Tenkte å bygge en pergola på en del av terrassen og har noen tanker rundt konstruksjonen. Jeg legger ved et bilde nedenfor for å gjøre det litt tydeligere.

Der vil vi ha et rekkverk med 90x90-stolper som jeg tenkte skulle bli hjørner for pergolaen. Problemet er hva jeg gjør med den 90x90-stolpen som allerede står der. Den ville trengt å bli en meter eller så høyere. Å bytte ut stolpen med en lengre ville innebære at jeg må rive gjerdet og slå løs terrassens bjelkelag som er festet i gjerdets 90x90-stolpe. Å bare plassere den rett oppå ville ikke fungere i det hele tatt selvfølgelig. Å plassere en ny 90x90-stolpe ved siden på innsiden eller utsiden av gjerdet ville ikke se bra ut. Men hvordan blir det om man fester si to 145x45 på hver side av 90x90 stolpen og deretter setter en ny 90x90 stolpe oppå gjerdet.

Så gjør man det samme på den andre siden. Der tar jeg opp terrassebordene og fester en ny 90x90-stolpe i bakken og tar 145x45 på sidene.

145x45 burde da bli det som bærer en stor del av konstruksjonen på den ene siden. Men er det tilstrekkelig og vil det se fornuftig ut?

Håper at dere forstår hva jeg mener. Stor treterrasse med et rekkverk, et lekestue, bakgrunn med trær og ett hus. Røde linjer markerer mulig plassering av en pergola. Diagram som viser konstruksjon med 90x90 stolpe og 145x45 planker fra siden og ovenfra, brukt i planlegging av pergola bygging.

Lag en prototype på en meter så ser du om det ser ut som fan eller om du kan godkjenne det, er jo bare du som kan svare på det.
At det holder kan du være sikker på.

• Liker
Karlssonnr1
  • Laddar…
Høres alldeles utmerket ut.
Hvordan hadde du tenkt den øvrige konstruksjonen og hvor tett skal du ha pergolabjelkene?

Jeg vet faktisk ikke hvor tett de bør sitte. Det skal være tilstrekkelig så det kan klatre planter over, men det kan man jo alltid hjelpe til med nett eller lignende. Finnes det ellers noen gode retningslinjer for hvor mange bjelker man kan ha per meter eller lignende? Det beste ville være å bare ha 2 stolper, men vet ikke hva begrensningen er der heller. Det blir jo nesten ingen belastning utover selve bjelkene.

• Liker
ABerstrom
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.