrebjelker her hvis man ikke setter stolper i midten i boden.

Rent spontant så tror jeg også at det blir svært uproporsjonalt og fryktelig stygt rett og slett.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jeg synes dimensjonene virker altfor spinkle. 6 meter spennvidde på nesten flatt tak med 170-regel høres altfor lite ut selv med CC60. Dette trenger å bli beregnet nøye. Et vanlig bjelkelag bygger man jo normalt med CC60 og 300mm bjelker. Jeg tror nesten man må opp i limtredrager her hvis man ikke setter stolper i midten av lagerrommet.

Rent spontant så tror jeg også at det hele blir uforholdsmessig og fryktelig stygt rett og slett.
Beklager uklarheten, jeg tenkte selvsagt å sette stolper i midten av lagerrommet så spennvidden bare blir 3 m.

Jeg vurderte til og med følgende alternativ dog:

Jeg skal i ettermiddag lage en mer skalerbar tegning. Så har jeg en åker som nabo på denne siden så funksjon går foran design.

3D-modell av et hus med trapp, to vinduer og målene 6m x 9m, med et vekselbygg ved siden av.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Ok, da blir det enklere. Jeg hadde uansett redusert huset til 8m x 5,5m slik at bygningen havner innenfor huskroppene med trappen også.

Jeg ville nok ha lagt gulvdragere med noen graders helling og deretter forsøkt å legge bredere trapezplate (ikke TRP20) slik at dragerne havner under åsene. Deretter ville jeg ha lagt trykkimpregnerte skråkløvde dragere på platen for å kompensere for hellingen slik at terrassen blir rett. Da burde man få mellom 1-20 cm mellom plåtreglar og terrasse. Den eneste ulempen blir nok at man må forbore en del når man skrur fast terrassebordene ettersom man må gjennom platen mange steder.

pelpet skrev:
Jeg synes at dimensjonene virker altfor spinkle. 6 meter spennvidde på nesten flatt tak med 170-regel høres altfor lite ut selv med CC60. Dette må beregnes bedre. Et vanlig bjelkelag bygger man jo normalt med CC60 og 300mm bjelker. Jeg tror nesten man må opp i limtrebjelker her om man ikke setter stolper i midten i boden.

Rent spontant tror jeg også at det blir utrolig uproporsjonalt og fryktelig stygt rett og slett.
Jeg er enig - Regner man generelt på en 45x195 C24 som bærende bjelke under en terrasse, får man en søyleavstand på 145cm.
Når det gjelder bjelker er det ikke så langt unna med en 45x170 som klarer en fri lengde på 267cm.

Men ja - Det blir for spinkelt. 3 meter mellom stolper og bærende bjelker ville trenge å dimensjoneres med limtre som bærende bjelke og minst 45x195 som bjelker, selv om det er på håret i en tofagkonstruksjon som ville trengt 45x220 på 6m spennvidde i en tofagskonstruksjon.
Skal man bygge dette i henhold til anbefalingene, skal det således være bærende bjelker: 90x270 av typen GL30c samt bjelker 45x220 C24 hvis forutsetningene er 3m mellom hver stolpe i X og Y. Så det så! ;)

Når man bygger andre typer av tilbygg har jeg fått for meg at man gjerne bygger disse utenfor eksisterende bygning?

Ok hvor tett må jeg ha mellom stolpene for å klare meg på standardvirke 45x220 som bjelker? mitt siste forslag er jo til og med å bygge vegger med syll på plate og således legge bjelker på veggene som er stendere cc60 med type 45x95.

Nedenfor følger noen nye forslag betrakt gjerne... Gjerde ikke tegnet inn.

Illustrasjon av et utbygg med to hus i rødt og hvitt, og et stort, flatt tak mellom dem. En person står ved siden av. Skoggrønn bakgrunn.
Rød bygning med grått tak og en tilbygging uten tak, med trapp. Person står i gress. Klar himmel i bakgrunnen.
Rødt og hvitt byggeprosjekt med flere bygninger i 3D-modell, viser tilkobling og struktur for utvidelse, ingen gjerder inkludert i designen.

Sist redigert:
  • Liker
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Fra denne vinkelen ser man enda flere omkringliggende bygninger.

Jeg tenker at det til og med kan se bedre ut at ny bygning+trädäck er større enn eksisterende?

Rødt hus med hvite vinduer og et tregulvdekk vises ved siden av en plen med noen nyplantede trær under en blå himmel.

• Liker
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
F
Novisfixaren skrev:
Fra denne vinkelen ser man enda flere intilligande bygninger.

Jeg tenker at det til og med kan se bedre ut at ny bygning+tredekke er større enn eksisterende?

[bilde]

Uansett så blir det jo smidig å justere parabolen.

• Liker
AndersPS
  • Laddar…
Har du lyst til å forklare litt nærmere hva du mener.
Reglar under åsene og deretter regel til tregulvet oppå åsene? Hvordan skru platen eller hva mener du?

Har jo kommet på at det ville vært bra om jeg kunne holde nede høyde på reglar, tak, tregulv så mye som mulig for å få grei takhøyde i boden men likevel få inn platetak under høyre Byggs takrenne.

Må jeg ha 5,7 graders helling eller kan jeg komme unna med mindre siden jeg har tregulv som ekstra tak oppå?

Legger ved bilder av profiler jeg kan få tak i.

pelpet skrev:
Okei, da blir det enklere. Jeg hadde i alle fall trukket huset inn til 8m x 5,5m slik at bygningen havner innenfor huskroppene med trappen også.

Jeg hadde nok lagt gulvreglar med noen graders helling og deretter forsøkt å legge bredere trapesplate (ikke TRP20) slik at reglar havner under åsene. Deretter hadde jeg lagt trykkimpregnerte snedskårne reglar på platen for å kompensere for hellingen slik at terrassen blir rett. Da burde man få mellom 1-20 cm mellom platereglar og terrassen. Den eneste ulempen blir nok at man må forbore en del når man skrur terrassebordene siden man må igjennom platen på mange steder.
Diagrammer og spesifikasjoner for forskjellige typer bølgeblikk, inkludert tykkelse, vekt, høyde, dekklengde, skruekvanta og overflatebehandlinger.
Diagrammer med tekniske data for to typer takprofiler, "Trapet 38" og "Trapet 45", inkludert tykkelse, vekt, høyde og skruavstand.

Her er et bilde i profil. Tp20-platen fungerer nok om du faser av kantene på bjelkene slik at de går inn under åsene som er 35 mm brede. Da kan du ha takbjelkene under platen. Oppå legger du trykkimpregnerte bjelker som du har skråskjært slik at du får altanen rett selv om platen heller. Deretter terrassebord på det (brunt i bildet)

Jeg ville nøyd meg med kanskje 2 graders helling. Jeg tror kravet på 5,5 graders helling skyldes at man ikke ønsker at vann skal krype inn mellom platene i skjøtene. Men hvis du legger med to rader overlapp og en tykk silikonstreng imellom, så unngår man nok det problemet. Velg hele lengder på platen.

Trapesplate illustrasjon med mål, inkludert høyde, bredde og avstand mellom støttebjelker vist i oransje. Brukes til tak og fasade.

Jeg synes du skal overdimensjonere skikkelig siden du kommer til å ha last både fra terrassebord og snø på takbjelkene. De blir jo både terrasse og tak på samme tid.

• Liker
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Her er et bilde i sideprofil.
Svart = plåt
Stående oransje = stolper
Liggende oransje = bjelker

Sidoprofil av byggkonstruktion med svarta linjer som plåt, stående oransje stolper og liggende oransje bjelker på hvit bakgrunn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.