I forbindelse med renovering av et gammelt århundreskiftehus vil et rom bli delt av for å etter hvert bli et bad. Den nye veggen vil være en innervegg mellom stue og bad (ca 2+0.5 m L-formet).
Hvordan bør veggen konstrueres (materiale)?
Er det tilstrekkelig å bruke stendere med 45x70mm?
Bør det være dobbelt gips på en av sidene?
Hvordan bør veggen konstrueres (materiale)?
Er det tilstrekkelig å bruke stendere med 45x70mm?
Bør det være dobbelt gips på en av sidene?
Det er jo 70mm stendere i en vanlig innervegg, men det skader jo ikke med 95mm. Særlig om du skal ha flis og kanskje en dør i den nye veggen.
Hvis man smeller igjen døren hardt så kanskje en 70mm vegg beveger seg litt, noe som ikke er så bra hvis man har flis.
Hvis man velger å lage en tykkere vegg så må man bygge på dørkarmen som ellers er for smal.
Ellers er det dobbelt gips som gjelder under flis.
Du finner nok mye om dette emnet i andre tråder.
Hvis man smeller igjen døren hardt så kanskje en 70mm vegg beveger seg litt, noe som ikke er så bra hvis man har flis.
Hvis man velger å lage en tykkere vegg så må man bygge på dørkarmen som ellers er for smal.
Ellers er det dobbelt gips som gjelder under flis.
Du finner nok mye om dette emnet i andre tråder.
Kjører du med 45x70, det holder godt. For å ha noe å skru i setter du f.eks. plyfa eller OSB under gipsen, i alle fall på innsiden.
Utside
gips
osb
45x70
osb
gips
tettgucka
fliser
baderomsluft
Regl ikke stående reglar på cc60, men bruk cc30-45, hva som passer platene du bruker best. Bruker man bare gips, kreves dobbelt gips ved cc60, ikke på cc30.
Utside
gips
osb
45x70
osb
gips
tettgucka
fliser
baderomsluft
Regl ikke stående reglar på cc60, men bruk cc30-45, hva som passer platene du bruker best. Bruker man bare gips, kreves dobbelt gips ved cc60, ikke på cc30.
Klikk her for å svare