Jeg skal om noen måneder bygge en U-trapp med repos. Etter å ha fått tilbud på å kjøpe en ferdigløsning så bestemte jeg meg for å bygge trappen selv. Tilbudet med lavest pris lå på 108 tkr..
Dette er noe jeg aldri har gjort før og kunne trengt noen råd..

Konstruksjonen føler jeg meg sikker på.
Det blir tre underliggende vangstykker som jeg lager av 45x360 kerto.
Samt en plattform konstruert av 45x195 bjelker som er festet i ytterveggens stående bjelker i bakkant, innervegg på sidene og en underliggende limtredrager + søyle i forkant (90x225 + 90x90)
Se noen bilder av konstruksjonen nedenfor.

Men det jeg trenger råd om er hvordan jeg kan gjøre trappen pen og stille.
Min tanke nå er at jeg først kler inn bærekonstruksjonen med 21mm kryssfinér. Doble lag som opptrinn?
Deretter kler jeg inn kryssfinéren med det gulvet jeg skal legge i første etasje.

Med ovenstående forutsetninger, hvordan får man da resultatet pent og stille?
  • Bør jeg skruoglime eller bare skru alle lag?
  • Hva er den beste/enkleste måten å få sømløse overganger fra trapp til vegg?
Jeg tenker jo at det blir en ganske så stygg kant ved overgangen fra trinn til opptrinn hvis trappen er kledd med parkettgulv. Vil jo heller ikke ha en list der som man vil irritere seg over. Er det noen som har forslag til løsning?

Hva tror dere er den beste måten å få en pen overgang fra trappetrinn til vegg?
Hvis jeg først gipsvegger og monterer vangstykke mot gips, kan jeg så montere opptrinnene veldig tett mot gipsen?

På bildene nedenfor har jeg tegnet det sånn at vangstykkene sitter mot veggenes bjelker, men tror jeg kommer til å sette dem mot gips ifølge min tanke ovenfor.

Trappens bæreverk sett skrått ovenfra:

Skisse av tretrappes konstruksjon med vangestykker og plattform, sett fra en skrå toppvinkel. Strukturelle detaljer er synlige.

Rett ovenfra:

Trebjelker i rammeverk for en U-trapp med hvileplan sett ovenfra, viser konstruksjonens detaljer og materialvalg.

Nedre trapp:
Konstruksjonstegning av tretrapp sett fra skrå vinkel med underliggende vangestykker og inndelinger for trinn.

Plattform:
Tredimensjonal modell av en U-formet trapp med mellomliggende platå, vist med trestrukturer og støttebjelker i en byggeprosess.

Er det noen som har synspunkter her?
Jeg har funnet Nissabo der man kan kjøpe limtre plater til vangstykke, trinn og opptrinn.
Når jeg la sammen en handlekurv med alt materialet jeg kommer trenge, så landet de på 53.000 kr. Mer enn halvprisen sammenlignet med tilbud fra drømtrapper. Dog er jo det uten rekkverk etc så blir vel ganske nøyaktig halve prisen.

Men jeg synes fortsatt at det bør gå an å oppnå en billigere konstruksjon. Derfor er jeg tilbake i resonneringen i første innlegg, med noen endringer.

Konstruksjon:
  • Vangstykke av Furu A/A fingerskjøt 42 mm
  • Trinn av 22 mm skruvlimt gulvspon + 11 mm herdet tregulv fra Bjelin
  • Opptrinn av 11 mm herdet tregulv fra Bjelin

Hva tror dere om å først skruvlime 22 mm gulvspon på vangstykkene? Dette forutsatt at jeg kjører med 3 underliggende vangstykker per seksjon. Da blir spennvidden mellom vangstykkene cirka 45 cm.
Og deretter lime herdet tregulv oppå gulvsponet?

Når jeg bygde min trapp så hadde jeg limtrebjelker som vangstykker og deretter eikebenkeplate fra Ikea som jeg kløyvde og kappet til riktig mål som trinn og limtreplater som opptrinn. Ble både pent og billig. Tror jeg landet på 5-7000 et sted, men jeg har bare to vangstykker og ingen repos heller. Dette er dog 5-6 år siden, så det var jo før trelastprisene gikk av skaftet. Det blir vanskelig å lage reposet av benkeplate siden den ikke dekker hele overflaten med en platebredde. Der kan du kanskje legge gulvplater og deretter samme gulv som i resten av huset? Hvis du går for benkeplate, må du skrue underfra med vinkler eller skru fast en bjelke i vangstykket som du deretter skrur trinnene i.

Tror løsningen din med å gipse først og så montere trappen tett mot gipsen blir penest. Jeg gjorde veggene først, dog panel, og deretter har jeg synlige vangstykker som jeg freste spor for trinnene i. Så da blir det jo ikke like mye millimeter kapping for å få det tett mot veggen.

S Snickarkirre skrev:
Når jeg bygde trappen min så hadde jeg limtrebjelker som vangstykker og deretter eike-benkeplate fra Ikea som jeg delte og kappet til riktig mål som trinn og limtreplater som opptrinn. Ble både stilig og billig. Tror jeg endte på 5-7000 et sted, men jeg har bare to vangstykker og ingen repos heller. Dette er imidlertid 5-6 år siden, så det var jo før trelastprisene sporet av. Det blir vanskelig derimot å lage reposet av benkeplate iom at den ikke dekker hele flaten med en platebredde. Der kan du kanskje legge gulvspon og så samme gulv som i resten av huset? Hvis du går for benkeplate så må du skru fra undersiden med vinkler eller skru fast en lekt i vangstykket som du så skrur trinnene i.

Tror din løsning med å gipse først og så montere trappen tett mot gipsen blir penest. Jeg gjorde veggene først, dog med panel, og så har jeg synlige vangstykker som jeg freste spor for trinnene i. Så da blir det jo ikke like mye millimeterkapping for å få det tett mot veggen.
Hvilken dimensjon av limtrebjelke hadde du som vangstykke?
Benkeplate fra Ikea var jo en god idé som jeg kan vurdere.
Men hva tror du om gulvspon + samme gulv som huset som trinn?
Har du noen tips for å minimere risikoen for knirk i trinnene?

Jeg hadde limtrebjelker av dimensjon 56x270 til vangstykkene. Jo, det var en bekjent av meg som hadde brukt seg av den ideen, og jeg syntes det så pent ut og det var en billig og smidig måte å få trinn av eik.

Det burde funke fint med gulvspon og så legge gulv på dem også. Bare sørg for å lime gulvspontet ordentlig i skjøtene og også i vangstykkene.

Det eneste tipset jeg kan gi der er å skru og lime ordentlig på alle steder som går. Og bygge en så stabil konstruksjon som mulig så den ikke beveger seg noe når man går i den. Min trapp er synlig på undersiden så jeg har gjort all innfesting skjult, så dessverre har den begynt å knirke litt etter noen år. Men tror det delvis skyldes at bjelken som trappen er festet til har satt seg litt, og selve trappkonstruksjonen også har satt seg. Har begynt å tenke på å prøve å etterspenne den og se om det hjelper.

Sannsynligvis vil trappen din også "sette" seg litt etter noen år når du har løpt opp og ned og treverket har beveget seg ferdig. Så da blir det sikkert å etterspenne den også. Men som sagt, skru og lim så mye som mulig, så har du flaks trenger du ikke det (y)

Finnes kanskje noen på forumet som er finsnekker/trappebygger til yrket som kan komme med gode tips? Jeg er bare en vanlig snekker, og å bygge trapper er ikke noe vi gjør til hverdags, så jeg gikk for trial and error.

Sist redigert:
Hei!
Setter stor pris på denne tråden og tegningen din på trappen nå som jeg står overfor å lage en lignende trapp selv. Vi hadde også tenkt å bruke gulvsåpe og lime på Bjelins herda gulv. Nå er det noen år siden tråden ble opprettet, og jeg tenkte å spørre hvordan det gikk og om du har noen tips? Har du noen bilder? Et annet spørsmål, jeg vil at gulvet på trappetrinnene skal flyte sammen med gulvet i overetasjen (det er ikke lagt), hvordan har du løst overgangen?

S Snickarkirre skrev:
Når jeg bygde trappen min hadde jeg limtrebjelker som vangstykker og deretter eik-benkeplate fra Ikea som jeg kløvde og kuttet til riktig mål som plantrinn og limfogplater som opptrinn. Ble både pent og billig. Tror jeg landet på 5-7000 et sted, men jeg har bare to vangstykker og ingen hvileplan heller. Dette er dog 5-6 år siden, så det var før treprisene gikk av skaftet. Det blir vanskelig å lage hvileplanet av benkeplate siden den ikke dekker hele flaten med en platebredde. Kanskje du kan legge gulvspån og deretter samme gulv som i resten av huset? Om du bruker benkeplate, må du skru under fra med vinkler eller skru fast en regel i vangstykket som du deretter skrur plantrinnene i.

Tror løsningen din med å gipse først og deretter montere trappen tett mot gipsen blir penest. Jeg gjorde veggene først, dog panel, og så har jeg synlige vangstykker som jeg freste spor for plantrinnene i. Så da blir det jo ikke så mye millimeter kapninger for å få det tett mot veggen.
Hei!
Setter stor pris på denne tråden og din tegning av trappen nå når jeg står foran å lage en lignende trapp selv. Vi tenkte også å bruke gulvsåpe og lime på Bjelins herdet gulv. Nå er det noen år siden tråden ble laget, og jeg lurte på hvordan det gikk og om du har noen tips? Har du noen bilder? Et annet spørsmål, jeg vil at gulvet på trinnene skal flyte sammen med gulvet i overetasjen (det er ikke lagt enda), hvordan har du løst overgangen?
I Intershade skrev:
Hvilken dimensjon av limtrebjelke hadde du som vangstykke?
Benkeplate fra ikea var jo en god idé som jeg kan vurdere.
Men hva tror du om gulvspån + samme gulv som huset som plantrinn?
Har du noen tips for å minimere risikoen for knirk i trinnene?
Hei @Intershade !
Setter stor pris på denne tråden og din tegning av trappen nå når jeg står foran å lage en lignende trapp selv. Vi tenkte også å bruke gulvsåpe og lime på Bjelins herdet gulv. Nå er det noen år siden tråden ble laget, og jeg lurte på hvordan det gikk og om du har noen tips? Har du noen bilder?
Et annet spørsmål, jeg vil at gulvet på trinnene skal flyte sammen med gulvet i overetasjen (det er ikke lagt enda), hvordan har du løst overgangen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.