Fikk ikke så respons på konstruksjonsdelen i mitt prosjekt tråd, så jeg prøver her hvor kanskje ekspertisen finnes
Slik skal utbyggingen se ut:
Har knåpet sammen noe som skal ligne konstruksjonen:



Slik tenkte jeg Ned ifra og opp:
Syll: 195x45
Veggstendere: 195x45
Innerveggs-stendere: 120x45
Bjelkelag til loft 195x45 cc40
90x90 stolpe til hjørnevinduet
Kerto-bjelke 360x45 til det store vinduspartiet
Kerto-bjelke 260x45 til det lave vinduet
Ved avlastningene tenkte jeg bruke dobbelt 195x45 på hver side.
Innfelt bærende linje på 195x45
Hammarband 195x45
Kerto-bjelke 400x45 som takbjelker
Utenpå: det vindpapp, 45x45 spikrek og panel.
Innenfor: 45x45, 45 isolering, dampsperre, osb og gips
Mine funderinger (lærer dukker opp flere på veien):
1. innfelte bærende linjen (heter det så?) Jeg har sett at man setter dem både innenfor og utenfor isoleringen, hva er det som gjelder? Tenker at man setter disse lengst inn for å få så mye isolering som mulig så tidlig i konstruksjonen som mulig. Tenker jeg feil?
2. Kerto-bjelke var nytt for meg før jeg begynte å sette meg inn litt i limtre osv. Finnes det noen fordeler eller ulemper med disse i forhold til limtre? Ser selv bare fordeler, i alle fall for mitt bygge, de bygger riktignok mer i høyden men er ganske tynne (45) hvorav mer isolering får plass i veggen.
3. Lurer også litt rundt hvordan man pleier å løse den delen av det nye taket som går inn på eksisterende takkonstruksjon. Hva jeg har hørt skal man ikke feste bygninger sammen siden de beveger seg forskjellig. Men hva finnes det ellers for alternativer ved en slik konstruksjon?
Som sagt, flere spørsmålstegn vil dukke opp! Så vær vennlig å bære over med meg
Slik skal utbyggingen se ut:
Har knåpet sammen noe som skal ligne konstruksjonen:



Slik tenkte jeg Ned ifra og opp:
Syll: 195x45
Veggstendere: 195x45
Innerveggs-stendere: 120x45
Bjelkelag til loft 195x45 cc40
90x90 stolpe til hjørnevinduet
Kerto-bjelke 360x45 til det store vinduspartiet
Kerto-bjelke 260x45 til det lave vinduet
Ved avlastningene tenkte jeg bruke dobbelt 195x45 på hver side.
Innfelt bærende linje på 195x45
Hammarband 195x45
Kerto-bjelke 400x45 som takbjelker
Utenpå: det vindpapp, 45x45 spikrek og panel.
Innenfor: 45x45, 45 isolering, dampsperre, osb og gips
Mine funderinger (lærer dukker opp flere på veien):
1. innfelte bærende linjen (heter det så?) Jeg har sett at man setter dem både innenfor og utenfor isoleringen, hva er det som gjelder? Tenker at man setter disse lengst inn for å få så mye isolering som mulig så tidlig i konstruksjonen som mulig. Tenker jeg feil?
2. Kerto-bjelke var nytt for meg før jeg begynte å sette meg inn litt i limtre osv. Finnes det noen fordeler eller ulemper med disse i forhold til limtre? Ser selv bare fordeler, i alle fall for mitt bygge, de bygger riktignok mer i høyden men er ganske tynne (45) hvorav mer isolering får plass i veggen.
3. Lurer også litt rundt hvordan man pleier å løse den delen av det nye taket som går inn på eksisterende takkonstruksjon. Hva jeg har hørt skal man ikke feste bygninger sammen siden de beveger seg forskjellig. Men hva finnes det ellers for alternativer ved en slik konstruksjon?
Som sagt, flere spørsmålstegn vil dukke opp! Så vær vennlig å bære over med meg
Klikk her for å svare