Hei,
Sitter og tegner på huset vårt og har noen tanker rundt laster osv. Vi kommer til å bygge en enebolig med planløsning i henhold til nedenfor der de stiplede linjene er limtrebjelker for mønetak i den delen av huset, og så blir det pulttakstoler for den andre delen med normal takhøyde.
Spørsmål.
Gjorde en beregning på byggbeskrivningar.se for åpning i yttervegg for de 11x18 vinduene som sitter i samme del som mønetaket og kom fram til at jeg trengte en mindre limtrebjelke over disse. Men siden hele taket på mønedelen vil hvile på limtrebjelkene og søylene, trenger jeg da virkelig noe såpass grovt som avveksling over disse? Det var ingenting programmet tok hensyn til.
Har også vurderinger om å bytte ut vinduene til 11x21 og la de gå helt ned til gulvet, dårligere ut fra noen synspunkt?
Takk på forhånd!
Sitter og tegner på huset vårt og har noen tanker rundt laster osv. Vi kommer til å bygge en enebolig med planløsning i henhold til nedenfor der de stiplede linjene er limtrebjelker for mønetak i den delen av huset, og så blir det pulttakstoler for den andre delen med normal takhøyde.
Spørsmål.
Gjorde en beregning på byggbeskrivningar.se for åpning i yttervegg for de 11x18 vinduene som sitter i samme del som mønetaket og kom fram til at jeg trengte en mindre limtrebjelke over disse. Men siden hele taket på mønedelen vil hvile på limtrebjelkene og søylene, trenger jeg da virkelig noe såpass grovt som avveksling over disse? Det var ingenting programmet tok hensyn til.
Har også vurderinger om å bytte ut vinduene til 11x21 og la de gå helt ned til gulvet, dårligere ut fra noen synspunkt?
Takk på forhånd!
Du burde nok bruke en form for avveksling, selv om du har søyler og limtrebjelke som tar det meste av lasten, vil det bli et visst trykk på takstolen også over vinduet. Særlig når det blir snø på taket. Å legge til et limtre er en billig forsikring mot framtidige problemer, ikke gøy hvis det mot formodning begynner å sette seg bare fordi du ikke har avvekslet.
Jeg har et samlet tak med en limtredrager på 650x115 (tror jeg det er) kun i mønet, denne hviler på stålsøyler (700cm lange) i endene på 100x100mm firkantbjelker. Spennvidden er 9m. Takstolene er kertobjelker 45x300. Dette gjør at gavlen i prinsippet kan utformes nøyaktig som man vil så lenge ståldraget kan gå rett ned i bakken. Hvorfor skal du ha tre limtebjelker?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Husbredden er nesten 10 m så det er motivert med 3 limtre, men jeg forstår ikke avveksling over vinduene da støttepillarene kan gå direkte ned på platen?
Hva man bør se opp med er knekk på søylene da de blir ganske lange.
Protte
Hva man bør se opp med er knekk på søylene da de blir ganske lange.
Protte
Ja iom bredden som prototypen skrev kommer jeg nok ikke unna med bare 1 bjelke. Pluss at jeg tror estetikken innvendig taler for 3 stk.
Takåsene blir av 45x195 C24. Men jeg vil gjerne ha inn minst 300 mm isolasjon, hvordan løser man dette på beste måte?
Og hvordan fester man takåsene mot limtrebjelken, de vil ligge oppe på denne da jeg vil ha bjelken synlig innvendig så mye som mulig. Finnes det "sko" med ulike vinkler for å legge åsene i?
Takåsene blir av 45x195 C24. Men jeg vil gjerne ha inn minst 300 mm isolasjon, hvordan løser man dette på beste måte?
Og hvordan fester man takåsene mot limtrebjelken, de vil ligge oppe på denne da jeg vil ha bjelken synlig innvendig så mye som mulig. Finnes det "sko" med ulike vinkler for å legge åsene i?
Klikk her for å svare