Jeg holder på å renovere kjelleren hjemme. Halve kjellerveggen er over bakken og den andre under bakken. Jeg drenerte om for et par år siden og isolerte på utsiden med Pordrän under bakken. Over bakken isolerte jeg med isopor og monterte nye Steni sokkelplater i henhold til anvisningene. Kjellerveggen består av pusset hullstein på innsiden.

Nå til problemet:
Jeg skal bygge et vaskerom/baderom. Hvordan trenger jeg å bygge opp veggen. Tanken var å sette stålstendere/osb/gips? Jeg skal også legge ny strøm i veggen og slipper derfor å frese ut den hvis jeg stender opp.

Finnes det noen annen smart løsning på vegg?
 
Jeg har et lignende prosjekt foran meg og etter å ha lett etter informasjon så kommer jeg til å bruke stålstendere og våtromsgips. Blir dessverre dyrere og vanskeligere å skru opp ting da jeg ikke kommer til å ha OSB bak gipsen, men samtidig føles det trygt å ikke ha noe organisk materiale som kan trekke til seg fukt. Stålstenderne kommer jeg til å sette ca. 20 mm ut fra veggen for å skape en luftspalte bak og deretter isolere i stenderveggen med steinullsplater (skal lese mer om isolasjonen).

EDIT: Så nå at du skrev baderom. Jeg kommer trolig til å mure opp disse veggene med 95mm Leca-blokker.
 
Sist redigert:
Takk for infoen. Hvorfor tenkte du å isolere? Trodde ikke det "ga" så mye energibesparing.

Når det gjelder OSB-platene tror jeg det finnes fuktklassifiserte å kjøpe.
 
Hvorfor skulle det ikke gi så mye? Jeg har riktignok 100mm isodrän under mark, men ovenfor er det bare 40-50mm cellplast på utsiden.

Interessant om det finnes OSB som tåler fukt, det har jeg gått glipp av.

Angående alternativ til Leca-vegg, så finnes det kanskje sementbaserte plater som er godkjente for våtrom uten å sette kryssfiner bak? Det er i så fall enklere å montere på stålstendere enn å mure opp en vegg.
 
Tror ikke heller isolasjon gir så mye. Jeg har 140 m2 i kjeller/sokkeletasje og ingen isolasjon i det hele tatt. Veggene av lecablokker. 140+140 m2 med ca 18 000 kwh per år.
 
Spørsmålet ang. veggkonstruksjon satte seg fast, så jeg sendte en e-post til Knauf for å spørre hva som gjelder for deres Aquapanel og fikk dette svaret:

"Ja, det fungerer absolutt å montere Aquapanel direkte på profilene.
Våtromsplaten er godkjent, med ett lag, for å monteres på et cc-avstand opptil 600mm.
Enten monterer du panelet stående på cc 450 eller liggende på cc 450 eller cc 600.
http://www.knaufdanogips.se/index.php/montage/montage-system-innervagg/vatrumsvaggar/montage-vatrumsvaggar-aquapanel-indoor"

Hvis jeg har forstått riktig, må skjøter som ikke har en profil bak seg limes, så selv om de store platene er uhåndterlige, vil jeg nok bruke disse stående til våtrommene.

Når det gjelder isolasjon, tror jeg dere har rett etter å ha googlet litt.
 
Er akkurat ferdig med badet i kjelleren.
Murte opp med 95mm Leca ca 10cm foran ytterveggene. Hadde litt avløpsrør, vann og strøm fra overetasjen som måtte skjules.
Isolerte bak Lecablokkene med 100mm steinull mot ytterveggene. Vet at man ikke skal isolere innenfra, men hva kan skje?
Kjellerbad under oppussing med murt Leca-vegg og synlige rør. Verktøy og materialer ligger på gulvet, inkludert en vaterpass og et rør.
 
  • Liker
shomakie
  • Laddar…
Hvis jeg har forstått det riktig, kan kondens samle seg i veggen og fryse.
 
S sepani skrev:
Tror ikke heller isolering gir så mye. Jeg har 140 m2 i kjeller/sokkeletasje og ingen isolering i det hele tatt. Veggene av leca. 140+140 m2 med ca 18 000 kwh per år.
Gammelt innlegg men likevel, Du har ingen isolering i kjelleren? Blir det ikke kaldt? Er den innredet?
 
K Kris1 skrev:
Gamla innlegget men likevel, Du har ingen isolasjon i kjelleren? Blir det ikke kaldt? Er den innredet?
vi holder 20C og bruker ca 15000 kWh per år og varmer da 280m2 så leca blokk ok isolasjon. Vannbåren gulvvarme i hele planet, radiatorer oppe
 
  • Liker
Kris1
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.