Har snakket med mange "forståsegpåere" om hvordan jeg innvendig skal tilleggsisolere veggene mine, og ingen kan gi klart svar om hva som fungerer. Jeg føler imidlertid at jeg nærmer meg en beslutning, men fortsatt gjenstår noen søvnløse netter. Tar gjerne imot synspunkter.

Nå har jeg en uisolert teglstamme (en teglstein tykk) med tykkpusset på utsiden og 7 cm lettklinker ("Lecastein") på innsiden. Har ingen anelse om funksjonen på lettklinkeren eller om den har vært der fra starten eller blitt lagt til etter hvert (huset bygget på 30-tallet, totalrenovert på 60-tallet).

Min tanke er at jeg nå mot innsiden av lettklinkerblokkene setter 45 cm stålregler med 45 cm celleplast. Deretter ytterligere 45 cm stålregler, forskjøvet for å unngå kuldebroer, med 45 cm celleplast. På dette en OSB eller Plywood og deretter gipsplate.

Får jeg en kondensutfelling mellom celleplast og lettklinker burde vel ingen skade være skjedd siden det ikke er organisk materiale. Eller gjør jeg det for lett for meg?

jaso skrev:
Min tanke er at jeg nå mot innsiden av lettklinkerblokkene setter 45 cm stålstendere med 45 cm celleplast. Deretter ytterligere 45 cm stålstendere, forskjøvet for å unngå kuldebroer, med 45 cm celleplast. På dette en OSB eller kryssfiner og deretter gipsplate.
Jeg antar du egentlig mener 45 mm!

Men til saken: Tror ikke du trenger bekymre deg over kuldebroene, derimot kan det muligens være hensiktsmessig med et indre lag på 45 mm for å kunne legge elektrisitet i.

Isolasjonen synes jeg du skal velge mineralull i stedet for celleplast. Det er nemlig ikke helt lett å isolere med celleplast i en stendervegg, man må for det meste kladde med fugeskum for å få celleplasten til å tette overalt.

I slagregn-rike områder av landet skal man være forsiktig med innvendig isolasjon av murverk, men jeg tror ikke at den risikoen er så stor i ditt område.

• Liker
Per Kylemark
  • Laddar…
Helt riktig hadde jeg forvekslet cm og mm :blushing:.

Bra synspunkt om vanskeligheten med å isolere med celleplast mellom stendere i praksis.

Årsaken til celleplast var kun motstandsdyktigheten mot mugg egentlig. Da jeg rev eksisterende tilleggsisolasjon fra 60-tallet, var det ikke et pent syn. Den tidligere eieren hadde bygget med trestendere og brukt glassullplater som isolasjon. Trestenderne var alle i topp stand, men glassullen var mange steder nesten helt svart på baksiden. Antar at det var mugg.

På den annen side skal jeg nå installere skikkelig ventilasjon (FTX) så mindre fuktig luft burde trenge inn i konstruksjonen.

Noen flere som har synspunkter?

Tror ikke at det svarte på gullfiberen er mugg, det finnes ikke noe for muggen å "spise" på gullfiber. Gammel gullfiber pleier å kunne svartne. Hva det skyldes vet jeg ikke.
Du trenger ikke ha to lag med forskjøvne stendere, begynn med et heldekkende lag med celleplast (ingen stendere) så stender du med 45 mm og setter mineralull imellom.

Det ville vært en stor lettelse om det ikke var mugg må jeg si. Spørsmålet er bare hva det kan ha vært ellers.

Takk for ideen om at man kan ha et helt lag av isopor uten lekter og deretter lekte utenpå det. Hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt.

Isolasjonen over vårt innertak var også ordentlig svart her og der, men uten noen fukt - bjelkene var også helt friske. Det var tydelig at isolasjonen var svart der det var hull i plasten, enten bak spikerhull eller dårlige overlappsskjøter. Jeg gjetter at det er støv eller sot fra røyking som har lekket ut...

Har nå bestemt meg for å bygge opp tilleggsisoleringen i henhold til forslaget ovenfor. Altså 45mm cellplast uten lekter og deretter 45 mm plåtregelsvegg med stenull der også strømmen legges. Så en OSB og en GIPS-plate. Om det var riktig beslutning vil vel vise seg om 10-20 år.

JPW, jeg tror du har helt rett. Synd bare at jeg har antatt at det var svartmugg fra starten uten å bruke hjernen... :(.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.