Trodde i min enfold at dette med innervegger var en enkel del av byggingen, men etter å ha snublet over litt info på treguiden ble jeg litt tvilende. Tilfellet er at jeg har en mellomdekke bestående av limtrebjelker 56*270 som jeg skal kle med et massivt 27mm furugulv.
Det jeg fant på treguiden var to forskjellige løsninger der man i det ene tilfellet plasserte den lydisolerte innerveggen på gulvet, riktignok definert som undergulv hvilket jeg ikke kommer til å ha. Det andre var en solid forankring i mellomdekket som tar tid og gjør hele innerveggen "uflyttbar".

Lydisolert innervegg:
Diagram over konstruksjon av lydisolert innervägg på trebjelkelag, viser forankring og plassering av materialer.

Forankring i bjelkelag:
Diagram som viser to konstruksjonsmetoder for lydisolerte innervegger; venstre bilde: plassering på gulv, høyre bilde: fast forankring i bjelkelag.

Spontant finnes enkelheten i det første alternativet, men fungerer det med et massivt tregulv med tanke på bevegelsen i det? Det andre alternativet blir litt mer "komplisert" og tar mer tid, noe som er en viktig faktor for meg... :confused:

Hei Robert..
Når du skal ha et massivt tregulv på 27 mm, legger du hele gulvoverflaten først ..
Så bestemmer du hvor du vil ha veggen din og plasserer veggen oppå det ferdige gulvet
ikke noe rart med det,
alternativ 1 er det som gjelder...
Jeg antar at du har frittbærende fagverktakstoler
MEN,
er det en bærende vegg du vil lage,,,
da er det andre forskrifter som gjelder ..
Eti..

Du har helt rett i din antagelse at de IKKE er bærende for da blir tilfelle som du selv skriver helt annerledes...
Det spontane for meg var det første alternativet men ble litt forvirret da man nevnte alt 2 som en "ikke bærende innervägg". Nå kan det bli så at jeg blir tvunget til å gjøre i henhold til alt 2 i den ene innerväggen for å få det til da det skal være gulvspån på den ene siden (baderom) og 27mm tregulv på den andre siden.

Jeg synes det er litt det samme mellom alternativene, forskjellen i arbeidsinnsats er ikke veldig stor av det totale arbeidet. En fordel med å lage veggen først er at lydisoleringen blir betydelig bedre enn når tregulvet er sammenhengende mellom rommene.

Hvordan du enn gjør det så får du samme verdi på lydisoleringen, det påvirker ikke hvilken konstruksjon du enn velger.. Alt skal uansett sitte fast i gulvet...
Eti..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.