Hei!
Jeg har et sokkelhus som jeg skal renovere kjelleren i.
Veggene består av pusset betonghullstein som er isolert med "vassmatter" på innsiden og deretter pusset.
Jeg vil trenge å trekke el og vann skjult i disse veggene, og spørsmålet er om jeg skal frese inn VP-rør og PEX i veggene eller om jeg skal rive ned puss og vassmatter og lekte opp med metallstendere, isolere og gipse.
I tillegg er en stor ulempe med den eksisterende veggkonstruksjonen at det er mer eller mindre umulig å feste noe i veggen. Ikke lett å få festet skruer og plugger i sammensurrede vass. :-/
Veggene skal senere også isoleres utvendig med 50mm XPS eller EPS.
Hva synes dere jeg skal gjøre?
/Jonas
Jeg har et sokkelhus som jeg skal renovere kjelleren i.
Veggene består av pusset betonghullstein som er isolert med "vassmatter" på innsiden og deretter pusset.
Jeg vil trenge å trekke el og vann skjult i disse veggene, og spørsmålet er om jeg skal frese inn VP-rør og PEX i veggene eller om jeg skal rive ned puss og vassmatter og lekte opp med metallstendere, isolere og gipse.
I tillegg er en stor ulempe med den eksisterende veggkonstruksjonen at det er mer eller mindre umulig å feste noe i veggen. Ikke lett å få festet skruer og plugger i sammensurrede vass. :-/
Veggene skal senere også isoleres utvendig med 50mm XPS eller EPS.
Hva synes dere jeg skal gjøre?
/Jonas
Vet ikke hvordan du skal gjøre det. Men det er ikke sånn at veggene dine har træulit på innsiden? http://www.traullit.se/
Tre er jo alltid vanskeligt å ha i kjeller, selv reiv jeg ned i det som ble baderom i kjelleren.
Tre er jo alltid vanskeligt å ha i kjeller, selv reiv jeg ned i det som ble baderom i kjelleren.
Ja det kan være treullit, men det ser ikke helt ut som det...
Men det er jo 50 år gammelt, så det kan jo ha skjedd en del.
Rommet jeg holder på med skal bli bad, så hvordan ventilerer jeg bort fukten fra veggene samtidig som jeg fuktsperrer fra innsiden?
/Jonas
Men det er jo 50 år gammelt, så det kan jo ha skjedd en del.
Rommet jeg holder på med skal bli bad, så hvordan ventilerer jeg bort fukten fra veggene samtidig som jeg fuktsperrer fra innsiden?
/Jonas
Jeg har tolket BRK-reglene slik at man ikke skal fuktspærre vegger og gulv hvis man har uisolert betongplate. Av dette tok jeg da beslutningen om å rive treuliten. Pusset glatt og fortsette videre. Fuktspærret deretter kun i dusjområde og rundt sluk.
Hvis man insisterer på å bygge innervegger for å skjule kabler osv., ville jeg ha brukt plåtregler, minerit og rom bak som kan ventileres fra naborommet. Bygge rom i rommet med andre ord. Men dette koster plass og er ikke hundre prosent, føler jeg, siden man stenger inne noe man ikke har kontroll på. Jeg tok beslutningen at strøm kan dras i taket og ned dit den skal, for alt unntatt badekaret, og der kunne jeg gå fra naborommet uten å forstyrre. Vannrør utenpå, da man ser eventuelle lekkasjer og har større muligheter for ombygging i fremtiden hvis man ikke vil beholde badekaret. Ellers går det nok an å frese inn rør i betonghullsteinen også, men vær forberedt på støv overalt.
Isolere på innsiden skal du ikke gjøre.Jonas_H skrev:
Jeg ville nok revet ned veggen og bygget med stål akkurat som du har tenkt deg. Å lett kunne skru opp ting verdsetter jeg høyt, så det blir jo en bonus. Det er jo heller ikke feil å ventilere veggen selv om det nok ikke trengs når du har gjort dreneringsjobben ordentlig.
Hva skjer om vinteren hvis man ikke isolerer kjellerveggen, men kun har stendere og gips med luftspalte? Vil varmen innenfra trenge gjennom ytterveggen og varme opp bakken utenfor, og resultere i enda mer fukt som trenger inn i kjelleren eller til og med vann.
I min lille verden er det klokt å ha enten isolasjon og/eller et tett sjikt (type platon) på utsiden hvis man vil ha det varmt og behagelig i kjelleren.procyon skrev:
På den annen side har jeg hatt det varmt i kjelleren i flere år nå og ikke pokker om veggen blir fuktigere av det... Rent generelt er jeg ganske skeptisk til effekten av fuktvandring på grunn av damptrykk. Jord har allerede 100% relativ fuktighet så det kan ikke bli mye våtere. Det interessante burde være HVOR et sted i konstruksjonen man får duggpunktet, dvs der vannet i luften kondenserer og utfelles som vanndråper. Det man bekymrer seg for er selvfølgelig at man får dette innenfor kjellerveggen eller i en konstruksjon man ikke ser.
Takk for ditt svar. Jeg er også overbevist om at drenering/isolasjon på utsiden er det beste alternativet. Dog bor jeg i en borettslag med egen kjeller, og dette spørsmålet er derfor av kollektiv karakter. Det er sånn at jeg har revet ned en gammel trefibermatte fra den ene ytterveggen og bare lagt opp lekter og satt opp gips med luftspalte. Altså ikke isolert. Jeg hørte noen nevne at man må isolere for å ikke miste varme ut gjennom veggen og forhindre fuktvandring inn gjennom veggen. Man får veldig forskjellige svar avhengig av hvem man spør. Noen sier at denne trefibermatta skal sitte igjen ettersom den har sittet der i X antall år, andre mener at den skal fjernes umiddelbart ettersom den inneholder organisk materiale. Som du skriver, så har du hatt det varmt i kjelleren i flere år. Det samme gjelder for meg vintrene før jeg gjorde denne renoveringen nå i sommer. Jeg har aldri trengt å ha en ovn på i kjelleren og likevel klart å ha en temperatur på omkring 22 grader.MathiasS skrev:I min lille verden er det klokt å ha enten isolasjon og/eller et tett lag (type platon) på utsiden hvis man tenker å ha det varmt og koselig i kjelleren.
På den andre siden har jeg hatt det varmt i kjelleren i flere år nå, og ikke pokker blir veggen fuktigere av det... Generelt føler jeg meg ganske skeptisk til effekten av fuktvandring på grunn av damptrykk. Jord har allerede 100% relativ fuktighet, så det kan ikke bli mye våtere. Det interessante burde være HVOR i konstruksjonen man får duggpunktet, altså der vannet i luften kondenserer og faller ut i form av vanndråper. Det man bekymrer seg for, er selvfølgelig at man får dette på innsiden av kjellerveggen eller i en konstruksjon man ikke ser.
Klikk her for å svare